Li Edelkoort, a divatipar doyenje szerint eddig nem sikerült elég bölcsnek lennünk, a vírussal most kaptunk egy újabb esélyt.

A koronavírus járvány olyan mértékű gazdasági recesszióhoz vezethet, amilyet eddig még nem tapasztaltunk, de lehetőséget teremt arra is, hogy rendet tegyünk az értékrendünkben, és tiszta lappal induljunk – mondta Li Edelkoort, a trend-előrejelzés nagyasszonya a Deezennek adott interjújában. A trendkutató szerint a vírus „fogyasztási karanténba” terel bennünket, mély társadalmi és gazdasági következményekkel jár, de hátha rájönnek végre az emberek, hogy a boldogsághoz a kevesebb vagyon és a kevesebb utazás is elegendő. 
Fotó: YouTube

Edelkoort azután nyilatkozott, hogy az olasz kormány lezárta Észak-Olaszország nagy részét, beleértve Milánót és Velencét, és ez nehéz helyzetbe hozhatja a divat- és formatervezési iparágat, a megjelenő vírus miatt eleve sok rendezvényt el kellett halasztani, köztük a Velencei Építészeti Biennálét és a milánói Salone del Mobile vásárt. Mindemellett a kínai textiltermelés jelentősen visszaesett, így az olasz divatházak nem tudnak anyagokat rendelni a kollekcióikhoz. Szerinte a világjárványra nincs azonnali gyógymód, ellenben mindenki, aki események lemondására kényszerül, új, innovatív módszereket találhat ki az információ továbbítására.

Drámaian csökkent a légszennyezettség mértéke Kínában a gyárak leállása és a karantén miatt, elég volt két hónap ahhoz, hogy tisztább legyen a levegő. Edelkoort szerint a járvány egyik pozitív következménye, hogy mindenki a saját szemével láthatja, amit eddig esetleg nem hitt el,

hogy a gazdasági lassulás, adott esetben a szennyezők teljes kiiktatása jobb környezetet eredményez. 

Edelkoort, aki jelenleg „önkéntes karanténban” van Dél-Afrikában, hangot adott optimizmusának is, miszerint egy jobb környezet végső soron jobb munkahelyi körülményeket eredményezhet, és sokkal jobban tiszteletben tarthatják az emberi munkát is. 

Elmondása szerint életkoránál és légzőszervi betegségeinél fogva ő is a potenciálisan veszélyeztetettek között van, együtt érez a vírusban elhalálozott emberek családjaival, de azt reméli, hogy senki nem halt meg hiába, mert a világ ezután arra fog törekedni, hogy feltámassza azokat az értékeket, amelyeknek az elmúlt évtizedekben búcsút mondott.

Sokan több évtizede hangoztatják, hogy a bolygó fennmaradásához drasztikus változtatásokra van szükség az életmódban, az utazásban, a fogyasztásban és a szórakozásban, de erre a legtöbben csak legyintettek.

Az új generáció jelentős hányada már érti azt, hogy vissza kell fogni a fogyasztást, és hogy a ruhák és az autók birtoklása nem feltétlenül vezet a boldogsághoz. Eddig azonban az emberi psziché ellenállt ezeknek a változtatásoknak, hozzászokott a jóhoz, és hogy töménytelen mennyiségű termék közül választhat. Véleménye szerint kevesen értik, mi történik most a világban és benne a gazdasággal. Ha Kínából nem érkeznek áruk, akkor hamarosan látni fogjuk az ürességtől kongó polcokat, ez pedig rádöbbenthet bennünket arra, hogy eddig mennyi csúnya és felesleges kacatot halmoztunk fel otthonainkban.

Egyenes következményként a gazdaság be fog lassulni, egyes gyártók és termelők kénytelenek lesznek felhagyni a tevékenységeikkel, de ennek van jó oldala is. Újfajta megoldásokkal, megközelítéssel és kellő bátorsággal felépíthetünk egy új mechanizmuson alapuló gazdaságot, másfajta elvekre lehet helyezni a termelést, a szállítmányozást és a forgalmazást is. Azzal, hogy az országok jó része „fogyasztási karanténba” kerül,

elkezdődhet egy tanulási folyamat, amelyben beláthatjuk, hogy elég a kevesebb ruha is, visszatalálhatunk régi kedvenceinkhez, mint például a könyvekhez. Ehhez azonban bölcsebbnek kellene lennie a döntéshozóknak is.

Edelkoort 1950-ben született Hollandiában, a világ egyik legbefolyásosabb trend-előrejelzője, aki nagy divatcégeknek és fogyasztói márkáknak ad tanácsokat világszerte. 2003-ban a Time magazin a divatipar 25 legbefolyásosabb embere közé választotta, 1998 és 2008 között az Eindhoven Design Akadémia igazgatója volt.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Charles Renfro: Hiszek abban, hogy az építészet, akárcsak a mozi, az időben bontakozik ki

Charles Renfro: Hiszek abban, hogy az építészet, akárcsak a mozi, az időben bontakozik ki

Charles Renfro építésszel Horn Márton beszélgetett. Erről szóló írásunkat a 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

Marcel Wanders: Nem csak a lányomnak tervezek, de az édesanyámnak és magamnak is

Marcel Wanders: Nem csak a lányomnak tervezek, de az édesanyámnak és magamnak is

A nemzetközi design világ egyik legismertebb alakja tette tiszteletét 2016-ban a MOME auditóriumában. Marcel Wanders, a saját neve alatt futó brand tulajdonosa, valamint a MOOOI márka egyik alapítója a 2008-as Design Hét Budapest egyik sztárelőadójaként került kapcsolatba az egyetemmel, ahol 2016 novemberében először adta át saját díját a Design Intézet tehetséges fiataljainak. Mai születésnapjának apropóján felidézzük akkor vele készített interjúnkat a 137-es, 2017/5-ös lapszámból.

„Az örökséget nem valami ódon, régi, dohos történetnek tartjuk, hanem újrapozicionáljuk”

„Az örökséget nem valami ódon, régi, dohos történetnek tartjuk, hanem újrapozicionáljuk”

Interjúnkban Dobos Mátét, az Optinvest vezetőjét kérdeztük többek közt arról, milyen tervei vannak a Kincsem Palota felújításával kapcsolatban. Cikkünket a 191-es, 2024/3-as lapszámból közöljük.

Hirdetés