A Budapesti Metropolitan Egyetem Divat- és textiltervezés mesterképzésének hallgatója nyert díjat a nemzetközi pályázaton.

Vranek Hedvig, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Divat- és textiltervezés mesterképzésének másodéves hallgatójának AI, azaz mesterséges intelligencia bevonásával készült divatprojektje Silver Award díjat nyert a C-IDEA Design Award 2024 nemzetközi pályázatán. Az elért eredmény igazán kiemelkedő, hiszen a díjat a pályázók mindösszesen 5%-a kaphatta meg.

A C-IDEA Design Award célja, hogy elismerje a kiemelkedő, társadalmi értékkel bíró terveket, és feltárja a jövőbe tekintő, felelősségteljes kiváló tervezői erőket a dizájnipar fejlődésének elősegítése érdekében. Idén 40 országból érkeztek be pályázatok, amelyeket 26 ország 44 tagú zsűrije értékelt. A pályázatkiírás ez alkalommal kötetlen tematikájú volt, nagy szabadságot adva a pályázóknak, akik így a design minden területéről, bármilyen témával jelentkezhettek.

Vranek Hedvig a Fashion Design, azaz divattervezés, diák kategóriában nevezett MOYA című projektjével, amelyet Kovács Adél divattervező, trendelőrejelző, a METU Divat és Textil Tanszék oktatójának, a Textiltervező alapszak Divat specializációjának témavezetői támogatása mellett valósított meg.

A MOYA project egy olyan fiktív brand ready-to-wear, azaz kész viselet kollekciója, amelyben az AI és a klasszikus draping (dinamikus, testen való formaalakítás, redőzéssel és csomópontok létrehozásával) technika keveredik egymással. Az AI, mint tervezőasszisztens vett részt a tervezés folyamatában, amelyhez Hedvig kizárólag saját fotókat használt, majd ezáltal új ötletek álltak elő. Hatalmas elismerése ez a METU Divat és Textil Tanszékén folyó oktatási koncepciónak, mely a jövőben is fontos szerepet szán a AI etikus alkalmazásának.

„A MOYA project a következő márkaértékeket képviseli: könnyed, alakítható, szabadelvű és kényelmes. Az is kifejezetten érdekes pont volt, hogy az AI nem tudja, hogyan épül fel egy ruha, ezért lehetetlennek tűnő megoldásokat is ajánlott, de izgalmas kihívássá vált, hogy ezekre a lehetetlen ötletekre megoldást találjak, ezzel a megszokottól eltérően alakítottam helyenként a formákat. A tervezés során az volt a célom, hogy a saját terveim, makettjeim és az AI által generált variációk vegyítésével hozzam létre a kollekciót. Magát a kollekciót egy őszi-téli streetwear kollekciónak szánom, szerettem volna a lehető legtöbb típusú ruhadarabot megjeleníteni benne, ezzel is lefedve a legtöbb, esetlegesen felmerülő igényt. Az elkészült ruhák ötvözik mindazt, amit terveztem: a könnyedséget, szabadelvűséget és kényelmet. Az egyik kivitelezett look AI-generált sziluettekből született, a másik pedig az a fő tervem, amit a generáláshoz használtam” - osztotta meg Hedvig a projekt kapcsán.

Forrás: METU




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Öt világvárosban jelentek meg falfestmények, melyek a Gucci és a The North Face közös kollekcióját reklámozzák

Öt világvárosban jelentek meg falfestmények, melyek a Gucci és a The North Face közös kollekcióját reklámozzák

A két ikonikus ruhamárka tavaly év végén mutatta be kollaborációjának az eredményét.

Három divat- és designipari innováció kapott befektetést a HFDA startup program keretében

Három divat- és designipari innováció kapott befektetést a HFDA startup program keretében

Gyerekbútor, design falburkolat és egy MI-re épülő app. 

Hétmilliárd forintra pályázhatnak divat- és designipari kkv-k

Hétmilliárd forintra pályázhatnak divat- és designipari kkv-k

Már lehet regisztrálni az előminősítésre.

Hirdetés