Kortárs átalakítások és bővítések Londonban, Gutowski Robert, a Hild-villa megújulása, MTA Humán Tudományok Kutatóháza

140 oldal, színes


2 500 Ft

Előfizetőknek 2 125 Ft


A tartalomból

KÉT DOLOG
Essen itt most szó két egymástól független dologról! Elsőként valami olyanról, amiről remélem sokan, sok szempontból, sokkal árnyaltabban is fognak majd beszélni az elkövetkező években. Közkeletű vélekedés, sőt lassan közhely, a társadalmi változások legpontosabb tükreként felfogni az építészetet. Nem feltétlenül a szerzői, nagybetűs építészetet, hanem az épített környezet teljes spektrumát láthatjuk úgy, mint az értékhez és értéktelenhez, humánushoz és piacihoz, szerethetőhöz és elviselhetőhöz, stb. való viszonyunk tükörképet. Mostanra a rendszerváltás utáni időszak konjunktúra és válságperiódusai talán kirajzoltak egy olyan fajta mintázatot, amit érdemes volna nagyobb összefüggéseiben, általánosabban vizsgálni. Gondoljunk itt arra, hogy a piaci, a megrendelői, a tervezői területek az elmúlt huszonnyolc évben már teljes, jól elemezhető, zárt ciklusokat mutattak meg. A korai vadkapitalista időszak után némi piaci konszolidáció, illetve az állami beruházói jelenlét növekedése vált meghatározóvá, majd az EU-források rendezték át a piacot, hogy aztán a globális pénzügyi válság hatására 2008-09-ben az építőipar a mélybe zuhanjon. Hét szűk esztendő után lapunkban is jól érzékelhető módon, elképesztő lendületű felfutás vette kezdetét, amiben a spekulatív irodafejlesztéstől a társasházi lakásépítésen, ipari épületeken, közintézményeken át a családi villákig, minden épül. Az okok az alacsony banki kamatoktól a brókerbotrányokon át a lakásépítési támogatásig sok mindenben kimutathatók, de ezek mélyebb elemzése szétfeszítené ennek az írásnak a kereteit. 

Lényegesebb az, ami egy ebben a lapszámban bemutatott villa kapcsán fogalmazódott meg bennünk. Nevezetesen egy új fejlesztésű villaparkról van szó a főváros határában. Olyan frissen közművesített és parcellázott agglomerációs területről, amiből több tucat épült az elmúlt két évtized-ben. Különbség az, hogy míg azoknál meghatározó volt egy “mediterránnak” elnevezett stílus, a görög, horvát, toszkán társasutak emlékéből táplálkozó, a késő-kádári tüzép-barokkra gulyásszaftos nosztalgiával reflektáló stíl, addig ez az újsütetű beépítés egészen más képet mutat.

Településszociológusok fogják majd hosszasan kutatni, hogy e legújabb újgazdagság újdonat formakészlete miért fordult el az elvágyódás báboskorlátú, dísztavas, gipszoroszlános, terrakotta színű álomvilágától a modern formákkal operáló, ugyanakkor hasonlóan érték- és arányzavaros lapostetős, pszeudominimalizmusába. Valószínűleg egy új tervezői és megrendelői generációról van szó, akik eldobták a régi provansz-legó katalógusaikat, hogy valami árnyéktrendi felé forduljanak, ami különbözik szüleik szőkeolaj-szagú újgazdagságától. Rákívántak a modern vonalakra, mint az egy-szeri közbeszerzési szakjogász a rozéfröccsre. Laposat, fémet, panoráma üvegest, sarkosat, szögtö-réseset szeretnének, lehetőleg színestarka viacolor gépkocsi beálló nélkül. 

Zavaros ez a világ is. Olcsó katalógusok, prospektusok és lakber’ magazinok leképeződései. Volt egy bútorforgalmazók körében hallott anekdota, ami mostanában egyre többször idéződik fel. Eszerint a kilencvenes években a legtöbb olasz design bútort akkor adták el a kereskedők, amikor a robbantásos leszámolások nyomán a kor “vállalkozói” egyre veszélyesebbnek érezték az utcákat, bárokat, kávéházakat, így üzleti ügyeiket otthon kezdték intézni: kellett a reprezentatív belső tér. Most sem egyszerű az élet...

A második téma ennél sokkal örömtelibb. Szász Kati vezető szerkesztőként újra a kiadónk csapatát erősíti. Aki nem ismerné a nevét, ő lapunk alapító munkatársainak egyike, aki 1999-től dolgozott a magazin belső munkálatain, illetve évekig írt heti rendszerességgel kritikákat az Octogon Építészetkritikai Műhely tagjaként. 2007-től az Elle Dekor, majd a H.O.M.E, a 4szoba.hu, végül az Otthon munkatársa volt, hogy végül visszatérjen lapunk szerkesztői közé. Feladatai az Octogon, illetve immár az Octogon Deco szerkesztési munkáira is kiterjednek.

LAPSZÁMUNK LETÖLTÉSÉHEZ KATTINTSON IDE (PDF) !

TARTALOM
KÜLFÖLD
8 | MÓRÉ LEVENTE 
LONDON MAI ARCA 
Don’t Move, Improve! pályázat  
Kortárs átalakítások és bővítések Londonban
VILLA
30 | MARTINKÓ JÓZSEF 
LOCI? HOL VAGY?
Villa Budapest határában 
gutowski robert  
(gutowski építész kft.)

40 | MÓRÉ LEVENTE
TEREKBE ZÁRT TÖRTÉNELEM A Hild-villa megújulása
kokas lászló (kokas műterem kft.)
ITTHON 
52 | KOVÁCS PÉTER 
TUDÁS ÉS R EVITALIZÁCIÓ 
Az MTA Humán Tudományok Kutatóháza golda jános, madzin attila, noll tamás (m-teampannon kft.) 
66 | MIZSEI ANETT
LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE
A Kőbányai Önkormányzat Ügyfélközpontja lukács istván, vikár andrás, gál árpád (vikár és lukács építészstúdió kft.)
74 | DAJKA BALÁZS
„MAGYARORSZÁG LEGNAGYOBB 
MAGASÉPÍTÉSŰ BERUHÁZÁSA VOLT A RENDSZERVÁLTÁS ÓTA”
Interjú Scheer Sándorral, a Market Építő Zrt. vezérigazgatójával
78 |  MOLNÁR SZILVIA 
AZ ARANYHULLÁMTÓL  
A LOBOGÓ ÉPÜLETIG  
ferencz marcel  (napur architect kft.) 
82 | MIZSEI ANETT 
AZ ÚSZÓSPORTOK PALOTÁJA 
A Duna Aréna bemutatása
ferencz marcel, détári györgy 
(napur architect kft.)
96 | MÓRÉ LEVENTE
„TERMÉSZETI ARCHITEKTÚRÁT
KELLETT LÉTREHOZNI”  
Interjú Ferencz Marcellel és Varga Bélával (napur architect kft, tecton kft.)
106 | MOLNÁR SZILVIA
„TÖBBRÉTEGŰVÉ KELL TENNI  
AZ ÉPÜLETET”
Interjú Szokolyai Gáborral
(mcxvi építészműterem)
KÉPESSZÉ
114 | 
IDŐGÉP
Válogatás Alovits Bálint fotográfus  
Time Maschine című fotósorozatából
KKK
122 | UHL GABRIELLA
ÉPÍTÉSZETI MEGOLDÁSOK  
A TRANSZFORMÁCIÓ JEGYÉBEN Albert Ádám Melancholy of the disconstructed meaning, és Egy gyöngybagoly álma című kiállításáról
DESIGN
126 | 
DESIGN RANDOM 
130 | MOLNÁR SZILVIA
MAGYAR-NORVÉG TENGELY 
A 12. Madeinhungary és az 5. MeeD kiállítás  az Új Budapest Galériában
136 | INDEX

 


Magazinunkra itt tudsz online előfizetni.



Kapcsolódó cikkek

Tölgy szerkezet, egyszerű díszítés, sokezer éves hagyományok

Tölgy szerkezet, egyszerű díszítés, sokezer éves hagyományok

A budavári középkori zsinagóga az OCTOGON 149-es számából.

Változó elvárások, maradó értékek - a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója

Változó elvárások, maradó értékek - a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója

Schickedanz Albert és Herzog Fülöp épületét 1906 decemberében nyitották meg.

A Hotel Moments lenyűgöző múltja és ihletett felújítása

A Hotel Moments lenyűgöző múltja és ihletett felújítása

Felfedeztük a négycsillagos Hotel Moments múltját és jelenét.

Hirdetés