Collegium Hungaricum Berlin, Családi ház Dél-Alföldön, Őrfi József háza Piliscsabán, Lézerközpont Szegeden, SAP irodaház

140 oldal, színes


2 500 Ft

Előfizetőknek 2 125 Ft


A tartalomból

Kékezés

Őrfi József remekbe szabott, lelkesítő épületbővítéséről írt kritikánk szövegében (ld.: 28-37old.) felmerül egy „ideális kortárs építészeti szótár” víziója. Régi dolog ez, de most a lapszám szerkesztése során újra felmelegedett a gondolat. Jó volna némi idő arra, hogy komolyan ki lehessen dolgozni az alapelveket, összeírni a szócikkeket, tovább formálni a gondolatot. Őrfi házával kapcsolatban arról esett szó, hogy a „kézműves” kifejezés használható fogalom-e építészeti szövegben. Problémát jelent ugyanis, hogy a gasztronómiai-forradalom annyira elhasználta, átalakította a szó eredeti használatát, ami a kortárs építészetben értelmezési problémákat okozhat. Mikor ez az észrevétel papírra kerül fölmerültek egyéb példák is. Ezek közül érdekes példaként került szóba a “háztáji” értelmezői keretének bővíthetősége. Milyen szép ugyanis, hogy a „ház” és „táj” szavak egyetlen kifejezésben találhatóak meg, miközben szótári, szemantikai értelemben a „háztáji” szóról egyértelműen az agráriumhoz kötött. Szóval ideális kortárs építészeti szótárunk, sőt a kortárs építészeti közbeszéd, köznyelv alakítása során rengeteg kihívással kellene megbirkózni. 

Föl kellene kötnie a gatyáját annak a szótárszerkesztőnek, aki az „ég” (értsd: égbolt) szócikknek veselkedne neki. Milyen színű a kortárs építészet ege? A lapkészítés során grafikusunk állandó kritikával illeti ugyanis azt, hogy az Octogon lapjain mindig kék az ég, ráadásul a nyomdai utómunkákban ez a domináns égkék különféle irritáló transzformációkon mehet keresztül a „kisfiú kéktől a ciánkékig”. Mintha évtizedek építészeti magazinos tradíciója beszorította volna a fotográfusokat abba az építészek és olvasók által elvárt vizuális nyelvi helyzetbe, miszerint a kékeges háttér jól áll az épületeknek, a kékeges fotóktól derűs az olvasó kedve, ettől optimista ő, ettől a kéktől él a remény, ez a kék az igazán szexi, cool, magasztos, letisztult, stb. 
(Itt jegyezzük meg, hogy némiképpen hasonló a helyzet a házakat övező (magazin) zöld fűvel is. A magyar kortárs építészeti pázsitnál zöldebb a világon nincsen. „Kék az ég és zöld a fű. // Íly egyszerű az élet.” Szenes Iván - Kovács Kati, 1977) 

A kék lett a hazai kortárs építészet arany borja, bálványa, fétise. Ettől érezzük azt, hogy a magyar építészek házai, mintha állandóan az Adrián nyaralnának. Felettük sohasem borús az ég, homlokzatuk sohasem viharvert, ázott, csapzott, felépültek, befutottak. Egyfelől ez tehát építészi elvárás, amihez az építészeti fotográfia idomul, másfelől idehaza tényleg sokat süt a Nap mondjuk az Észak-Norvég régióhoz képest. A benapozott ház meg valahogy élesebb. Az elmúlt években emlékszem gomolyfelhők miatti újrafotózásra is, de alig jelent meg szürke, borult eges képsorozat, pedig az előző lapszámunkban Rudabányán készült felvételek bizonyítják, hogy megfelelő koncepcióval és utómunkával hihetetlen lehetőségeket tartogat, ha az ég színe eltér a kéktől. 

Az előző gondolat lábjegyzeteiben és kommentárjaiban természetesen a fekete-fehér építészeti fotográfiák magazinokban történő felhasználási módjait, indokait is taglalni kellene, miközben egy hosszas, kifejtett véleményt szívesen olvasnék az alkonyati magazin fotók esztétikumáról is. Végül csak azt ígérhetjük, hogy a továbbiakban szívesen veszünk majd rá építészeket, hogy merjenek házukról készült kevésbé kék képekkel megjelenni magazinunk oldalain. Rajtunk ne múljék! Bodorodjanak a felhők!

LAPSZÁMUNK LETÖLTÉSÉHEZ KATTINTSON IDE (PDF) !

TARTALOM
KÜLFÖLD
8 Kovács Dániel
Radikális egyszerűség
A Collegium Hungaricum Berlin épületeggyütese
Prof. Peter P. Schweger, Mark Schuller, Jens-Peter Frahm (SAA Schweger Architecten)

VILLA
18 Martinkó József
Gyerek, kutya, macska, könyvtárszoba
Családi ház Dél-Alföldön
Varsányi András, Pozsár Péter, Vas Norbert

28 Martinkó József
Lásd még: kézműves
Egy építész saját családi háza Piliscsabán
Őrfi József 

38 Molnár Szilvia
Kentaurházból kortárs villa
Nyaraló a Balatonparton
Kovács Csaba (Nart Építész Műterem)

46 Molnár Szilvia
Két fedél alatt
Családi ház a budai hegyekben
Földes László (Földes és Társai Építésziroda)

ITTHON
54 Torma Tamás
A tudomány palotája
Lézerközpont Szegeden
Szőkedencsi Géza, Orbán Csaba (Artonic Design Építészeti)

76 Torma Tamás
A jelenből jelentjük
Az SAP irodaháza a Graphisoft Parkban
Vikár András DLA, Lukács István (Vikár és Lukács Építész Stúdió)

90 Móré Levente
Nyitottság, funkcionalitás, elegancia
Az őrmezői P+R parkoló
Dévényi Márton, Gyürki-Kiss Pál (Marp Kft.)

96 Móré levente
Szigorúság és emberi lépték
Az óbudai TVE új székháza
Plájer János (Óbuda építész Stúdió)

MIN DOLGOZIK
108 Móré levente
Egy új városkép hírnöke
Mintaadó közösségi építészet a belvárosban
Skardelli György, Borbély András (Közti Zrt.)

112 DESIGN RANDOM

KKK
114 Paradigma Ariadné
Destabilizáció és új pólusok
Interjú Frenák Pál koreográfussal

DESIGN LOKÁTOR
118 Mező Viola
In memoriam Sissi
A sör háza Kaposváron

122 Pleskovics Viola
Egy szelet a világból
A Dobrumba étterem a belvárosban
Berkes Viktória, Laki Eszter

126 Móré Levente
Bóják, tüskék, tölcsérek
Lodovina fagyizó Poznańban


Magazinunkra itt tudsz online előfizetni.



Kapcsolódó cikkek

Az ember saját maga írja a sorsát

Az ember saját maga írja a sorsát

Őrfi József alkotásról, hatásról, hitről, építészetről és blogolásról.

Ünnepi virtuáltúra az Eli-Alps lézerközpontban

Ünnepi virtuáltúra az Eli-Alps lézerközpontban

A kettős ünnep alkalmából készítettek videót Szegeden.

A Bauhaus magyar mestereiről rendeztek kiállítást Berlinben

A Bauhaus magyar mestereiről rendeztek kiállítást Berlinben

Az alkotók munkásságát a színházművészeten keresztül mutatják be.

Hirdetés