2015/08 124
 

A tér személyisége Budán

Professzionálisan, hosszú távon értékálló anyagok alkalmazásával, letisztult formákat választva alkotta meg Dékány Annamária azt a családi, háromszintes, minőségi ingatlant, amelynek legfőbb inspirációs forrásául a tulajdonos természetszeretete és természetes fény iránti vágya szolgált.

Fotó © Batár Zsolt

Tetten érhető a végeredményen, hogy Annamária nem csak belvárosi étterem (ld. Bábel) és iroda, de privát terek hangulatteremtésében is otthonosan mozog. Mindez persze cseppet sem meglepő, hiszen a Bábel étterem, de az irodai munkái is olyan terekként hódítják meg a látogatókat, amelyek „magukban hordozzák” a privát zónákra jellemző intim hangulatot, miközben betöltik a klasszikus értelemben vett közösségi tér/vendégtér funkciókat. Végtére is, ez az időtálló, emberarcú és szerethető belsőépítészet kulcsa. Úgy áll a helyzet, hogy egy ’80-as évekbeli, teraszosan beépült budai telken találja meg új otthonának helyszínét, egy kis alapterületű, háromszintes sorház formájában a családapa.

Fotó © Batár Zsolt

Itt egyedül és időszakosan a gyerekkel élne, nagy tempóval, tudatosan diktálva a kialakítás ütemezését, amelyből a kivitelezésre másfél hónap marad. Eleve adott a falfűtés, a gipszkarton mennyezet és a hozzá applikált világítás, a tölgyfa padlóburkolat, a térszervezés. Kihívás lehetett ez a tervezőnek, hogy mindezekkel az adottságokkal olyan otthont nyújtson  a családnak, amelyben a gyerekek csellengésre hajlamos játékai épp úgy kordában tarthatóak, mint az apa főzésszeretetével járó edényhalmok és a kísérő, kevésbé reprezentatív konyhai következmények.

Fotó © Batár Zsolt

Az IT-szektorban dolgozó, pragmatikus megbízó meglelte a maga, animusát a női tervezőben. Az új otthon kimért, skandinávosan férfias letisztultsága, mint keretes szerkezet, kiáltott a női intuíciót, aprólékos kidolgozottságot képviselő elemekért. Érezhető Annamária BME építőmérnök diplomával járó és a karra jellemző, „fekete-garbós-gondolkodás” szemlélete, kézzelfogható nyomot hagy ez a következetesen használt burkolatok, a saját tervezésű bútorok tűpontos arányrendszerén. Ezt tölti meg élettel és eredeti ötletekkel a kifejezetten „női énből”, fakadó, intuitív kísérő tartalom, vagy, ahogy Annamária nevezi: „a tér személyisége”.



Ha igaza van Jungnak, ha elfogadjuk, hogy létezik a nemi archetípusok kettőssége és ezek egyensúlya alkotja a személyiség kemény és lágy karakterisztikáját, akkor jelen esetben ki kell mondani, hogy tisztelt hölgyeim és uraim, a győztes nem más, mint animus. Hiszen itt az arányokon múlik a dolog, a viszonyokon, a logikus és a megfoghatatlan esztétikájának patikamérlegén. Egész pontosan 40 százalék intuíció és női arányérzék, 60 százalék férfias racionalitás és letisztultság, ami mind Dékány Annamária személyiségének része és talán szakmai sikerének titka.

Szöveg: Szépvölgyi Viktória
Belsőépítész: Dékány Annamária
Fotó: Batár Zsolt

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2015/1-es lapszámában.

MAGAZIN

MUTASS TÖBBET

építészet

design

tér

trend

SZERKESZTŐI AJÁNLAT

2016 január 19.

Ikrek hegye - Családi házak Budapest szélén

Az ikerség inkább erős kapcsolatot feltételez, mintsem egyformaságot, ha létezik egyáltalán az építészetben vagy az életben egyformaság. 

Telepi srác - Családi ház Kelenvölgyben

Szokott sétám közben szemet szúrt egy különös, érdekes épület: a környék szorosan egymás mellé épült családi házaitól merőben eltért.

2015 december 02.