2015 szeptember 22.
 

Bátorfi Andrea - "EngenderMe"

Az "EngenderMe" Bátorfi Andrea legújabb absztrakt fotóművészeti sorozata, amelyet a svájci Alpokban készített vízesések, folyók és sziklák többszörös expozíciójú (rétegű) fotografálásával. E sorozatában a művész látszólag kibékíthetetlen ellentétekre koncentrál:  víz és szikla, születés és hanyatlás, női és férfi energiák első ránézésre összeegyeztethetetlen minőségeire.  A művész azonban ezeket az ősi poláris ellentéteket egybesimítja, összeolvasztja különleges, sokszoros rétegekkel dolgozó absztrakt technikájával és az élet ellentéteinek kibékítésére törekvő spirituális megközelítésén keresztül. 

Fotó © Bátorfi Andrea

Az "EngenderMe" a művész első kiállítása Magyarországon, amit a Svájcban készített sorozatai közül mutat be. Egyszersmind egy mélységes és megindító személyes vallomás az újrakezdés és a lelki újjászületés tapasztalatáról.
 
Bátorfi az elmúlt években Svájcban dolgozott és élt, ahol elbűvölte az Alpok égbenyúló szikláinak a látványa, és a dübörgő, hatalmas vízesések energiája. Többrétegű, komplex fotóin és videómunkáiban a svájci folyók és vízesések lenyűgöző természeti erőit szublimálja misztikus, absztrakt tájképekké, mintha a természeti erők a belső, lelki erők láthatóvá tett megfelelései lennének. Dr. Matthias Frehner,  a Kunstmuseum Bern igazgatója Bátorfi 2013-as berni kiállításmegnyitóján állította, hogy nem ismer más kortársművészeti munkát, amely komplex fotográfiai kozmoszában összehasonlítható lenne Bátorfi alkotásaival.

A bemutatásra kerülő új sorozatban Bátorfi az eleve többrétegű, sejtelmes fotóit poliptichonokba (több képből összeállított együttes) rendezi, amelyekben a képek párbeszéde végtelen asszociációs lehetőségeket enged meg, kitágítva a képek értelmezését kozmikus távlatokba. Új univerzumok születésének, megformálódásának lehetünk szemtanúi, energiák örvénylenek, szinte a teremtés kohójában érezzük magunkat.
 
Az "EngenderMe" kollekció 2015 májusában került először bemutatásra Bernben, s egy kiállítássorozat második állomásaként érkezik Budapestre.
 
Bátorfi Bill Viola videó művészt nevezi meg legfőbb példaképeként és inspirálójaként a kortárs művészetben. Viola a világ érzékelését és a műalkotások létrehozását az önismerethez vezető egyik legfontosabb útnak tekinti. Munkáiban az emberi lét esszenciális kérdéseit boncolgatja  - élet és halál, öröklét versus elmúlás, öntudat és a tudat beolvadása egy nagyobb egészbe -  a lét spirituális dimenzióira nyíltan rámutatva, miközben legfőképpen a keresztény miszticizmusra és a zen buddhizmusra hivatkozik. Bátorfi természeti erőket transzformáló, monumentális fotó poliptichonjait és videóit szemlélve a néző szintúgy saját létének keletkezés és elmúlás oldalaival, az egy emberi életen belül is állandóan ismétlődő lét-ciklusokkal szembesül.
 
Víz és szikla - ez a két meghatározó elem Bátorfi legújabb munkájában. A két elem ellentétes minőségének kiemelkedő szimbolikus értéke van a művész szemében: míg a kő erőt, férfiasságot, szilárdságot, ugyanakkor keménységet és kímeletlenséget tételez,  a víz rugalmasságot, alkalmazkodóképességet, puhaságot, nőiséget és vitalitást szimbolizál.  A Forrás címet viselő, 12 részből álló főmű szemlélésekor felmerül bennünk a kérdés, vajon a szikla veszi-e körbe és korlátozza  a víz áramlását, vagy a vízesés, kitartó zubogásának köszönhetően vág utat a kemény sziklába. 
 
Bátorfi Andrea tapasztalt nemzetközi kiállító művész, 2011 óta rendszeresen mutatja be fotósorozatait és videóit Európában, Japánban, s legújabban az Egyesült Államokban. A Zürich-Budapest bázisú művész munkáival Svájcban több helyen, Zürichben, Bernben és Zugban találkozhatott a svájci és nemzetközi közönség. Zürichben, az egyik legnagyobb múltú svájci templom, a Grossmünster melleti Zwingliplatzon egy nagysikerű szabadtéri videóperformanszot is bemutatott 2014 nyarán  a magyar táncművésszel, Gergye Krisztiánnal együttműködve.
 
Hegyi Lóránd szavaival élve Bátorfi része az európai nőművészet legújabb új-romantikus mozgalmának. Ez Bátorfi esetében azt jelenti, hogy a művész a természetben fellelhehető, a romantikusok által is oly nagyra becsült fenséges lenyűgöző, egyben félelmetes látványával és érzetével dolgozik,  s ezen keresztül az emberi temészetben bennrejlő veszélyes és felemelő energiák, tendenciák kettősségét mutatja fel.
A művész látásmódját és témáit nagyban befolyásolja Carl Gustav Jung mélypszichológiája iránti érdeklődése, valamint a kortárs spirituális filozófiák és a misztikus vallási tradíciók iránti szenvedélye.

Bátorfi minden munkája felkavaró, egyszersmind meditatív, amelyek összetett vizuális és érzéki élményt, s erőteljes érzelmi tapasztalatot kínálnak a nézőknek. Számára  a fotózás és a filmkészítés egy meditatív tevékenység, amelyben a természet és önmaga rejtett mélyrétegeivel kerül kapcsolatba.

A kiállítás helyszíne és ideje: Csillaghegy-békásmegyeri Evangelikus Egyházközség temploma
1038 Budapest, Mező utca 12.
2015. szeptember 20. - 2015. november 30.
Megnyitó: 2015. szeptember 20. 14 órától
A megnyitón énekel: Rajk Judit operaénekes

forrás: sajtóközlemény

MAGAZIN

építészet

design

tér

SZERKESZTŐI AJÁNLAT

2016 január 19.

Ikrek hegye - Családi házak Budapest szélén

Az ikerség inkább erős kapcsolatot feltételez, mintsem egyformaságot, ha létezik egyáltalán az építészetben vagy az életben egyformaság. 

Telepi srác - Családi ház Kelenvölgyben

Szokott sétám közben szemet szúrt egy különös, érdekes épület: a környék szorosan egymás mellé épült családi házaitól merőben eltért.

2015 december 02.