A műemlékvédelem helyzete, szigorú szabályai vagy épp saját beszűkített keretei ma hot topic-nak számítanak szakmán kívül és belül: a piacon lévő, új funkcióért kiáltó műemlékekhez az átalakítás engedélyezésének mértékét megállapítani szinte kötéltáncnak számít, ráadásul a MÉMOSZ-ra vagy a Körszállóra gondolva megjelent a színtéren egy új műfaj is: a dilemma ugyanis ezentúl a modernista műemlékeknél is gyakoribb kihívás lesz. Az OCTOGON egy egész különszámot is szentelt a Liget Centernek, a felújításról szóló cikket pedig a 195-ös lapszámunkból közöljük.
A hajdani Habsburg-sárga, Pogány Móric által is áttervezett, sokáig elhagyott emlék a 3h építésziroda kezei között született újjá és bővült kolostorrá. Erről szóló írásunkat a 196-os, 2024/8-as lapszámunkból közöljük.
Az Esterházyak Balatonnál található egykori, ma már műemléknek számító nyaralóját nem csak felújították, de kortárs bővítést is kapott. Erről szóló cikkünket a 193-as, 2024/5-ös lapszámból közöljük.
Feszített ütemezés szerint folyt a Tihanyi Apátság tervezése és a kivitelezése, hiszen minden munkát a bencés közösség folyamatos bentlakása mellett kellett elvégezni. Erről szóló cikkünket a 193-as, 2024/5-ös lapszámból közöljük.
A Magyar Közlönyben megjelent rendelkezések szerint több épület műemléki védettséget kapott, másoktól pedig elvették azt.
A pályaművet Földes László Ybl-és Pro Architectura díjas építész, a zsűri megbízott elnöke méltatta.
Befejeződött a Sipeki Balás-villa felújítása és bővítése, így már teljesen akadálymentesen használhatják a vakok és gyengénlátók. Erről szóló írásunkat a hamarosan megjelenő 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.
A hányattatott sorsú épület műemléki felújítása nagy durranás volt néhány évvel ezelőtt, átadásának ötödik évfordulóján pedig a Párisi Udvarról szóló különszámunkból közöljük a projekt vezető tervezőjével, Nagy Csabával készített interjúnkat.
A kastély a műemléki megújuláson kívül egy kortárs szárnnyal, benne pedig egy izgalmas új kiállítással gazdagodott.
A tervek szerint idén december 8-án nyitja kapuit a párizsi Notre-Dame, miután befejeződik a 2019-es tűzesetet követő helyreállítás legjelentősebb szakasza. A munkálatok elképesztő dokumentáltsággal folynak a nyilvánosság előtt, és már lekerültek az állványok Viollet-le-Duc elpusztult tornyának másolatáról is.
Bánáti Bélával, a Bánáti + Hartvig Építész Iroda társalapítójával műemlékrekonstrukciós munkái kapcsán beszélgettünk.
Februári témánk 2024-ban a műemlékvédelem
Kísérletek a digitális designtermékek archiválására
Bujnovszky Tamás fotóesszéje a Budavári Palotáról
A 4N Építésziroda megosztott III. díjban részesült munkáját rendhagyó szöveggel ismerhetik meg, mellyel átélhetjük egy ilyen jelentős műemlék köré szerveződő nagy pályázat kihívásait, tervezési folyamatát. „ Aki érti, érti, aki nem az, nem…"
Mi zajlik a felújított homlokzat mögött?
A Luxe Global Awards-on
Az Építész Stúdió koncepcióterve Bán Dávid olvasatában.
A Dorottya utca – Vigadó utca – Apáczai Csere János utca – Wekerle utca által határolt teljes tömb alkotta épületek felújítása.
Januári témánk a műemlékvédelem, ennek szellemében vizsgálódunk a design területén, azon belül is a digitális designtermékek megőrzésének bonyolult rendszerében. Hogyan mentsük meg az utókornak a Tetris-t, a Verdana betűtípust vagy a világ egyik legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazását? Meg kell-e őriznünk ezeket egyáltalán?