Interjú Varró Zoltánnal.
Varró Zoltán tervező karrierje látványos sikersztorikban gazdag, azonban a hosszú évek munkája nem csak erről szólt. A számos nemzetközi díjjal is elismert belsőépítész karrierje valójában nem indult könnyen, hiszen mindig valami olyat csinált, ami meghökkentő és meglepő, de mára két évre előre tele a naptára megrendelésekkel. Munkája mozgatórugója a személyesség, amiből soha nem engedne. Cikkünk az OCTOGON Deco 2022/1-es lapszámából.
Nemrég értél haza egy külföldi utazásról, hogyan indult az év?
A január mindig pihenéssel kezdődik nálunk. Mivel az év során végig nagyon sokat dolgozunk, ilyenkor 2-3 hét feltöltődéssel indítok, mert két ilyen pihenő között éjjel-nappal dolgozunk. Ez nagyjából negyven projektet jelent párhuzamosan, amelyek különböző fázisban vannak. Jelenleg tíz hotelprojektünk fut Budapesten, vidéken és külföldön, emellett lakásokat, villákat és irodákat is tervezünk – minden, ami design, az belefér.
Mesélsz egy konkrét munkáról, amin jelenleg dolgoztok?
Mindegyik munkánk egyformán fontos számomra, de idén készül el a comói tónál egy szállodánk, a Nuvole Garden Hotel. A tó fölött található egy kisváros, Brunate, ide visz fel a sikló, amit annak idején kifejezetten ehhez a grandiózus szállodához építettek. Hatalmas megtiszteltetés, hogy ezt az 1800-as évek végén épült hotelt most mi segíthetjük át a 21. századba. Magyar tervezőként fantasztikus élmény olasz területen tervezni, Comóból ráadásul egy van a világon, és mindenki nagyítóval figyeli, hogy mi történik ott. Izgalmas együttműködés keretében egy textilkollekció is készül a szállodába. Tapéták, szőnyegek és bútorkárpitok is szerepelnek a tervekben – nagyon különleges lesz. Az egész úgy indult, hogy a szálloda tulajdonosa látta az egyik korábbi munkámat, az Aria Hotelt, és amiatt keresett meg.
Ha jól tudom, ez az Aria Hotel esetében is hasonlóan történt.
Alapelvünk, hogy nem indulunk pályázatokon. Szerintem a design világában fontos, hogy ne az olcsóbb vagy a gyorsabb kapja a megbízást. Ez egy olyan piac, amit az egyéniségek alakítanak, így nekem nagy öröm, ha engem választanak és velem szeretnének dolgozni, ajánlások és a munkáim alapján. Az Aria esetében is így történt: az Onyxban végzett munkánknak köszönhetően kerestek meg, hogy egy New York-i befektető, aki szeretne Budapesten szállodát nyitni, találkozna velem. Bejártam az épületet, éjszaka gyorsan elkészítettem néhány tervet, ötletet, amiket azonnal mutatni is tudtam a megrendelőnek. Pénteken találkoztunk, szombaton már meg is egyeztünk. Hozzá kell tennem, a hozzáállásomon kívül sokat számított a dinamikus reagálás: azonnali ötletek és persze a kemény munka. Ennyi év kiegyensúlyozott teljesítménye és a portfóliónk mára azt jelenti, hogy két évre előre van munkánk.
Sohasem azt csináltam, ami trendi, de úgy érzem, végül engem igazolt az élet, ha nem is ez volt a könnyebb út.
Nemrég hallgattam veled egy beszélgetést, ami két kulcsszóra épült: akarat és elhivatottság.
Én már gyerekkoromtól éreztem, hogy van kötődésem ehhez a területhez. Ha két szék nem állt párhuzamosan, akkor kerestem a harmóniát, játszottam velük és bíztam benne, hogy el tudom rendezgetni őket. A belsőépítészet szerintem egy született gondolkodásmód vagy érzés, bár én azt gondolom, nekem sokkal nehezebb volt eljutni egyik lépcsőfokról a másikra, mint sokaknak. Sohasem azt csináltam, ami trendi, ezért kezdetben nehezebben értettek meg, de úgy érzem, végül engem igazolt az élet, ha nem is ez volt a könnyebb út. Az akaraterő és elhivatottság minden egyes projektünk alapja. Ilyen munkákat végigvinni mindig éjjel-nappali, hónapokon vagy éveken át tartó folyamatos koncentrációt jelent. Minél nagyobb, híresebb a projekt és minél több pénz van benne, annál nehezebb végigcsinálni, mert több az érdekellentét és a napi, heti vagy havi szinten megoldandó helyzetek, kihívások. Én ezekben a helyzetekben az utolsó pillanatig kitartok a saját ötleteink mellett, megoldok bármi mást, de a designból nem engedek.
És az elhivatottság?
Vannak olyan szakmai alapelvek, amelyek megdönthetetlenek számomra. Ilyen például, hogy legyen oka a designnak, megmagyarázható, alátámasztható legyen. Ami számomra a legfontosabb, hogy a belsőépítészet egy bizalmi munka, amely személyes kapcsolaton alapul. Mi emberek életének legnagyobb befektetésein dolgozunk, életük legfontosabb döntéseit hozzák meg például egy nagy szállodaprojektben. Ezért is fontos, hogy az ügyfél engem akarjon, hiszen ez a szintű munka mellérendeltségi viszonyban működik a legjobban.
Egyszerre van szükség harmóniára és meglepetésre is?
Igen. Az én feladatom, hogy elképzeljem, mit szeretne érezni akár a szálloda tulajdonosa, a vendég vagy egy otthon lakója, és megtaláljam az utat és az eszközöket ahhoz, hogy ő ezt az érzést átélhesse. Teljesen más, amit egy fotón mutatnak a munkáim és amit a helyszínen lehet érezni.
Milyen háttérrel dolgozol?
Az irodámban jelenleg hatan dolgozunk, számomra ez a kezelhető és hatékony létszám. Az üzlettársam, Mércse István biztosítja a munkánkhoz szükséges teljes hátteret és adminisztrációt. Négy tervezővel dolgozunk, ők építészek és belsőépítészek, illetve egy állandó látványtervező cég a partnerünk, hiszen ez is nagyon fontos pontja a projekteknek, fontos ezen a területen is a profizmus.
Mindig szívesen mesélsz a munkáidról. Miért fontos ez?
Örömmel csinálom, élvezem, jó megmutatni és egy kicsit el is magyarázni, hogy mi az, amit mi csinálunk. Egész más, ha egy projektet én mutatok be a sajtónak, a vendégeknek, az érdeklődőknek, mintha ők, háttértörténet és kontextus nélkül kezdenek el róla gondolkodni. A szállodák esetében például nekem nagyon fontos, hogy az ottani dolgozók velem járják be először az épületet, és minden sarokról tudják, hogy mi miért van úgy. Ráadásul mivel a tervező személyéhez, vagyis hozzám erősen kötődő profillal dolgozunk, üzletileg is fontos jelen lenni, megmutatni, mesélni a munkáról. Azt vettem észre, hogy az emberek amúgy is szívesen hallgatják ezeket a sztorikat. Velem kapcsolatban pedig, főként az első időkben sokszor felmerült, hogy szokatlan, furcsa, amit kitalálok, ezért érdemes egy kicsit elmagyarázni. Van ennek egy edukatív része is, mert például a fiatalokat nagyon érdekli, hogy mi minden kellett ahhoz, hogy eddig eljussak.
VARRODESIGN | Web | Facebook | Instagram
Még több fotó a galériában!
Octogon Deco Magazinunk a készlet erejéig az alábbi árusítóhelyeken kapható.