Interjú Járai-Szeglet Orsi belsőépítésszel!
Kedves, törékeny jelenség, aki szigorú maximalizmusának és kifinomult szépérzékének kombinációjával sarokba teszi még a legmorcosabb kivitelezőket is, ám a történet befejezése nála mindig a mosoly. Amikor a munka végén a natúr terekbe időnként behullámzik a tenger kékje vagy a Balaton zöldje, Járai-Szeglet Orsi egy kicsit megáll és boldog. De megy is tovább, hiszen mindig van feladata: egyedül viszi enteriőrtervező munkáit, érzékenységgel és profizmussal. interjúnk az OCTOGON Deco 2022/4-es lapszámából.
Megbeszélésről jössz és sietsz is tovább. Min dolgozol jelenleg?
Az eddigi legnagyobb projektem talált meg nemrég: Székesfehérváron dolgozom egy családi ház belső terein. A munkáimat illetően spontán kialakult egy Balaton-Székesfehérvár-Budapest vonal– egymástól független megrendelőim is innen találnak meg, úgyhogy sokat járok ezen az útvonalon. A Balaton déli partján egy nagyon izgalmas kávézó, champagne bár és pilates stúdió mellett egy új építésű lakópark több ingatlanját is megkaptam feladatként. Egymás után jöttek ezek a megbízások, most pedig az eddigi munkáim között a legnagyobb alapterületű és legkomplexebb projektem ez a családi ház.
Eredetileg nem enteriőrökkel foglalkoztál, egészen más szakterületen kezdődött a karriered.
Így van, közel tíz évet töltöttem a reklámszakmában ügyfélkapcsolati managerként, és őszintén szólva azt gondolom, hogy amivel most foglalkozom, nagyon hasonló üzletág és valójában ugyanarra épül. Az enteriőrtervezésben is száz százalékban az ügyfél igényeire kell figyelni, rengeteg olyan helyzet adódik, ami egyfajta problémakezelés, hasonló a brief és a timing is, amit követnem kell. Az utolsó évben párhuzamosan dolgoztam szabadúszóként ügynökségeknél és végeztem az enteriőrtervező képzést, illetve kezdtem bele a tervezési feladatokba. Később eljött egy olyan pillanat, amikor tudtam: én már csak belső terek kialakításával szeretnék foglalkozni. Öt éve egyedül dolgozom, ami azt jelenti, hogy a kreativitásom ki tud bontakozni, szabadabb vagyok, de nyilván több a felelősség is rajtam. Gondolkodtam már azon, hogy csapatot építsek a munkám köré, de még nem jött el ez a pillanat.
Nagyon tudatosan beszélsz a munkáidról.
Mivel egyedül dolgozom, tisztában kell lennem az erősségeimmel, gyengeségeimmel és megtapasztaltam már azt is, hogy hol vannak a határaim. Egy igazi klasszikus stílusú enteriőr tervezését például nem vállalnám el, mert az egyszerűen nem én vagyok. Úgy érzem, a munkám kulcsszava az őszinteség. Ezt tudom nyújtani, és ezt kérem a megrendelőimtől is, hiszen ahhoz, hogy minden szempontból rájuk szabott tereket tudjak tervezni, sok mindent meg kell osztaniuk velem. A közös munka során is folyamatosan felhívom rá a figyelmüket, hogy ez az ő otthonuk lesz, nem én fogok a lakásban lakni, ezért az őszinte visszajelzés nagyon fontos a tervezés minden pontján.
Mesélted, hogy gyakran jársz külföldre, munka és kikapcsolódás apropóján is.
Igen, nekem Barcelona a csúcs – már tizenegyszer voltam a városban és teljesen beleszerettem. Amit ott látok, a kínálat, az üzletek, a hozzáállás és az, hogy partnerként kezelnek a gyártók, csodálatos. Itthon például nagy hiányt érzek abban, hogy viszonylag kevés a kiállított bútordarab, a showroom, így hiába lehet sok mindent megrendelni az ügyfél részére, elmarad az a tapasztalat, amikor ráülsz egy kanapéra, megérinted, kipróbálod.
Töltöttél hosszabb időt is külföldön?
Igen, 18 évesen vettem egy nagy levegőt és elmentem Ázsiába modellkedni, ahol Hongkong iszonyatosan nagy hatással volt rám. Ázsiában rettenetesen izgalmas a természetes és épített terek összekapcsolódása, például ahogy Szingapúrban az óriási toronyházakban kertek épülnek – ezeket a hatásokat igyekszem én is becsempészni a munkáimba.
Például hogyan?
Nagyon fontos megfigyelni az épület környezetét, és ihletet meríteni belőle. A Balatonnál több új építésű lakás tervein dolgoztam, és ott a kint és bent találkozását az épület környezetében látható színek és természetes anyagok alkalmazásával értem el. Szinte mindig megérkezik egy pontra a munkám, ahol azt érzem, hogy a teret az ívek és egyenesek, az élek egyensúlya alakítja, ezt kell harmonikus rendszerré formálnom – pont, mint a természetben. Fontos számomra a fenntarthatóság is, szeretem, ha egy-egy örökölt bútordarab bekerül a térbe és az ügyfelek figyelmét minden esetben felhívom a tartósságra is. Egyáltalán nem mindegy az sem, hogy a bútor, a festék vagy az anyagok milyen eljárással készülnek.
A kreativitás a megjelenéseden is tükröződik. Hat a kettő egymásra?
Most azt érzem, hogy száz százalékban azt mutatom magamból, aki vagyok. Nálam ez egyszerű: ha jól érzem magam a bőrömben, szárnyal a kreativitásom. Elsőre amúgy sokszor egy kedves, törékeny nőnek néznek, pedig a munkámból adódóan is maximalistának, következetesnek és szigorúnak kell lennem – ez azért tud meglepetést okozni.
A legjobbat várom el magamtól és másoktól is, máshogy szerintem semmit nem érdemes csinálni.
Miből merítesz erőt alkotás közben vagy egy-egy nehezebb időszakban?
Mivel a férjem zenész (Járai Márk, a Halott Pénz énekese – a szerk.), otthon nálunk legtöbbször csönd van, amit nagyon élvezünk. De ha elakadok, vagy nem találom a megoldást egy-egy problémára a tervezés közben, mindig zenét hallgatok, az segít átlendülni. Most éppen Ohnody zenéje az, ami akár a hajnali munka közben is teljesen beránt, sokat ad. A szakmámon belül is inspirálódom, utazással vagy egyszerűen más tervezők oldalait nézegetve. Az ausztrál design például teljesen magával ragad. Egyszer nagyon szeretnék eljutni oda és megtapasztalni azt, ami online annyira tetszik.
Járai-Szeglet Orsi | Web | Instagram
Még több fotó a galériában!
Octogon Deco Magazinunk a készlet erejéig az alábbi árusítóhelyeken kapható.