Interjú Szegő Gábor belsőépítésszel!

Kellemes macaron-manufaktúra, vagány valóságshow-díszlet, díjnyertes irodadesign felszabdalt bécsi villamossal – Szegő Gábor belsőépítész munkái között nincsenek rutinmegoldások, ahány projekten dolgozott, annyi arcát mutatta meg. A nagyvárosi élet után most épp a Balaton-felvidék csendjében alkot, ahol az eddig vágyott szabadsága kiteljesedhet. Interjúnk az OCTOGON Deco 2022/3-as lapszámából.
 

Jelenleg vidéken vagy. Min dolgozol most?

Kétlaki életet élek Budapesten, illetve a Balaton-felvidéken, ahol most egy modern vidéki házat építek. A Balaton-felvidék és az Őrség tájkultúráját, mintakincsét kutatom, ebből építkezem tovább a modern vonalon. Olyan design a cél, amit Budapestről vagy külföldről is lehet élvezni. A legutóbbi projektem egy Kapolcstól néhányszáz méterre található magtár felújítása volt.


Kapolcs és környéke izgalmas kulturális találkozóhely lett az utóbbi években, sok építészeti vonatkozással.

Nagyon inspiráló volt a Hello Wood érkezése – az alkotás, az együttlét folyamata, a szeretetenergia, amit ők hoztak el ide. A fáról való gondolkodás visszanyúlik a régi idők hozzáállásához, de még a modern részek is természetközeliek. Az előbb említett magtárnál például nagyon figyeltünk arra, hogy olyan mintakincset használjunk, ami illeszkedik a tájba.
 

 Szegő Gábor

Hogyan talált rád ez a projekt?

Tíz évig táboroztattam itt KREA-s diákokat, és már akkor megfogalmazódott bennem, hogy nagyon szívesen laknék itt Kapolcson, de a helyiek azt mondták, itt nem lehet lakni, ez egy magtár. Azért én elkezdtem dolgozni rajta, és szépen lassan egy projektté nőtte ki magát, mára pedig rendezvények, közösségi események helyszínévé vált.


Hogyan indult a karriered?

2005-ben végeztem a KREA Művészeti Iskolában, utána sok évig csendesen dolgoztam, sokféle projekten. 2012-ben jött az áttörés, amikor elkezdtünk irodákat tervezni, ami ismertséget hozott, és más léptéket a munkáinkban. Utána nagyon változatos munkák kerültek a portfóliómba: irodák, éttermek, kávézók, üzlethelyiségek, díszletek, gyorsétteremlánc és nagyobb, többnyire 10 fős airbnb lakások.
 

 Belvárosi luxuslakás, amely kifejezetten hosszú távú kiadásra készült. Fotó: Hlinka Zsolt
Megnyugtató harmónia. Business apartman Budapesten, az airbnb-k virágzásának idejéből. Fotó: Hlinka Zsolt

Az egyik, sokak által ismert munkád a Bazilikától pár lépésre található Chez Dodo.

A Chez Dodo egy különleges munka volt, azzal a megrendelői kéréssel, hogy a macaronok színeivel egy finom franciás világ valósuljon meg Budapest belvárosában, ezen az apró helyen. Hitka Andrással közösen dolgoztunk a projekten. Elegáns, de kávézós hangulatot szerettünk volna létrehozni. A kis üzlet minden részlete egyedi, a legkedveltebb a tapéta lett – amin a kis kolibrimadár a szabadságot jelképezi, azt a szabadságot, amit a Chez Dodo története megtestesít. Fontos volt, hogy egy élhető teret hozzunk létre – a tér és a funkcionalitás adott volt, ezt kellett felöltöztetnünk.
 

Bájos, megkapó és minden designrészlete hozzáad a sikerhez: a Chez Dodo macaronüzlet Budapest nagy kedvence lett. Fotó: Filep Krisztina

Számos irodatervezési munka fűződik a nevedhez – mit jelent számodra a designiroda fogalma, amit használsz?

Gyerekkoromban az iroda egy csúnya, fehér, üres teret jelentett. Számomra arról szól a designiroda, hogy az új generációk minden igényét kielégítse. Valahogy úgy tudnám megfogalmazni, hogy egy nagy térben megvalósuló, közösségi home office. Az irodatér szerintem mindig a megrendelő márkájának, image-ének, karakterének megfogalmazása térben. Az irodaprojektekben a partnerem B. Nagy Ferenc volt, büszke vagyok rá, hogy közösen többször elnyertük az Év Irodája díjat.


Előfordult, hogy beterveztetek egy villamost is az irodatérbe.

Régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy emeljünk be valamilyen járművet egy projektbe – izgalmas ahogy a mozgó tárgy megtalálja a helyét egy statikus térben. Amikor megkaptuk a felkérést a Dealogic nagy irodájára, a koncepciónk a Dealogic city volt: a közlekedés, a belváros és a külváros leképezése az irodán belül. Végül vettünk egy osztrák villamost, ami Bécsben negyven, Debrecenben további 15 évet futott. Nyolc felé vágva emelték be az Eiffel Irodaház ablakain, és egy különleges pihenőzónát alakítottunk ki belőle.
 

Újragondolt villamos belső tere - kellett hozzá egy adag vagányság. Fotó: Filep Krisztina
Dealogic iroda, ahol a pihenőzónákat a világ nagyvárosai inspirálták. A képen láthatót például Bombay formavilága és lenyűgöző színei. Fotó: Filep Krisztina

Mik azok az állandó jegyek, amikkel dolgozol?

Talán azt mondanám: otthonosság valami extrával.

Szeretem a kontrasztokat, amik kimozdítják az embert az adott pillanatból, állapotból – egy modern irodának pedig tudnia kell felfrissíteni az ott dolgozókat.

Emellett mindig fontos volt, hogy az irodatér otthonos legyen, hiszen ez elsősorban a nyugodt munkavégzés helyszíne. Ebben meghatározó a színharmónia, a kiegészítők, például nekem nagyon fontos, hogy a könyvek valódiak legyenek, ezért ezeket mi legtöbbször antikváriumból hozzuk.
 

A belvárosi étteremben nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy a pulthoz lépjünk: ez nem véletlen, hanem tudatosan vezetik a szemet a design elemek és a tervezői profizmus. Az alkotópartner a projektben Megyeri Noémi volt. Fotó: Filep Krisztina

A karriered során elkanyarodtál a díszlettervezés felé is.

Így van, három Való Világ díszletet építettem, ezek nagyon izgalmas felkérések voltak. Az ehhez hasonló tévéshow-kban a kamerának és a nézőknek kell tervezni, és olyan változatos tereket kell létrehozni, amelyekben az emberi interakciók látványosak. Úgy is mondhatom, hogy kis színpadok létrehozása a cél. Nagyon szeretem ezt a műfajt. Régi vágyam, hogy egyszer nagyjátékfilm-díszletet is tervezhessek.


Volt még néhány nagyon egyedi felkérés a munkáid között. Miket emelnél ki ezek közül?

Az Il Bacio di Stile üzlet teljes stylingja és a háttérrész tervezése például ilyen volt: nagy munka egyedi megoldásokkal, nagyon szép irodarésszel. De említhetném a Burger King kísérleti üzletét is a Mammutban, ahol az amerikai tulajdonosok megengedték, hogy eltérő designnal álljunk elő, ami szerintem nagyon jól sikerült.
 

Az Il Bacio vezetői irodája, előremutatató home office hangulatban. Fotó: Filep Krisztina

Most úgy beszélgetünk, hogy még madárcsicsergést is hallok a háttérben. Marad a kétlaki élet?

Még nem tudom, de az biztos, hogy most nagyon jól érzem magam. Reggel, amikor kijövök a házból és este, amikor bemegyek, madárcsicsergést hallok. Egy laptoppal a természetben ülök és mindent el tudok intézni innen. Az a szabadság, ami itt van, egészen más, mint amikor Budapesten kimész az utcára. A csend sokkal többet mond nekem, mint a város.
 


Octogon Deco Magazinunk a készlet erejéig az alábbi árusítóhelyeken kapható.



Kapcsolódó cikkek

Valóra vált víziók
  • 2022-08-24 09:00
  • Deco

Valóra vált víziók

Hirdetés