Székek, asztalok, lámpák és sakktábla - ezt hagyta ránk a Bauhaus.
Idén száz éves a Weimarból világhódító útjára induló Bauhaus. A világhódítással pedig egyáltalán nem túlzunk, hiszen mind a mai napig töretlen sikere van az egyszerűség elvére épülő, mégis jellegzetes építészeti iskolának. Olyannyira, hogy ebben a szellemiségében tervezett épületek, tárgyak, bútorok még ma is sok művészt és tervezőt ihletnek meg, sokan "zarándokolnak el" még ma is az ikonikus épületekhez, sőt, a fiatal generáció is hamar a Bauhaus szerelmesévé válik. A centenárium alkalmából álljon itt most néhány ikonikus bútor és design tárgy a Breuer Marcell tervezte széktől egészen a Marianne Brandt-féle tea forrázóig.
A Walter Gropius által 1919-ben alapított művészeti iskola a modern művészet történetének legmeghatározóbb forrása és mérföldköve volt. Eszméi és gyakorlata számos későbbi művészeti irányzatot és szemléletet inspirált, eredeti programja ennél is többet kínált: az élet átfogó esztétikai reformját a hétköznapok világától a művészetekig. Az iskola manifesztójában Gropius hangsúlyozta: a gépipari társadalom új képességeket, új látásmódot követel meg a művésztől. Neki a modern gyárak munkásai, és a modern adminisztrációt végző tisztviselők számára kell festményeket festenie, épületeket, házakat, lakásokat, bútorokat terveznie, és formatervezett használati tárgyakat készítenie. Mindennek legfontosabb szempontja a rendeltetésnek alárendelt formavilág, ami mellé az épületeknél a fény és a tágas terek központi szerepe is társult. Az iskola alapítói mind valódi művészeti egyéniségek: Gropius mellett dolgozott a kezdetektől Vaszilij Kandinszkij, Paul Klee, Moholy-Nagy László és Breuer Marcell is.
A Bauhaus bútorokat úgy tervezték meg, hogy elsődlegesen funkcionálisak legyenek, és csak emögött álljon minden más tulajdonságuk. A tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legegyszerűbb geometriai formákat használják, mindenféle manír nélkül. Ők olyan tárgyakat akartak alkotni, melyek amellett, hogy lenyűgözik jövőbeni használóját, mindenki számára elérhetőek.
A Wassily szék
A Breuer Marcell tervezte krómozott acélcsőből hajlított Wassily szék az újdonság erejével hatott, a részletmegoldások, az anyaghasználat egészen új gondolkodásmódot indított el. Egyébként Breuer kerékpározás közben kapta az ihletet: elképzelte, ahogy a kormányhoz használt acél csövet szék formában hajlítja. Nevét pedig Vaszilij Kandinszkijtól kölcsönözte.
Bölcső
A Peter Keler tervezte bölcső ihletője szintén Kandinszkij volt, egészen pontosan az általa írt színelméleti könyv, melyben a színek emberekre gyakorolt lelki hatásairól írt. Az olyan egyszerű formákból álló bölcső, mint a háromszög és a téglalap a Bauhaus védjegyeként ismert színeket használja: kék, piros és sárga. Keler ezt az 1923-as első Bauhaus kiállításon mutatta be.
Sakk-készlet
Josef Hartwig teljesen újragondolta a sakkkészletet: az általánosan használt monarchikus szimbólumok helyett csak a minimálisan szükséges vonalakat, köröket és négyzeteket tervezte bele a készletbe. Mindezt azért, hogy a bábuk alapvető funkciója, a mozgás nagyobb hangsúlyt kapjon. A készlet ráadásul olyan alapelvek mentén készült el, mint a szimmetria, szögletesség és absztrakció.
A Brno szék
Miért is kell, hogy egy széknek feltétlenül négy lába legyen? Ludwig Mies van der Rohe úgy gondolta, hogy egy C-alakú sáv is képes megtámogatni az ülést, ha konzolos stílusban is építhető. A végeredmény pedig jól szemlélteti a Bauhaus elvét is: alapelemeire csökkenteni a tárgyakat.
Tea forrázó
A német fémtervező, Marianne Brandt 1924-ben gondolt egy nagyot és a virágmintáktól, levelektől hemzsegő tradicionális teáskannát lecsupaszította. Ami maradt az a puszta funkciót szolgáló kialakítás, a fém teafúvó és a szűrő.
Az "agglegény szekrény"
A cseh Josef Pohl által tervezett furnérlemezből álló szekrény könnyű hordozhatósága és helytakarékossága miatt egyszerűen "agglegény szekrényként" terjedt el a köztudatban. Kényelmes kialakítás, görgős kerekek, többfunkciós tárolás. Egyszerű, kompakt és hatékony. Sőt, még megfizethtő is.
A Barcelona-szék
1929-ben, a barcelonai nemzetközi kiállításra tervezte Ludwig Mies van der Rohe és Lilly Reich. A könnyű, rozsdamentes acél keret felett két vékony, téglalap alakú párna van. Eredetileg összeszerelhetőre tervezték, de később ezt az ötletet módosították, ahogy az eredetileg csontfehér sertésbőrt is fekete marhabőrre váltották.
MT8 avagy a Bauhaus lámpa
A német Wilhelm Wagenfeld és a svájci Carl Jakob Jucker által tervezett asztali lámpa a "forma követi a funkciót" alapelven működik. Körkörös alap, hengeres tengely, gömbbúra és a lehető leggazdaságosabb anyaghasználat.
Ajtókilincs
A Bauhaus alapítója is kivette részét a tárgyak tervezéséből: a Walter Gropius tervezte ajtókilincs 1923-ban került a tömegtermelésbe. A sárgarézből készült, indusztriális stílusú kilincs, a hengeres fogantyújával és annak négyszögletes szárával a Bauhaus egyik legeredményesebb termékévé vált.
Rakásolható asztalok
A német születésű, de amerikában letelepülő Josef Albers modern, a Bauhaus színeit alkalmazó, egymásba illeszthető asztalokat tervezett, amikor 1926-27 között ő volt az iskola bútorkészítő műhelyének vezetője. A színes, geometrikus műveiről elhíresült Albers tömör tölgyből és lakkozott akrilüvegből készítette ezeket az asztalokat, melyek mindegyikének megkülönböztető színe van.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.