Székek, asztalok, lámpák és sakktábla - ezt hagyta ránk a Bauhaus.

Idén száz éves a Weimarból világhódító útjára induló Bauhaus. A világhódítással pedig egyáltalán nem túlzunk, hiszen mind a mai napig töretlen sikere van az egyszerűség elvére épülő, mégis jellegzetes építészeti iskolának. Olyannyira, hogy ebben a szellemiségében tervezett épületek, tárgyak, bútorok még ma is sok művészt és tervezőt ihletnek meg, sokan "zarándokolnak el" még ma is az ikonikus épületekhez, sőt, a fiatal generáció is hamar a Bauhaus szerelmesévé válik. A centenárium alkalmából álljon itt most néhány ikonikus bútor és design tárgy a Breuer Marcell tervezte széktől egészen a Marianne Brandt-féle tea forrázóig. 

A Walter Gropius által 1919-ben alapított művészeti iskola a modern művészet történetének legmeghatározóbb forrása és mérföldköve volt. Eszméi és gyakorlata számos későbbi művészeti irányzatot és szemléletet inspirált, eredeti programja ennél is többet kínált: az élet átfogó esztétikai reformját a hétköznapok világától a művészetekig. Az iskola manifesztójában Gropius hangsúlyozta: a gépipari társadalom új képességeket, új látásmódot követel meg a művésztől. Neki a modern gyárak munkásai, és a modern adminisztrációt végző tisztviselők számára kell festményeket festenie, épületeket, házakat, lakásokat, bútorokat terveznie, és formatervezett használati tárgyakat készítenie. Mindennek legfontosabb szempontja a rendeltetésnek alárendelt formavilág, ami mellé az épületeknél a fény és a tágas terek központi szerepe is társult. Az iskola alapítói mind valódi művészeti egyéniségek: Gropius mellett dolgozott a kezdetektől Vaszilij Kandinszkij, Paul Klee, Moholy-Nagy László és Breuer Marcell is.

A Bauhaus bútorokat úgy tervezték meg, hogy elsődlegesen funkcionálisak legyenek, és csak emögött álljon minden más tulajdonságuk. A tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legegyszerűbb geometriai formákat használják, mindenféle manír nélkül. Ők olyan tárgyakat akartak alkotni, melyek amellett, hogy lenyűgözik jövőbeni használóját, mindenki számára elérhetőek. 
 

A Wassily szék

A Breuer Marcell tervezte krómozott acélcsőből hajlított Wassily szék az újdonság erejével hatott, a részletmegoldások, az anyaghasználat egészen új gondolkodásmódot indított el. Egyébként Breuer kerékpározás közben kapta az ihletet: elképzelte, ahogy a kormányhoz használt acél csövet szék formában hajlítja. Nevét pedig Vaszilij Kandinszkijtól kölcsönözte. 

Bölcső

A Peter Keler tervezte bölcső ihletője szintén Kandinszkij volt, egészen pontosan az általa írt színelméleti könyv, melyben a színek emberekre gyakorolt lelki hatásairól írt. Az olyan egyszerű formákból álló bölcső, mint a háromszög és a téglalap a Bauhaus védjegyeként ismert színeket használja: kék, piros és sárga. Keler ezt az 1923-as első Bauhaus kiállításon mutatta be. 

 

Sakk-készlet

Josef Hartwig teljesen újragondolta a sakkkészletet: az általánosan használt monarchikus szimbólumok helyett csak a minimálisan szükséges vonalakat, köröket és négyzeteket tervezte bele a készletbe. Mindezt azért, hogy a bábuk alapvető funkciója, a mozgás nagyobb hangsúlyt kapjon. A készlet ráadásul olyan alapelvek mentén készült el, mint a szimmetria, szögletesség és absztrakció.

A Brno szék

Miért is kell, hogy egy széknek feltétlenül négy lába legyen? Ludwig Mies van der Rohe úgy gondolta, hogy egy C-alakú sáv is képes megtámogatni az ülést, ha konzolos stílusban is építhető. A végeredmény pedig jól szemlélteti a Bauhaus elvét is: alapelemeire csökkenteni a tárgyakat. 

 

Tea forrázó 

A német fémtervező, Marianne Brandt 1924-ben gondolt egy nagyot és a virágmintáktól, levelektől hemzsegő tradicionális teáskannát lecsupaszította. Ami maradt az a puszta funkciót szolgáló kialakítás, a fém teafúvó és a szűrő. 

 

Az "agglegény szekrény"

A cseh Josef Pohl által tervezett furnérlemezből álló szekrény könnyű hordozhatósága és helytakarékossága miatt egyszerűen "agglegény szekrényként" terjedt el a köztudatban. Kényelmes kialakítás, görgős kerekek, többfunkciós tárolás. Egyszerű, kompakt és hatékony. Sőt, még megfizethtő is.

 

A Barcelona-szék 

1929-ben, a barcelonai nemzetközi kiállításra tervezte Ludwig Mies van der Rohe és Lilly Reich. A könnyű, rozsdamentes acél keret felett két vékony, téglalap alakú párna van. Eredetileg összeszerelhetőre tervezték, de később ezt az ötletet módosították, ahogy az eredetileg csontfehér sertésbőrt is fekete marhabőrre váltották. 

 

MT8 avagy a Bauhaus lámpa

A német Wilhelm Wagenfeld és a svájci Carl Jakob Jucker által tervezett asztali lámpa a "forma követi a funkciót" alapelven működik. Körkörös alap, hengeres tengely, gömbbúra és a lehető leggazdaságosabb anyaghasználat.

 

Ajtókilincs

A Bauhaus alapítója is kivette részét a tárgyak tervezéséből: a Walter Gropius tervezte ajtókilincs 1923-ban került a tömegtermelésbe. A sárgarézből készült, indusztriális stílusú kilincs, a hengeres fogantyújával és annak négyszögletes szárával a Bauhaus egyik legeredményesebb termékévé vált.

 

Rakásolható asztalok

A német születésű, de amerikában letelepülő Josef Albers modern, a Bauhaus színeit alkalmazó, egymásba illeszthető asztalokat tervezett, amikor 1926-27 között ő volt az iskola bútorkészítő műhelyének vezetője. A színes, geometrikus műveiről elhíresült Albers tömör tölgyből és lakkozott akrilüvegből készítette ezeket az asztalokat, melyek mindegyikének megkülönböztető színe van.

 

1 / 10 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Limitált Bauhaus-naplókkal ünnepli az évfordulót a Bomo Art

Limitált Bauhaus-naplókkal ünnepli az évfordulót a Bomo Art

Négy város jelenik meg a Bauhaus-inspirálta naplókon, határidőnaplókon és dekorpapíron. 

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Így ünnepelik a modernista építészeti stílus századik születésnapját.

Nők a Bauhausban

Nők a Bauhausban

Ez volt az első oktatási intézmény, amelyet nyíltan látogathattak nők, ám a feltételek itt sem voltak egyenlőek.

Limitált Bauhaus-naplókkal ünnepli az évfordulót a Bomo Art

Limitált Bauhaus-naplókkal ünnepli az évfordulót a Bomo Art

Négy város jelenik meg a Bauhaus-inspirálta naplókon, határidőnaplókon és dekorpapíron. 

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Így ünnepelik a modernista építészeti stílus századik születésnapját.

Nők a Bauhausban

Nők a Bauhausban

Ez volt az első oktatási intézmény, amelyet nyíltan látogathattak nők, ám a feltételek itt sem voltak egyenlőek.

Limitált Bauhaus-naplókkal ünnepli az évfordulót a Bomo Art

Limitált Bauhaus-naplókkal ünnepli az évfordulót a Bomo Art

Négy város jelenik meg a Bauhaus-inspirálta naplókon, határidőnaplókon és dekorpapíron. 

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Így ünnepelik a modernista építészeti stílus századik születésnapját.

Nők a Bauhausban

Nők a Bauhausban

Ez volt az első oktatási intézmény, amelyet nyíltan látogathattak nők, ám a feltételek itt sem voltak egyenlőek.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1