A többi technológiai óriásnál is nagyok a vállalások.
A Lego, az Adidas és az IKEA után az Apple is fontos lépésre szánta el magát: a napokban bejelentette, hogy 2030-ig szeretne teljesen karbonsemlegessé válni. Az Apple adatközpontjai már 2014 óta száz százalékban tiszta energiával működnek, a cég összes létesítményében 2011 óta 54 százalékkal csökkent az üvegházhatású gázok kibocsátása a zöld projekteknek köszönhetően.
A vállalat kidolgozott egy tízéves ütemtervet, amelyben azokat az intézkedéseket határozták meg, amelyek a termékfejlesztésben, a gyártásban, valamint a folyamataikban is szükségesek ahhoz, hogy a kitűzött célt elérjék.
Ezek közé tartozik a környezetbarát design, az energiahatékonyság, a megújuló energiaforrások használata, a közvetlen kibocsátás csökkentése és az üvegházhatású gázok kivonása.
Robotok, megújuló erőforrások, együttműködés egyetemekkel
A szén-dioxid csökkentése érdekében olyan alumínium olvasztási folyamatot fejlesztenek ki, amelyben az üvegházhatású gázok helyett oxigén keletkezik. Már meg is kezdték a közös munkát az alumíniumgyártó céggel, az Apple CEO-ja, Tim Cook szerint az új folyamat egyedülálló lesz a világon.
A régi készülékek rezgőmotorjait (Taptic Engine) robottechnológia segítségével teszik újrahasznosíthatóvá. Az Apple Daisy névre keresztelt robotja eltávolítja a termékekből a régi motort, Dave pedig szétszereli őket és kivonja belőlük a ritkaföldfémeket és a volfrámot, így pedig újrahasznosíthatóak lesznek és nem végzik hulladékként.
Befektetnek a megújuló erőforrásokba is, amellyel a cég szerint olyan hatást fognak elérni, mintha évente 3 millió autót távolítanának el az utakról. Van már egyébként energia előállító gyáruk Arizonában, Oregonban és Illinoisban, ezekkel évente több mint egy gigawatt megújuló energiát termelnek - ez nagyjából 150 000 ház energiaszükségletének felel meg.
Támogatni fogják azokat a környezetvédelmi szervezeteket, amelyek a szén-dioxid emisszió csökkentéséért küzdenek és szorosabb együttműködést alakítanak ki a felsőoktatási intézményekkel a kutatás-fejlesztés érdekében.
Mi a helyzet a konkurenciánál?
A Microsoft még az Apple-nél is továbbment azzal a vállalásával, hogy
2030-ra negatív szén-dioxid kibocsátással működnek majd, valamint 2050-re ugyanannyi szénmennyiséget akarnak kivonni a tevékenységeikből, mint amennyit valaha a környezetbe juttattak.
Nemrégiben létrehoztak egy konzorciumot, amelynek tagja többek között a Nike, a Starbucks és a Mercedes-Benz, elsődleges célja pedig a szén-dioxid csökkenését elősegítő technológiákhoz kapcsolódó információcsere.
Az Amazon "csak" 2040-re tűzte ki a szén-dioxid semlegességet, tükrözve azokat a kihívásokat, amelyekkel a házhoz szállító járműveik környezetbarátabbá tételekor szembesültek. A Google egyelőre annyit jelentett be, hogy az összes folyamatukat és az ellátási láncot karbonsemlegessé teszik, de még nem rendeltek hozzá határidőt.
A zöldítő intézkedéseik során a technológiai óriások mindig hangsúlyozzák, hogy a karbonsemlegességhez kötődő céljaik várhatóan sokkal hamarabb teljesülnek majd, mint amit a különféle nemzeti és nemzetközi testületek előírnak (az Európai Unió például az Európai Zöld Megállapodásban 2050-re szeretné elérni a kontinens szén-dioxid semlegességét). A Greenpeace azonban elmondta, hogy ez nem tekinthető különleges érdemnek, hiszen a világ legjövedelmezőbb vállalatairól beszélünk, amelyeknek óriási a felelőssége, és elegendő a pénze is ahhoz, hogy a lehető leghamarabb cselekedjenek. Örömtelinek tartják, hogy a cégek nemcsak magukat, hanem a a beszállítóikat is fejlesztik,
de szeretnék látni, hogy a valóságban hogyan fogják kiiktatni működésükből a fosszilis tüzelőanyagokat.
Az Apple erre annyit mondott, hogy vannak olyan tevékenységeik, amelyek kapcsán azonnal tudnak lépni, de a repüléshez használt folyékony tüzelőanyagot nem lehet egyik pillanatról a másikra lecserélni egy zöldebb alternatívára.
Ha kíváncsi vagy arra, hogy a járvány következtében miért nem csökkent nagy mértékben a világ szén-dioxid kibocsátása a gyárbezárások és a közlekedés leállása ellenére sem, akkor ide kattintva elolvashatod.
Forrás: Apple
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.