Breuer Marcell Pécsett született 1902-ben és Pécsről indulva lett a XX. századi bútortervezés és egyetemes építőművészet kiemelkedő alkotója. A Dél Dunántúli Építész Kamara nyilvános, névaláírásos alkotói pályázatot hirdetett egy Breuer Marcell emlékére felállítandó emlékoszlop tervezésére. A pályázatra a megadott határidőig 20 pályamű érkezett be. Az első díjat és a megvalósítás lehetőségét Máté Tamás építész és Vass-Eysen Áron építész (BIVAK studio) nyerték. Az alábbiakban a nyertes tervet mutatják be az alkotók.

„A Bíráló Bizottság egy erős szellemi alapon álló, izgalmas, és ténylegesen köztéri szerepet betöltő  alkotás megvalósulásának lehetőségét látja a pályázatban.”


Barry Bergdoll, a Columbia Egyetem Meyer Schapiro Művészettörténet Professzora, a Pritzker-díj zsűritagja, a New York-i Center for Architecture kuratóriumi elnöke nyilvános előadást tartott Breuer Marcellről a Budapesti Műszaki Egyetemen, 2023. március 20-án. Az inspiráló előadás címe „Marcel Breuer and the Invention of Heavy Lightness” (BM és a súlyos könnyedség) volt. Az előadásból kiderült, hogy Breuer gondolkodását a bauhaus-i időszaktól élete végéig áthatotta a „nehéz könnyűség” kutatása. Ennek eszköze a kísérletezés volt: először bútorokon, később Amerikában kis léptékű, elsősorban fa szerkezetű épületeken, majd nagyléptékű vasbeton szerkezetű középületeken vizsgálta a „lebegés” építészeti megfogalmazását.
 

Kísérletezés:

Breuer saját tervezésű családi házának lebegő terasza az építkezést követően leszakadt, ezért utólag került bele az acélsodrony feszítés. Breuer gondolkodására jellemző volt a szerkezeti határfeszegetés és kísérletezés. Breuer saját tárgyalóasztala egy több száz kilós gránittömb volt, melyet eredetileg filigrán fém lábazatra állított. Az asztal enyhén mozgott és pengő hangot adott ki, ezért kollégái a „hangvilla asztal” gúnynevet adták neki. Mikor irodája bővült és költözniük kellett, akkor módosította a lábakat is gránittömbökre, az első, 1954-es terveinek megfelelően.

 


Koncepció: 

Breuer gondolkodását áthatotta a kísérletező kedv, munkásságának meghatározó része volt a bútortervezés, ezért emlékoszlop helyett használati tárgyat, utcabútort fogalmazunk meg koncepciónkban.

A Breuer emlékpad része egy térrendezési koncepció is, hogy méltó, kulturált és értelmezhető legyen a kontextus. Két emlékpadot tervezünk elhelyezni: az egyiket Pécsen a Breuer Marcell Sétányon, a másikat New Yorkban az 5th Ave és E75th utca kereszteződésében, közel a Breuer tervezte Whitney Museumhoz, a Central Park tövében. A két emlékpad: Pécs-New York tengely szimbolizálja Breuer Marcell életútját.

 


 

Bútortervezés

Koncepcionális alapvetésünk volt, hogy olyan padot tervezzünk, ahol szükséges tartószerkezeti tervező bevonása, mivel Breuer épületeire is jellemzőek és hangsúlyosak az innovatív szerkezeti megoldások. Anyaghasználatában utalunk Breuer építészetére, így betonból és rozsdamentes acélból épül fel a pad. Szokatlanul nagy léptéket adtunk a bútornak, kerülve a standard utcabútor megjelenést. A 6 méter hosszú, közel egy tonna súlyú vasalt beton gerenda két filigrán rozsdamentes acél keret között lebeg. A függesztés által enyhe mozgása, hintázása lesz az ülőfelületnek, azonban az utólagos lefeszítés miatt ez csak nagyon finoman fog jelentkezni. Nagyvonalú és elegáns arányrendszerével a “nehéz könnyűség” problematikájának üzenet hordozója, köztéri-használati tárgy formájában. Fontos szempont volt, hogy a pad ne csak lebegő hatást keltsen, hanem valóban, a szerkezeti logikájából adódóan lebegjen a föld felett, analógiaként a Wassily székre tekintettünk.

 


Térrendezés

A pad körül egyedi, előregyártott, fagyálló, csúszásmentes felülettel ellátott, finombeton burkolóelemeket használunk. A burkolatok mérete 1x1 méter, összesen 38 darab készül. Ez a burkolt felület alkalmas arra, hogy a feltüntetendő információk és grafikák hordozófelülete legyen. A burkolóelemek közül 12 darab egyedi, speciális zsaluzási technikával, szöveggel és infografikával ellátott. A QR kódot síkba süllyesztett rozsdamentes, gravírozott acéllemezen helyezzük el, a cserélhetőség végett. A burkolt részt egy plasztikus, intenzív zöldfelület veszi körül, biztosítva a minimális intimitást és térhatárolást.

 

 

 

Koncepció, építészet és generál tervezés: BIVAK studio Kft. (Máté Tamás, Vass-Eysen Áron)
Építész munkatárs: Szelevényi Oszkár
Grafikai tervezés: Classmate Studio (Kiss József Gergely, Köves Lili)
Tartószerkezeti tervezés: MDRS2 Kft. (Madaras Botond, Madaras Koppány)

 

 

BIVAK | Web | Facebook | Instagram

 

 

A pályázati tervlapok a galériában megtekinthetők!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kedves animáció készült a BIVAK Budapest Diákváros - Nagyvásártelep tervéhez

Kedves animáció készült a BIVAK Budapest Diákváros - Nagyvásártelep tervéhez

Az építészeti tervpályázaton első helyezést elért BIVAK rövid animációban mutatja be a Nagyvásártelep átalakulását 1932-től napjainkig.

Friss, trendi, ugyanakkor pontosan érzi a műemléki örökség felelősségét – az I. helyezett BIVAK studio terve a Nagyvásártelepre

Friss, trendi, ugyanakkor pontosan érzi a műemléki örökség felelősségét – az I. helyezett BIVAK studio terve a Nagyvásártelepre

Bemutatjuk a „Budapest Diákváros - Nagyvásártelep és környezete” nemzetközi, építészeti tervpályázaton I. helyezést elért BIVAK studio tervét.

Hirdetés