Red Dot-díjas magyar kommunikációs rendszer a katolikus szellemiség jegyében.
Red Dot díjban részesült 2022-ben Balogh Eleonóra Ferenczy Noémi díjas üvegművész /MIF-MOME Budapest/, Mitter Viola tervezőgrafikus /Central Saint Martins University of the Arts, London/ valamint Mitter Imre ötvösművész / MIF-MOME Budapest/, a Sarutlan Kármelita Rendház egyedi látogató-információs rendszerének tervezéséért és kivitelezéséért.
A neves designszakemberekből álló, harmincfős nemzetközi zsűri, az erőteljes vizuális eszközökkel operáló többezer pályamű között felfigyelt a szakrális csend halk szavú, nüanszos képi jeleire, így Brands & Communication kategóriában Red Dot díjra alkalmasnak ítélte a magyar alkotók munkáját.
A több mint száz éves újpesti központú rendház és templom épületegyüttese egy átfogó felújítás keretein belül, Kaló Judit vezető tervező és Maros Dániel építész elképzelése alapján jelentős átalakuláson ment keresztül. A külső homlokzati elemek felfrissítését a belső terek funkcióinak racionalizálása, a szerzetesi életformához és a lelkiség mindennapi gyakorlásához alapot adó belsőépítészeti összehangolás követte. A természetes anyagok, mint a mészkő és a natúr fa használata, a falak egyszerű törtfehérsége puritán, finomra árnyalt egységben teremt mára minőségi atmoszférát a meditatív létezés mindennapjaihoz.
Ehhez a végletekig kiérlelt szellemiséghez kellett hozzárendelni a profán, evilági, a hétköznapi tájékozódást és eligazodást segítő információs rendszert, amely szöveges helység- és emléktáblák, valamint piktogramok tervezését és anyagban történő kivitelezését jelentette a tervezők számára.
A hagyományos, kommersz műanyag megoldások helyett a minőségi anyagként számon tartott, értékálló, egyben újrahasznosítható matériák – az üveg és a fém – szolgáltak alapul a Mitter Viola által elképzelt grafikai arculatnak.
A piktogramok tervezése igazi szakmai kihívást jelentett a tervezőgrafikus számára, hiszen olyan speciális, a katolikus egyház által használt fogalmakat kellett esszenciális jelekké alakítani, amelyekre korábban még nem volt példa. Ilyen többek közt a sekrestye, a gyóntató, a kórus, vagy például a kateketikai terem.
A beltéri információk színtelenített, mart felületű üveglapokra kerültek – Balogh Eleonóra tervei szerint – vegyes technikával. A láthatatlan felerősítésű testes, meglepően vastag üveglapok hátsó, fal felőli frontján fényvisszaverő réteg, míg a külső felületen decens, „tone in tone” színállásban megrajzolt –megfestett ábrák – éteri módon lebegtetik az információkat, míg a nap járásának változó fényszögei folyamatos tónusváltozásban mozgatják a teljes látványt.
Mitter Imre a külső, égetett téglával burkolt falakon elhelyezett táblákat, illetve a belső udvarban álló, fém információs térelemeket egy speciális, műemlék épületek acél felületkezeléséhez kifejlesztett, egyedi összeállítású óarany-bronz színű dukkózással látta el, amelyen a minimális szöveggel szerkesztett feliratok negatívban, árnyékbetűkként jelennek meg. Az információs oszlop esetében a feliratok és ábrák fémtiszta felületig visszamarva kerültek kialakításra.
A Red Dot díjat nyert információs rendszer a megbízó igényességén, az építésztervezők pontosan megfogalmazott vízióján, az alkotók évtizedes szakmai profizmusán alapuló összművészeti kollaboráció, mely az építészet és a kreatív társművészetek egymást értő és megértő párbeszédének eredményeként jött létre – erősítve a magyar tervezőművészet jó hírét a nemzetközi design szcénában.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.