Erről készített videót három stúdió a Design Világnap alkalmából.
A design értékét és előnyeit a hétköznapokban elsősorban azokon a tárgyakon és szolgáltatásokon keresztül tapasztaljuk meg, amelyek életünket könnyebbé és hatékonyabbá teszik. Nem véletlen tehát, hogy a 2020-as Design Világnap eseményei világszerte a „Design for Everyday Life” (Design a mindennapi életben) tematika köré szerveződnek. Magyarországon a Design Világnap alkalmából a Magyar Formatervezési Tanács felkérésére három stúdió szubjektív minivideója mutatja be, hogy a design életünk minden pillanatának szerves része – ez pedig már az októberi, hibrid Budapest Design Week felvezető eseménye is, mely az idei évben szintén döntően az online térben valósul meg.
A World Design Organization által meghirdetett World Industrial Design Day-t minden évben június 29-én ünnepli a design közösség. A 2020-as Design Világnap a „mindennapi tervezés” elképesztő erejét ünnepli, felhívja a figyelmet a formatervezés értékére és előnyeire a hétköznapi termékek és szolgáltatások esetén is. A köznapi tárgyaktól, készülékektől, eszközöktől és kiegészítőktől kezdve egészen az összetett digitális platformokig és alkalmazásokig a design mindenhol jelen van a mindennapi életünkben – függetlenül attól, hogy tudatában vagyunk-e ennek vagy sem. Szeretnénk, ha minél többen felismernék a tervezés hozzáadott értékét és hasznosságát.
Míg a hazai kreatívipar szereplői gyakran érnek el nemzetközi sikereket, még mindig elengedhetetlen, hogy szemléletformálással és edukációval tudatosabbá tegyük a hazai vállalkozásokat, ezzel is segítve, hogy sikeresebbek lehessenek mind a magyar, mind a nemzetközi piacon.
„Fontos, hogy a hazai designipar szereplői is tudatában legyenek, hogy milyen versenyelőnyt jelent, ha levédetik, amit kitaláltak. A saját formatervezési mintával rendelkező kkv-k például jellemzően több bevételt generálnak, mint az olyanok, amelyek nem rendelkeznek szellemi tulajdonnal” – emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke a világnap kapcsán. Hozzátette, a fejlődés csakis új ötletekkel, innovatív gondolkodású emberekkel működik. A globális világban óriási a verseny, a versenyelőny megszerzése pedig mindenkinél prioritást élvez, de megfelelő védelem nélkül kiszolgáltatottá válik a tulajdonos.
Az idei év rendhagyó lesz, mivel a koronavírus-járvány miatt az események világszerte az online térbe költöznek, így itthon is, ahol a Magyar Formatervezési Tanács egy-egy videó elkészítésére kért fel három olyan alkotóműhelyt, amelyek tevékenysége döntően a hétköznapi életben használatos tárgyak köré koncentrálódik.
A Flying Objects egy nap történéseit sűrítette bele másfél perces videóba (lásd fent), hogy felhívja a figyelmet azokra a jól megtervezett tárgyakra, amik évtizedekig szolgálnak minket. Az integrált szolgáltatásokat nyújtó butik-designstúdió projektjeivel az elmúlt években sorra nyerte el a legfontosabb design díjakat: kétszer a Red Dot Design Awardot, egy ízben az iF Design Awardot, illetve a Magyar Formatervezési Díjat. A HYPENANDHYPER a Design Világnapra készített videójában a magazinra is jellemző izgalmas vizuális megközelítésben mutat be olyan hétköznapi, ámde sok esetben ikonikus darabokat, melyek sokunk számára ismerősek. A harmadik filmet jegyző, Magyar Formatervezési Díjjal többszörösen elismert Maform Design Studio missziója, hogy az emberek mindennapjait a legújabb technológiai és mérnöki innovációk segítségével tegyék könnyebbé. Videójukban egy hétköznapi tárgy, egy locsolókanna négy különböző változatát személyesítik meg, különböző helyzetekben.
A Design Világnapra készült videók az idén október 1. és 11. közötti Budapest Design Week tematikájához is kapcsolódnak. A Budapest Design Week hibrid kiadásának tematikája a „Tartsd körforgásban!” mottó köré épül. A fesztivál pedig Osvárt Judit, a Magyar Formatervezési Tanács tagjának szakmai irányításával a körforgásra, a ciklikus szemléletre koncentrál, és ezzel együtt egy olyan modellre, amely elősegítheti a világ élhetővé tételét.
A fesztivál keretében az érdeklődők saját fejlesztésű, online projektek segítségével a design és a körforgásos gazdaság területéről ismerhetnek meg olyan megoldásokat, amelyek működőképes és hathatós válaszokat adnak a fenntarthatóság követelményeire, és közreműködhetnek a hazai kis- és középvállalkozások versenyképességének növelésében. Mivel a Budapest Design Week célja továbbra is elsősorban a hazai designszcéna szereplőinek bemutatása, valamint a közöttük, illetve a gazdasági szféra közötti kapcsolatépítés erősítése és az edukáció, az érdeklődők idén is találkozhatnak majd a megszokott tartalomtípusokkal; a szakmai műhelyeket bemutató Nyitott Stúdióktól a workshopokig.
Forrás: Közlemény
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.