Interjú Sacha Lakic-csal, a Roche Bobois vezető tervezőjével.

Játékos elegancia, exkluzív anyagok, merész színek és meglepő formák. A francia Roche Bobois a bútortervezés élvonalába tartozik: az ötvenes évek óta dolgoznak együtt Európa legtehetségesebb tervezőivel, és kollaborálnak a divatvilág géniuszaival, hogy bútorokba öntsék a french art de vivre-t, avagy a francia életérzést. Az első kelet-európai boltjuk a pandémia alatt nyitott meg Budapesten, a Solinfo Group égisze alatt. A cég vezetősége most tudta először személyesen meglátogatni az exkluzív, három emeletes egységet a Wesselényi utcában. Ezen a különleges alkalmon beszélgettünk Sacha Lakic-csal, a márka szerb származású, francia vezető tervezőjével.

 

Eredetileg járműtervezést tanultál, a legelső munkád a Peugeot-nál volt, és a mai napig aktívan tevékenykedsz ebben az iparágban is. Hogyan kanyarodtál később a bútortervezés felé?

Valóban, a tanulmányaim és az első munkáim is egyértelműen a járműtervezés irányába mutattak, sokáig egyáltalán nem merült fel nálam opcióként a bútortervezés. Aztán Párizsban megismerkedtem egy integrált design stúdió munkásságával, és hirtelen megértettem, hogy designerként nemcsak autókat és motorokat tudok tervezni. Elkezdtem próbálgatni a kreativitásomat más területeken, terveztem például sneakereket és sportfelszereléseket is. Aztán megismerkedtem Francois Roche-val, a Roche Bobois tulajdonosával. Ő ismerte a korábbi munkáimat, például azt a futurisztikus, karbonszálas motort, amit a Yamahának terveztem. Felkért, hogy próbáljam ki magamat nála, tervezzek a Roche Bobois-nak egy hálószobabútor kollekciót.

Fantasztikus érzés, amikor fiatal designerként valaki meglát benned valamit, amit még te sem látsz magadban. 


Hogyan fogtál neki ennek az új típusú kihívásnak, mi adta az inspirációt az első bútor tervedhez? 

Bevallom, nem kevés fejfájást okozott nekem ez a feladat, hiszen teljesen új volt nekem akkor még a bútorok világa. Egyedül a képzeletembe tudtam kapaszkodni, keresni egy gondolatot, egy érzést, amit aztán formába önthetek. Eszembe jutott, hogy gyerekként, amikor az édesanyám lefektetett, mindig azt képzeltem, hogy álmomban különleges helyeket fedezek fel, reggel pedig az ágyam, mint egy repülő szőnyeg visszasiklik a szobámba. Innen jött az ötlet, hogy egy repülőszőnyeg alakú, alacsony ágyat tervezzek, aminek nem látszanak ki a lábai. Formai szempontból a japán minimalizmus inspirált, mert akkoriban költöztem vissza Japánból. Az volt a célom, hogy ezt az érzelmekkel teli koncepciót a lehető legegyszerűbben valósítsam meg. Ez az első projekt aztán olyan jól sikerült, hogy még abban az évben, 1994-ben nyertem vele egy szakmai díjat Rómában. Ennek kapcsán kezdtem kollaborálni a Roche Bobois-szal, de akkor ez még nem volt rendszeres. 
 

Roche Bobois és Sacha Lakic a Solinfóban – Fotó: Gosztom Gergő

Hogyan lettél mára a Roche Bobois vezető tervezője, és mennyiben jelenik meg az autótervezés, mint inspiráció a munkásságodban?

A fordulópont a 2004-es kollaborációnk volt a Speed Up kollekcióval. Francois Roche a sketchbookomat nézegetve fogalmazta meg, hogy pontosan arra van szükségük, amit én képviselek és szeretné, ha az állandó tervezőjük lennék. Vissza akart térni a márka gyökereihez, az erős és bevállalós kreativitáshoz, a klasszikus és futurisztikus formák ötvözetéhez. Az én tervezői attitűdömbe látta meg akkor ezt a potenciált. Számomra pedig az volt igazán meggyőző velük kapcsolatban, hogy nem akarták eltitkolni, vagy elnyomni a járműtervezéssel kapcsolatos hátteremet. Sőt, büszkén kihangsúlyozták. A Speed Up kollekciót is járművek ihlették, a gyorsaság, a dinamika és az autók aerodinamikus formái.


Mitől lesznek dinamikusak a bútoraid?

Ahhoz, hogy a mozgást kifejezzem, különböző metaforákat használok. Mint amikor lefotózunk egy mozgásban lévő lovat, vagy futót: kimerevítve láthatjuk az erőfeszítést, az izmok mozgását. Ezt csinálom én a bútoraimmal.

A járműtervezés és a bútortervezés pedig a mai napig erős interakcióban áll egymással a munkásságomban.

Formákat és anyagokat viszek át az egyik területről a másikba.
 

Fotók: Gosztom Gergő

Hogyan néz ki nálad a tervezési folyamat a Roche Bobois-nál? 

Van, amikor a Roche Bobois vezetői keresnek meg egy ötlettel, például hogy kifejlesztettek egy újrahasznosított, vegán fa materiát, amiből tervezhetnék kültéri bútorokat. Van olyan is, amikor viszont fordítva történik: bennem fogalmazódik meg egy teljesen új ötlet, amit prezentálok nekik, majd közösen finomítjuk tovább. Ezután megkezdődik a termékek tesztelésének hosszú folyamata, rengeteg módosítással, hogy a lehető legjobb végeredmény születhessen. Nagyon fontos azonban, hogy a módosítások ellenére megtartsuk a terv esszenciáját, ami a folyamat elején fogalmazódott meg bennem. Nem szabad elveszítenünk az érzéseket, miközben egyre kényelmesebbé és funkcionálisabbá akarunk tenni egy terméket.


Mi volt a helyzet az egyik legkarakteresebb modelled, a Bubble kanapé esetében, ami a kétezres évek óta újabb és újabb verzióban tér vissza, a márka egyik legikonikusabb termékeként? 

A Roche Bobois már a kezdetektől azt kommunikálta felém, hogy a kanapéknak nem csak kényelmesnek kell lenniük, hanem kényelmesnek is kell látszaniuk. Ehhez próbáltam egy újabb metaforát találni. Eszembe jutott, hogy mi tűnhetne kényelmesebbnek, mint egy puha felhő? Az első Bubble kanapé ebből az ötletből született meg. Szerettem volna, ha ezeket a buborék szerű formákat egy hálós matéria fedi, de azzal kellett szembesülnöm, hogy nem létezik ebből az anyagból olyan fajta, amit három dimenzióba lehetne nyújtani. Ez egy igazi technikai kihívás volt, amit aztán csapatmunkában sikerült áthidalnunk. 
 


Mit jelent számotokra a Roche Bobois mottója a french art de vivre?

Számomra ez egy lelkiállapot, egy érzés, egyfajta hozzáállás az élethez, ami a francia kultúrában gyökerezik. A francia kultúrához pedig erősen kapcsolódik a szabadság fogalma: a szólás, az önkifejezés és az ötletek szabadságáé. Ha egy szóval kéne kifejezni french art de vivre-t, az a kreativitás lenne.

A Roche Boboisnál ezért mi nem követjük a trendeket, nem használunk például trendelőrejelző oldalakat sem. Megpróbálunk mindig egy lépéssel előrébb járni a többieknél, és saját trendeket meghatározni. 

 

Sacha Lakic | Web | Facebook | Instagram
Roche Bobois | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kata Szegedi installációk a Roche Boboisban

Kata Szegedi installációk a Roche Boboisban

Kortárs magyar divat & francia design

A francia életérzés bútorai

A francia életérzés bútorai

Interjú Sacha Lakic-csal, a Roche Bobois vezető tervezőjével.

A diverzitás lesz a központi téma az idei design világnapon

A diverzitás lesz a központi téma az idei design világnapon

Pop-up kiállítás és kerekasztal-beszélgetés is várja az érdeklődőket június 29-én a FISE galériában a World Industrial Design Day alkalmából.

Hirdetés