Hogyan osztályozhatjuk, és milyen tendenciák, új irányok vannak?

Logókat (na jó, legalábbis jeleket, jelzéseket) már az ősember is használt, később pecséteket, lovagi címereket terveztek elődeink. De merre tart a logókészítés, milyen irányzatok vannak, és milyenek jelenhetnek meg a jövőben? Vasvári Péter (Petervasvari.com, a Magyar Logó Társaság alapítója) írása sok-sok hazai és külföldi példával. 

Logó, logotípia, embléma, márkajelzés, app ikon, jel, vagy akár piktogram... Mind-mind egy személyes attribútum. Önazonos, lényegretörő, tömör képi információ. Gyorsan, érthetően célba kell találnia. Kis méretben is. Így a legalapvetőbb feladata a logónak, hogy egy vállalkozást, intézményt be tudjunk azonosítani a nevéből, és/vagy a képekből álló szimbólumok együtteséből. (Hab a tortán, amikor egy jó logó egyes elemeit – kiragadott formáit kicsippentve –, az arculat további egységeiben felhasználjuk, így identitásában markánsan önazonos arculat épül fel.)

A jó logó megmutatja, mit csinál egy vállalat, és milyen értékeket, erényeket képvisel. Vizuálisan segíthetnek ebben a formák, színek és természetesen többféle stílus használata. Például az új trendek és a régiek nem zárják ki egymást, szépen elférnek egymás mellett a jelenben, így adva egy színes, többféle vizuális palettát a tervező és befogadó számára. Számos lehetőség van különböző irányvonalak, más-más gondolatiság mentén megtervezni az egyes márkajelzéseket, logotípiákat.

A teljesség igénye nélkül, csak néhány jellemző példát kiragadva, egy logóirányzat lehet: térhatású, egyéb illúziókra épülő, kubista, mozaik, labirintus, rezgő, vonalas, hullámzó, firkált, drótos, rostos, szövött, színátmenetes, változó típusú betűkkel vagy akár átlátszó 3D-s impulzusokkal játszó design.

Ezeket a lehetőségeket figyelembe véve egy jól beültethető, azaz érthetőbb, átgondoltabb, kifejezőbb és százszázalékosan karakterisztikus, önazonos jelzés születik meg.

Nos, milyen egy kitűnő logó? Vizuális öröm, kell, hogy legyen. A formák arányainak az egymáshoz való viszonya, földi létünket körülvevő törvényszerűségei, és esztétikai arányrendszerei által... illetve a felismerés öröme, a látvány jutalma által. Ez utóbbi lehet egy rejtett plusz információ, képanyag, egyéb szimbólum a szimbólumban. Vagy maga a logotípia tipográfiai, formai megoldása, azaz a betűk, karakterek egymáshoz való viszonya, egymásba építettsége.

Nagyszerű varázs, izgalmas vizuális jutalom. A szemlélődő talál egy képet a logóban, vagy a tipográfiában kiegészíti az esetleges hiányzó karaktereket a szemével. Ez a felfedezés öröme. Egy pillanat, ami megteremti bennünk azt az élményt, hogy így a magunkénak érezzük azt a rejtett, burkolt varázslatos formát, ami vélhetően megérintett bennünket. Ha rábukkant a néző, akkor nagy valószínűséggel nem törli ki az elméjéből. Ez a prémium képi bónusz egy ütközési pont és remélhetőleg jó szívvel fog rá emlékezni a későbbiekben is, vagyis célba talált a márka üzenete. Egyáltalán nem mellékes, ha szerethetővé válik.

Nézzünk néhány alapvető kategóriát, és mindegyikből hazai és külföldi példákat!

1.) Betű, monogram

Auth Attila, Metró – Vekes Balazs, Giorgia Fonyodi – Vasvári Péter, Interreg Szlovákia–Magyarország Együttműködési Program

JoannaMalik, Quality Fish – Andreas Karl, Mangiare – Luka Balic, Jae Murphy Photography

2.) Név, logótípia

Egyed Bálint, mashRADIO w. text – Anna Kövecses, Razor Cutz – Vasvári Péter, Mint (Mentha)

Alex Tass, DawnTown – Brian Reed, Ink Me – Gary Domoney, Freedom Mortgage Centre

3.) Formai egységre épülő tervezések

Kiss Miklós, Kaposvár – Molnár Péter, Farkas Pálinka – Vasvári Péter, WUNDERBAR

Sergey Shapiro, Hand made cafe – Scott Stemke, Minus Mineral Water – Alan Oronoz, Rubens Nuts

4.) Mozgó, animált logók

Lundén Architecture Company, tervező: Tsto, Finnország

Szebenyi Dávid animált logója

5.) Ambigramma logók (A bemutatott példák 180 fokkal elforgatva ugyanazt a szót adják ki.)

Burg Balázs, burg – Németh Levente, MATT – Vasvári Péter, BAUHAUS

Raymond Loewy, New Man – John Langdon, Aerosmith – Christopher Simmons, Tim Belonax, YEAR

6.) Irányzatok (trendek) – egy-egy kiragadott példa az immáron már több mint száz különböző áramlatból

Rekeczki Roland, Yuefangya plastic surgery Pasta Bends / Tésztahajlított – Vörös Botond, Kadarka MultiCentric / Többközpontú – Vasvári Péter, Zebrand Loopys / Hurkos

Wolf Wong, C2 MEDICAL SPA Pixel / Képpont – Simon Frouws, The Guru Written / Írott – Dan Stewart, Dapper Barber Shaded / Árnyékolt

Ha megnézzük, hogy mikortól létezik az identitásunk, önazonosságunk egyedi kifejezésmódja, kijelenthetjük, hogy az ősemeberek ezt már tudatosan is megtették előttünk. Hogyan? Akár egy kis bottal a kezükben, amivel jelezni tudták a terület határát, kézfeltartással, vagy a homokba húzott egyenessel. Később a kereszt formai egysége, színes formák, pamacsok, kézlenyomatok, állatok felfestése, a logótípiák elődei, az egyedi aláírások, családi címerek, pecsétek, mind-mind különbséget tettek – és akartak tenni – emberek, csoportok, uralkodók között. A design így mutatta meg, és erősítette-égette belénk évszázadokon keresztül a hovatartozás, különbözőség, változatosság fontosságát.

De mi a jövője a logókészítésnek? Amíg szeretnénk kitűnni, és lehetőségünk van választani a versenytársak közül a szabad piacgazdaságban, addig szükségszerűen lesznek (új) logók is. 

Elképzelhető, hogy a jövőben, a gépek, robotok világában, a nevek, logótípiák, szimbólumok átalakulnak számokká, kódokká. De talán akkor is lesz majd egy virtuális múzeum, ahol fellelhetőek lesznek a logótervezők munkái, hogy volt ilyen szakma is, amit szívvel, lélekkel lehetett csinálni, mint logókészítés – változatos stílusokkal szabadon – egykoron...

(És persze engedjük meg, hogy talán ez lesz azon kevés területek egyike, ahol a legjobb munkákat még sokáig emberek készítik majd, nem pedig a mesterséges intelligencia, elvégre egy-egy kicsiny logó számtalan kulturális, formai motívumot, betű- és szójátékot, váratlan utalást rejthet. Rengeteg finom, váratlan, csavaros utalást hordozhat az élet számtalan területéről, ezzel pedig talán nem túlzás a legemberibb designtermékek közé sorolnunk – a szerk.)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Új arculatot kapott a Bútoripari Unió

Új arculatot kapott a Bútoripari Unió

Az új brand számos tudásterület eszközrendszerét használva növelné a magyar fa- és bútoripar nemzetközi versenyképességét.

Honnan jön a lengyelországi tüntetések villám szimbóluma?

Honnan jön a lengyelországi tüntetések villám szimbóluma?

A jelképet Ola Jasionowska grafikus tervezte még 2016-ban.

Logóterv pályázatot hirdetett a Westend

Logóterv pályázatot hirdetett a Westend

A nyílt pályázatban a W betűs alapforma fix, a tartalom szabadon variálható.

Hirdetés