Interjú Rácz Anikóval, a Hannabi bútormanufaktúra alapítójával.
Az egyedi igényre és méretre gyártott kanapékat kínáló Hannabi unikális a hazai bútorpiacon. Termékpalettájuk végtelen sokszínű, kiváló minőségű, kézzel készített bútorai hosszú távon, akár 20-30 éven át, de inkább örökre tökéletesen kiszolgálják a felhasználói igényeket, ezáltal válik fenntartható, a természetet kevésbé terhelő működési modelljük példaértékűvé. Rácz Anikó, a márka alapítója és tervezője belsőépítészként és stylistként dolgozott, mielőtt 2010-ben létrehozta a Hannabit. Jelenleg a kollekciók tervezése és a cég vezetése mellett bútortervezést tanít a KREÁ-n.
Anikóval rendszerint 2-3 évente beszélgetünk hosszabban, egy-egy, a Hannabi életét meghatározó mérföldkő kapcsán. Legutóbb online sofa-designer konfigurátor felületük bevezetése előtt mesélt nekem az elmúlt évek tapasztalatairól és az aktuális tervekről, most pedig egy – a márka jövőjét alapvetően meghatározó – újabb mérföldkőhöz érve beszélgettünk a nem éppen kedvező elmúlt évekről és jövőbeli célokról, álmokról, feladatokról.
Hogyan, milyen ötlettől vezérelve született meg a Hannabi? Milyen trendeket látsz ma magad előtt és milyen hiányra kívánt választ adni a márka 2010-ben?
Én úgy látom, hogy három nagy és alapvetően meghatározó területre lehet osztani a designt, amelyek mind korszakban, mind vevőkörben különböznek. Az egyik az olasz designként ismert irányzat, ami jelen van Nyugat-Európa több más országában. Azokat a cégeket sorolnám ide, akik a technológiai forradalom után kezdték építeni a márkájukat kimagasló minőségű termékekkel. Ezeknél a cégeknél az innovációban való elöljáró szerep lett a meghatározó ismérv, ami a 2010-es évek végére kifutó luxusmániát kiszolgáló elsődleges designterületté vált, ezért is azonosítják sokan ma is a designt a luxussal. A 2000-es évek elején ez a lufi kipukkadni látszott és a high-tech elsőbbségét felváltotta a természetesebb, szélesebb kör számára elérhető skandináv design, megszülettek olyan, mára meghatározó nemzetközi márkák, mint a Normann Copenhagen vagy a HAY. Ezt a folyamatot látva indítottam el a Hannabi-t a 2010-ben, ekkor Magyarországon ezt a stílust egyedülálló márkaként képviselve. Majd a válság következtében lecsökkent a luxustermékek iránti érdeklődés és egyre nagyobb szerepet kapott a slow design, a kézzel készített tárgyak presztízse, ami szintén a mi működési modellünket validálta. Tulajdonképpen ezek a folyamatok állnak a ma tapasztalható, sokkal inkább melegséget sugárzó, természetességre törekvő, ember léptékű trendek népszerűsége mögött. A legfrissebb trendalakító jelenség a social media demokratizálódó világa, ami sokak számára lehetőséget teremt rengeteg újfajta tudás elsajátítására és ilyen módon az önmegvalósításra, ami számomra kifejezetten szimpatikus tendencia.
Hogyan látod a Hannabi jövőjét?
Hosszú távon legalább két brand kialakulásának lehetőségét is látom a Hannabi-ban: egy nagyon szerethető, univerzális, japandi stílust képviselő bútorokat és kiegészítőket kínáló design vonalét és egy autentikus sofa-tailor, klasszikusabb, egyedi igényeket megvalósító manufakturális vonalét. Mindez abszolút a jövő zenéje és ideális esetben ezt már nem egyedül fogom kidolgozni és megvalósítani. Egyébként a hazai piac is számtalan kiaknázatlan lehetőséget kínál még a számunkra, amivel szintén van dolgunk.
Hogy érted, hogy nem egyedül szeretnéd mindezt megvalósítani?
Az idei tavaszt egy kis kényszerpihenővel töltöttem, orvosi felszólításom volt a semmittevésre és a csendes alkotó tevékenységre, mert ez volt az egyetlen dolog, amit csinálni tudtam egy gerincsérv miatt. Ez egy remek alkalom volt hátralépni és átgondolni, hol tartunk most. Nekem kreatívként az volt a dolgom és a motivációm, hogy megmutassam, hogy egy ülőbútor lehet egyszerre szép és felhasználóbarát is, mert ez egy nagyon nagy hiány a piacon. A brand, amit nagy nagy szeretettel építgettem, időközben kész lett és észre sem vettem a sok tennivaló mellett. Mostanra egy szuper hajó lett, ami bármilyen vízen megállná a helyét és a kikötőben álldogál. Ezért jelenleg egy olyan szakmai partnert keresek tulajdonostárs személyében, aki érti és érzi a márkát, aki egy kereskedelmi, sales-marketing szemléletű vezetést tud a Hannabi mögé tud tenni. Egy kreatívnak nehéz elengednie a gyerekét, de megértettem azt is, hogy ha nem látom kifutni a hajót, akkor nem volt értelme ennek a sok munkának. Nagyon sokat segített nekem a Covid meghozni ezt a döntést, illetve felgyorsítani ezt a döntési folyamatot, amiért tulajdonképpen hálás is vagyok.
Mi volt a legfontosabb érv amellett, hogy így döntöttél?
A tavalyi S/ALON kiállításon szembesültünk vele, hogy még az itthoni piacon is alig ismernek minket. Az egyik szemem sírt, a másik pedig nevetett, hogy még mennyi lehetőség van ebben a cégben, de ahhoz, hogy ezt ki tudjuk aknázni, szükségünk van a csapat másik felére. Minket a termékünk hozott el idáig, megérdemli, hogy egy profi csapat legyen mögötte. A bútorok fejlesztése és a designstratégia folyamatos jelenlétet kíván, így ha én építem fel egyedül ezt a csapatot, annak hosszú távon a brand és a termékek látják a kárát, ezért döntöttem úgy, hogy megkeressük a kapitányunk, aki tud és szeretne velünk együttműködni.
Hol tart most ez a folyamat?
Ez egy kicsi piac, a design pedig egy szofisztikált nyelv, ezért számunkra és a leendő tulajdonos számára is fontos, hogy alaposan megismerjük egymást és a lehetőségeinket. Ami nekünk van, az egy eszköz, akinek van jogosítványa hozzá, annak nagy értéket, jó üzleteket teremthet, de ehhez egy egységgé össze kell állnunk. Ezért alaposan meg kell ismernünk egymást és a közös lehetőségeinket. Pillanatnyilag ismerkedünk a hazai szakmai partnerekkel, kereskedőkkel, beruházókkal, gyártókkal, akikkel létrejöhet egy ilyen fúzió.
Hogyan látod a márka relevanciáját a külföldi piacon?
Úgy a hazai, mint a nemzetközi piacon szeretnénk teljesen átlépni a megszokott funkciókat a terekben olyan módon, hogy a hangsúly a kapcsolódásokra kerül. Számtalan univerzális megoldást tudunk hozni ezekkel a moduláris bútorokkal és nem csak a nappali számára, de közösségi terek, gyerekszobák, óvodák számára is. A showroomban látjuk, ahogy a gyerekek teljesen automatikusan pakolgatják nagy örömmel össze-vissza az elemeket és építenek belőlük valami kedvükre valót. A lehetőségek száma pedig valóban végtelen, ráadásul megfelelő gyártókapacitás áll mögöttünk, amivel nagy mennyiségű, közületi megrendelést is tudunk teljesíteni. A két éve bevezetett bútortervező felületünk tulajdonképpen ki is válthatja a klasszikus viszonteladói struktúrát, ami jelenleg az egyik legaktuálisabb és legrugalmasabb branddé tesz minket a nemzetközi online piacon.
A Hannabi filozófiájának központi eleme a fenntarthatóság már a kezdetektől fogva. Hogyan valósul meg ez a szemlélet a márka életében?
Számomra különösen fontos a fenntarthatóság, ami a Hannabi vonatkozásában az időtlen design mellett a helyi erőforrások felhasználásában, a kézi munka értékében és minőségében és ezáltal egy különösen hosszú termék-életciklusban valósul meg. A termékeink megszületésében a vásárlók is aktív részt vállalnak a közös tervezési folyamat során, így kialakul az emocionális kötődés és a szándék is, hogy minél hosszabb ideig éljünk együtt az adott bútorral. A jövendőbeli partneri együttműködésünk meghatározó szempontja is ez: olyasvalakivel tudunk csak együtt dolgozni, aki számára ez szintén alapérték, hiszen enélkül a jövőben hosszú távon építkezni nem lehet. Azt gondolom, hogy aki olyan pozícióban van, hogy magas minőségű, egyedi terméket állít elő, annak számára ez komoly felelősséget is jelent – ezt a szempontot nem lehet kivenni egy jelenkori designcég filozófiájából. Hiszek abban, hogy ez a törekvés hosszú távon megtérül, sőt ez EU-ban a fenntarthatóság szempontjai egyre inkább megkerülhetetlen sztenderdekké válnak, valamint a márkakommunikációt és a piaci pozíciónkat is erősíti és hitelesíti.
HANNABI | Web | Facebook | Instagram
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.