A nézés aktusa

Puskás Marcell kiállítása közösségi médiáról, Tinderről, társkereső appokról.

Puskás Marcell néhány hete Red Dot-díjat kapott a Happyness Diaryért, de nem ül a babérjain: e hét szerdán és csütörtökön már a Hybridartspace-ben lesz pop-up kiállítása, méghozzá a közösségi média, Tinder, társkereső appok köré szerveződve. Figyelem! a kiállítás csak 48 órán át lesz látható!

A kétrészes projekt címe In the end we’ll all become stories (Végül mind történetekké válunk), és „az okostelefon felhasználók mindennapi szenvedéseit" mutatja be.

"Könyvem első fele a nap mint nap látott ikonokból, hibaüzenetekből, piktogramokból áll. Ezek után végre eljutunk oda, hogy az Instagram megnyíljon. Itt az Insta leglájkoltabb képeit szavakkal írtam le, így a szavak hatására mindenki olyan valóságot képzelhet el, amilyet csak szeretne / úgy torzíthatja a valóságot, ahogyan csak akarja.” - mesélte Puskás.

Ez utóbbi rész a kiállításon debütál, nem is lőnénk le a poénjait, de Marcell munkáiba belepillantva egyértelműen mondhatjuk, hogy szellemes, olykor meghökkentő, és nagyon hangulatos kompozíciók alkotják. A projekt első részére The big dat@ gaze alcímen fut, de megéri inkább idézni Marcell leírását (plusz a lent látható, erről a szekcióról készült galériánkat):

Freud, Hitchcock és Laura Mulvey szerelemgyermeke vagyok. Mindenki néz, és mindenkit néznek. Csak a médium változott. Az internet korában egyszerre nézhetek több ezer embert, és ugyanennyien nézhetnek engem."

A klasszikus male gaze és female gaze mellett megjelent egy harmadik ’gaze’: az online/net gaze. Ez egyfajta közösségi tekintet – egy csoport, egy platform vagy egy algoritmus tekintete: egy önmagunkról alkotott virtuális leképeződés, ami az online térben reprezentál bennünket. Ez a digitális kép – legyen az szöveges jellemzés, vagy fénykép – adatokból, információkból, emoticonokból, különféle beauty filterekből, néhány divatos hobbiból, életszemléletből, pozitív tulajdonságokból, dalszöveg részletekből, valamint idézetekből áll, amelyek alapján egy algoritmus kategóriákba sorol minket és a ’hozzánk’ hasonló emberek tükrében jelenít meg. Szereted a macskákat? Itt van ezer ember, aki szintén szereti. Túrázni mennél? Itt van másik ezer. Netán mindkettő? Hát nem pont olyanok ők is, mint te?

A male és female gaze alapjai megmaradtak ugyan, de a tárgyiasító tekintetet felváltotta egy adatszerű tekintet. A nézés aktusa ugyanúgy örömet szerez, ahogyan eddig, csupán emberek helyett adathalmazokat, virtuális tükörképeket nézünk.

A projekt fő motivációja a digitális térben történő önazonosítás, valamint a digitális férfi és női tekintet megfigyelése. Hogyan történik az önazonosítás különféle randi applikációkban? Milyen szavakkal, emoticonokkal, képekkel mutatkoznak be az emberek, és hogyan hívják fel magukra a figyelmet? Milyen információktól, képektől, hívószavaktól lesz valaki vonzó egy férfi vagy egy nő számára?

"Megfigyelésemben különféle szexuális orientációjú társkereső felületeken regisztrált személyek biográfiai szövegeit egyesítettem, ezáltal létrehozva egy homogén adathalmazt.”

Puskás két hónapig kutatott, közel 20 ezer ember bemutatkozó szövegét használta fel a munkájában. „Rengeteg felszínes információval találkoztam, és kortól, nemtől, gendertől, országtól, applikációtól függetlenül ugyanezen információk ismétlődését tapasztaltam.

Valóban ennyire egyformák lennénk? Vagy ennyire könnyen alkalmazkodunk az online gaze-hez? Tudjuk, mit várnak el tőlünk az interneten, milyenek legyünk, hogyan kommunikáljuk, és mi eszerint cselekszünk? Vagy minden szó, adat mögött egy komplett történet rejlik, amit a platform, vagy a személy nem mer vagy nem tud kifejezni? Jelenleg a Facebookon történő regisztráció során 63 féle gender közül választhatunk, Puskás könyve ezért 126 oldalból áll. Munkájának minden oldalán biográfiai szövegek halmaza található.

A szövegek lyukacsos tördelésűek, hézagosak, azonban minden oldal önmagában is értelmes, olvasható szöveget tartalmaz. Az oldalak félig áttetsző pauszpapírok. Az egyes pár két oldalát egymásra téve egy harmadik jelentés is olvashatóvá válik. A könyv mérete megegyezik az Ipad Pro méretével.

E szövegeket felhasználva egy második, kisebb méretű könyvben generált grafikai oldalak találhatóak. Egy algoritmus a biográfiai szövegeket felhasználva generatív grafikát hoz létre. A kód a biográfiai szövegekben található szavakkal azonos méretű köröket rajzol. Rövid szó esetén kis kört, hosszú szó esetén nagy kört generál, így ugyanazon szöveg szövegként, illetve képként is megjelenik munkámban. Az így generált adatvizualizációkat analóg fotogrammokkal egyesítettem. A fotogramokon szexualitásra utaló ételfotók találhatók. A könyv mérete megegyezik az Ipad méretével. A harmadik, legkisebb könyvben egy színátmenet található, amelynek első oldala feketéből indul, és utolsó oldala fehérben végződik. A könyv mérete megegyezik az Iphone Xs Max méretével.
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

A KÉK Építészet és nemzet programsorozatának második eseménye

Ismeretlen IPARTERV / Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970

Ismeretlen IPARTERV / Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970

A MÉM MDK kiállítása új kiállítóhelyén, a Műhelytérben

Hirdetés