A Graphasel Design Stúdió által készített szignalizációs rendszer titkai.
Red Dot-díjat kapott kommunikációs design (Brand & Communication Design) kategóriában a magyar Graphasel Design Stúdió a Puskás Aréna jelrendszerének kidolgozásáért. A stúdió segítségével most bepillanthatunk a terv részleteibe.
Tavaly Stockholm tömegközlekedési rendszere, illetve egy ázsiai múzeum nyert, idén pedig a Puskás Aréna Budapest wayfinding (szignalizáció) rendszere a Red Dot Design Award Brand & Communication Design pályázatán. Az Octogon a Graphasel Design Stúdió segítségével bepillanthatott a 60 oldalas pályaműbe, amely bemutatja a brand elemeket, a tervezési elveket, a tipográfiai megoldásokat és a formatervezett objektumokat.
A tervezés alapelveit hat pontban foglalta össze a stúdió:
1. Rövid, strukturált, könnyen érthető navigációs útvonalak
2. Egyszerű navigációs választások
3. Térképekkel ellátni a vendégeket tágas, ismétlődő terekben
4. Hatalmas jelek a főbb területek megtalálása érdekében
5. Egységes vizuális atmoszféra
6. Tiszta jelölővonalak használata
Mindez szép, de ami bennünket legjobban megfogott a tervben, az egy merőben gyakorlatias szempont. Nem tudjuk, a Red Dot bírálóbizottságából járt-e valaki korábban a Népstadionban, mindenesetre a monumentális létesítmény puszta megközelítése önmagában is sportteljesítménynek számított, és nemcsak a gyaloglás, de a tájékozódás által is. Magyarul mérföldhosszú gyalogtúrákra készülhetett fel, aki nem rutinszerűen járt meccsekre. A Graphaselnél pedig tisztában voltak ezzel, vagyis olyasmit terveztek, amiről közvetlen felhasználói tapasztalatuk volt, elvégre a koncepcióban az áll, hogy
„az útvonal kialakításánál az elsődleges szempont volt, hogy a jegyen szereplő információk alapján, minél előbb eljuttassuk a látogatót az ülőhelyéig. Ehhez tiszta, artikulált, jól beazonosítható jelek elhelyezését láttuk szükségesnek az ’állomások’ közé pedig számos megerősítő pontot terveztünk.”
Ez az attitűd önmagában is nyerő, de a tervezők nem bízták el magukat (mondhatni nem ültek rá az eredményre), és precízen kidolgozták a legapróbb részleteket is.
Az útvonalakra és a létesítményen belülre is sűrűn helyeztek el különböző léptékű térképeket, ahol a vendég jelenlegi pozíciója éppúgy látható, mint a létesítmény egésze, így az úti cél is. Ugyanakkor a térképek egységes vizuális nyelvet használnak. Ennek az egységes nyelvnek a részei a gondosan kidolgozott piktogramok, az egységes színkód használata, de arra is ügyeltek, hogy a betűk és számok egymástól való távolsága optikailag a lehető legjobb legyen.
Rendkívüli körültekintéssel tervezték meg a layoutot és a gridrendszert, ahogy a branded objektek kommunikációs felületét is, például a kültéri elemek is könnyen címkézhetőek, letisztultak, cserélhetőek, matt nyomásúak és korrózióállók.
A határozott, erőteljes vonalak figyelemfelkeltőek, idomulnak az egységes arculathoz, megjelennek az ajándéktárgyakon is, egyúttal hozzájárulnak a nemzeti identitás kifejezéséhez is.
A parkoló- és garázsszámozás festése szükségessé tette megtervezni a betűtípus számainak stencil változatát is. A stadion előtti jelrendszer különlegessége, hogy a látómezőt szinte semmi nem korlátozza, így lehetőség nyílt a tekintetet mesterséges elemekre: táblákra, totemekre irányítani.
Ezek a kültéri táblák kimagaslanak a síkból, ezzel akkor is jól láthatóak maradnak, amikor tömeg lepi el a teret, azaz a legfontosabb időszakban, a rendezvények előtt is segítik a tájékozódást.
Ezen kívül a design az épületszerkezeti elemeken is megjelenik: a lelátókaréj tartópillérei navigációs csomóponttá váltak, ami akár díszítőelem is lehet a nyers betonon, ám fontosabb, hogy számos pontról jól látható elemeket vontak be ezzel a navigációba.
A Red Dot Design Award története 1955-ig nyúlik vissza. Három fő területen osztják ki: termékdesign (Product Design), kommunikációs design (Brand & Communication Design) és designkoncepció (Design Concept) kategóriákban.
A résztvevők száma évről évre fokozatosan növekszik, idén 6992 pályamű közül választotta ki a zsűri a legjobbakat Algériától az Amerikai Egyesült Államokig, összesen 17 kategóriában. A díjak elnyeréséért hagyományosan a legnagyobb cégek, intézmények – mint az Apple Inc., a BMW vagy a Van Gogh Múzeum – is versenybe szállnak.
A Puskás Arénát a KÖZTI tervezte, a vezető tervező Skardelli György volt; az aréna a Magyar Építő és a ZÁÉV generálkivitelezésével, a Nemzeti Sportközpontok (NSK) beruházásában készült el. Az építést dr. Fürjes Balázs kormánybiztos irányította.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.