A Magyar Divat & Design Ügynökség design START és design SPEED nevű kétlépcsős mentorprogramjáról beszélgettünk Bata-Jakab Zsófia vezérigazgatóval.

Hiába végez rengeteg tehetséges tervező az egyetemeken, saját márkájuk elindításához, piaci stabilizációjához, esetleg a nemzetközi piacra lépéshez ez még korántsem elegendő. Az üzleti gondolkodás, a vállalkozói készségek fejlesztése, a marketing és a kommunikáció terén nyújt segítséget a Magyar Divat & Design Ügynökség design START és design SPEED nevű kétlépcsős mentorprogramja, amiről Bata-Jakab Zsófia vezérigazgatóval beszélgettünk.

A Hannabi az MDDÜ idei design SPEED programjának egyik mentoráltja Fotó: Hannabi

 

Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója

Legutóbb a design LAB nevű program kapcsán beszélgettünk, aminek célja, hogy elősegítse a tervezők és a gyártók egymásra találását, és a kapcsolat által szériaérett termékek gyártását. Az Ügynökség másik programja a design START és design SPEED nevű kétlépcsős mentorprogram. Mi ennek az alapvető célja?
Programjaink az Ügynökség négy alappillérére épülnek, amelyek az oktatásfejlesztés, a gyártásfejlesztés, a hazai stabilizáció elérése és a nemzetközi piacra lépés. Ez a négy pillér a divat és a design divízióban egyaránt megjelenik. Idén lett hároméves az ügynökségünk, de azt az első pillanattól fogva láttuk, hogy hiába vannak nagyon jó divat- és formatervezőink, és kerülnek ki nagyon tehetséges fiatalok az egyetemekről, sajnos a gazdasági, üzleti gondolkodás teljes mértékben hiányzik az életükből. Mikor elkezdtük kidolgozni a divat- és designipari stratégiánkat rengeteg mélyinterjút készítettünk szakmai szereplőkkel, amikből egyértelműen kiderült, hogy ilyen jellegű tudást – jó esetben – mindenki a saját bőrén tanulva szed fel, mert a művészeti, alkalmazott művészeti oktatás nem ilyen témákra helyezi a hangsúlyt. Ezért döntöttünk úgy, hogy mentorprogramot indítunk és olyan képzési tematikát építettünk fel, amelyre egy márkának a márkaépítés, az üzleti tervezés és a stratégiaalkotás terén szüksége lehet. Természetesen azt is megnéztük, hogy ezt más országokban, milyen programok keretében, hogyan oktatják és az adaptálható részeket mi is beépítettük a képzési anyagba.

Nagyvonalakban, hogyan épül fel a mentorprogram?
A mentorprogramban elismert szakértők tartanak előadásokat és személyes tanácsadást is a formatervezőknek és ezzel párhuzamosan workshopok is zajlanak, majd egy szakmai gyakorlat következik, illetve – a Covid-helyzettől függően – külföldi tanulmányutak, gyárlátogatások is szerepelnek a programban.

Mit takar a gyakornoki program? 
Alapvető problémának látjuk itthon, hogy a fiatalok, amint kikerülnek egy felsőoktatási intézményből, azonnal azt mondják, hogy oké, akkor megcsinálom a saját márkámat, majd 1-2 éven belül rájönnek, hogy ez sajnos nem ilyen egyszerű. Kimondottan szeretnénk arra ösztönözni a frissen végzetteket, hogy menjenek el néhány hónapra vagy évre gyakornoki vagy asszisztensi állásba. Ezért mi a design START programba is beletettünk egy rövidebb, de intenzív gyakornoki időszakot. Természetesen nem mi döntjük el, hogy a formatervezők hova menjenek el tapasztalatot szerezni, hanem mindenki hozhatja a javaslatait, és ha nincs az adott céggel kapcsolatuk, akkor összekapcsoljuk őket, hogy a gyakornoki idő alatt egy közös projektet tudjanak kidolgozni. 

A szakmai utakra hova juthatnak el a mentoráltak?
Az első évben ketté szedtük a csapatot. A bútortervezőket a Maison&Objet szakvásárra vittük ki Párizsba, ahol a mentoráltak egy hatalmas nemzetközi rendezvényen való részvételről kaphattak képet, és a Párizsi Design Hét alatt showroomokba is ellátogattak. A porcelánnal foglalkozó másik csapatot, pedig Meissenbe, a porcelángyárba vittük. Ez a szakmai út sajnos a tavalyi évben meghiúsult, de idén a mentoráltak ismét eljuthattak a Maison&Objet szakvásárra, ahol mi is kint voltunk a Budapest Select standon tíz kiállító formatervezővel, plusz a Paris Design Week során a design LAB inkubációs programban született termékeket is bemutattuk a francia designintézet épületében.

Mi a helyzet a design SPEED programmal?
Azt láttuk, hogy van egy szegmens, akik már jó pár, akár 10-15 éve is a piacon vannak, de valami miatt elakadtak, vagy szeretnének nemzetközi piacra lépni, viszont ahhoz olyan elvárásoknak kell megfelelniük, amikre nem feltétlenül vannak felkészülve. Ezt a programot tudatosan egy sok éve működő nemzetközi intézménnyel, az IED-del (Institute of European Design) közösen indítottuk el, akiknél van lehetőség arra is, hogy személyre szabott programokat állítsunk össze. Ennek keretében nemzetközi előadók jönnek Magyarországra, és hat témát dolgoznak fel. 

Hogy lehet jelentkezni a programokra? 
Évente egyszer nyitjuk meg a jelentkezést, amire nyílt pályázat útján lehet jelentkezni, majd egy független szakmai zsűri eldönti, kik vehetnek részt a programban. Három éve jött létre az Ügynökség, és talán mostanra kezdik megérteni a tervezők, hogy mi egy olyan szakmai szervezet vagyunk, akik azért dolgoznak, hogy őket támogassák, és hogy minél nagyobb láthatóságot biztosítsunk számukra. A 360 Design Budapesttel – amit idén októberben a Bálnában rendezünk meg –  azt szeretnénk elérni, hogy a hazai közeg is minél jobban megismerje ezeket a fantasztikus tehetségeket.

Ez a harmadik év, amikor elindultak a programok, a tematika szempontjából változott valami benne?
Évről-évre átgondoljuk a programokat, idén például sokkal több gyakorlati marketing és PR képzési elemet csempésztünk be, amelyek szintén fontos, fejlesztendő területek a tervezők életében. A fiatal márkák esetében ez különösen így van, hiszen egy induló brand nem feltétlenül tud erre külön szakembert felvenni, így szeretnénk, ha jobban belelátnának a social media csatornák, vagy a sajtókapcsolatok kezelésébe és professzionálisabban foglalkoznának velük.

A visszajelzések alapján, a mentoráltak számára mik a legfontosabb hozadékai a mentorprogramnak?
A láthatóságot és a kommunikációt mindenképpen kiemelném, illetve, hogy olyan kapcsolati rendszerhez juthatnak, amit ők maguktól nem tudnának elérni a nemzetközi piacon, mert nagyon nehéz erős kapcsolatokat kialakítani ismeretlenül a szakmán belül. Van olyan márkánk, akiket három éve vittük ki Olaszországba a design hétre, ahol összeismerkedtek egy francia viszonteladóval, majd ezzel a partnerrel a Londoni Design Weeken leszerződtek, a következő Maison&Objet-re pedig már egész Franciaországot lefedő saját ügynökük lett. Említhetném azt is, hogy a 360 Design Budapest rendezvényünk nemrég az ötödik díját zsebelte be, amiből az utolsó a Red Dot-dí voltj. Az, hogy nemzetközi szinten elismerik a munkánkat, egy nagyon pozitív visszacsatolás számunkra, az pedig, hogy magyar formatervezők külföldi díjakat kapnak, arra visszajelzés, hogy a nemzetközi színtéren is megállják a helyüket. 

Jól tudom, hogy a MOME által indított „kurzushét” nevű projektben is részt vesz az Ügynökség?
Igen, idén elmélyítettük a kapcsolatunkat a MOME-val a kurzushét keretében, amely során bizonyos divat- és designipari témákat dolgoznak fel, és projekteket készítenek el a hallgatók. Az előző félévben a divat volt terítéken, szeptembertől pedig a design lesz a téma, amelyben elmélyedhetnek a résztvevők. A kurzus kapcsán előadásokat is tartunk és mentorként is részt veszünk a munkában, valamint év közben is segítjük a munkájukat. (x)


design START 
A Magyar Divat & Design Ügynökség idén harmadik alkalommal indította el design START nevű mentorprogramját, amelynek célja a magyar designmárkák szakmai és üzleti sikereinek előmozdítása, valamint hazai stabilitásuk megteremtése. A nyolchónapos képzésen öt márka vesz részt idén.

 

KOMOK I JUHÁSZ NORBERT ÉS NAGY PÉTER

Fotó: komok

Fotó: komok

A komok márkát Juhász Norbert építész és Nagy Péter építészmérnök alapították. A bútor- és designmárka darabjai között megtalálható dohányzó asztal, íróasztal, függesztett lámpa, éjjeli szekrény, valamint növényállvány és kaspó is.

MARTA EDOCS I EDŐCS MÁRTA

Fotó: marta edocs

A marta edocs márka alapítója, Edőcs Márta modern, minimalis­ta faliképeket és objektumokat, ékszereket tervez. Az első ránézésre egyszerű megjelenésű munkákat, saját műhelyében magas szintű technikai tudással és háttérrel készíti, a legjobb minőségű olasz és amerikai alapanyagokat használva. 

OBAI CONCRETE I MÁZSI BOGLÁRKA 

Fotó: OBAI concrete

Az OBAI concrete a szabad kísérletezés és anyag iránti szeretet jegyében jött létre. A márkát Mázsi Boglárka designer alapította 2018-ban. A keramikusból lett formatervező rajongása a beton és kerámia iránt minden egyes alkotásában tetten érhető. 

VANDOR STUDIO I VÁNDOR KRISZTINA

Fotó: VANDOR STUDIO

Fotó: VANDOR STUDIO

A Vandor Studio termékpalettáját a harmónia, a kidolgozott részletek, a precizitás, a szakértelem, valamint az első osztályú alapanyagok adják. Vándor Krisztina iparművész az úgynevezett nyüstös szövéssel foglalkozik, vagyis ismétlődő mintákat sző elsősorban lakástextil termékek formájában. 

ESSTRE I VARGA ESZTER

Fotó: Esstre


Az Esstre alapítója, Varga Eszter a design, a szobrászat és a festészet értékeit olvasztja össze letisztult fatermékek és térelválasztó tárgyak formájában.
B U S H  termékcsaládjának inspirációját a természetben található, egyforma mikroelemekből felépülő rendszerek adják. 


design SPEED 

A harmadik design SPEED mentorprogram öt designmárka számára nyújt lehetőséget a külföldi piacon való érvényesülésre, elsajátítva a nemzetközi trendek kommunikációs, projektvezetési, márkaépítési, kereskedelmi technikáit és gyakorlatait. 

HANNABI I RÁCZ ANIKÓ

Fotó: Hannabi

A HANNABI egy modern kárpitos műhely, ahol a design találkozik a képzőművészettel, a progresszív anyaghasználat pedig a tradicionális technológiákkal. Tervezési koncepciójuk szerint minden tárgy a környezetével való kapcsolatában nyer értelmet, modelljeikből számtalan, egészen különböző stílusú darab állítható össze.

IO I HEVESI ANNABELLA, BELLA GÁBOR

Fotó: IO

Fotó: IO

Az IO egy holisztikus szemléletű tervező stúdió, véleményük szerint a tervezés során koherenciára kell törekedni, amihez az IO a bútortervezést, formatervezést, belsőépítészetet és műszaki tudást egyaránt biztosítja. 

LUMOCONCEPT I JÁNOSI ANDRÁS, ÉDES BALÁZS

Fotó: LumoConcept

A LumoConcept egyedi lámpák tervezésével és gyártásával foglalkozik, céljuk a magas minőség és a kortárs megjelenés együttesének hazai képviselete. Design lámpáik az adott tér jellegével és hangulatával tökéletes összhangot teremtenek.

MAGNELIT I KISMARTONI ZSOLT

Fotó: Magnelit

Fotó: Magnelit

A Magnelit egy mágneses, moduláris, okos lámpacsalád. A termékek különböző méretben, formában, színben rendelhető mágneses előlapokból és az energiaellátást biztosító base stationból épülnek fel. 

PROJECT BRUT I KELEMEN ANDRÁS, DR. NOLL REGINA, KELEMEN PÉTER

Fotó: Project Brut

Fotó: Project Brut

A Project BRUT márkát az antik örökség és modern esztétika keveredése hívta életre. A tervezők a szemüvegek megalkotása során olyan keretet szerettek volna alkotni, amely a luxusipar vezető márkáinak lehet kihívója.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kilenc magyar márka a Milano Fashion Weeken

Kilenc magyar márka a Milano Fashion Weeken

Őszi-téli kollekciókat mutatnak be.

Lightning design, építőipar és young talents program a MOME-n

Lightning design, építőipar és young talents program a MOME-n

MOME x MDDÜ x Market x Be Light! – tudástranszferrel erősíti szakmai kapcsolatait a designegyetem.

Támogatás-bombával hatástalanították a koronavírust a kreatíviparban

Támogatás-bombával hatástalanították a koronavírust a kreatíviparban

Az átalakuló gazdaság és a szektor visszajelzései alapozták meg a Magyar Divat & Design Ügynökség 2020-as projektjeit

Hirdetés