Talán túlzsúfolt, biztosan nem tökéletes, de elég pontosan pozicionálja a márkát.

Nehéz az élet. Sok a munka, megint választások vannak, a nyár is elsuhant. És ha ez nem volna elég, egy csomó márka megváltoztatja a logóját, csak úgy, bármiféle figyelmeztetés nélkül. A Zara új logóját például berzenkedve fogadta több hazai grafikus, Elizabeth Segran viszont védelmébe vette a Fast Companynak írt elemzésében. Milyen is hát az új logó, mit fejez ki és hogyan?

Az új Zara-logó megjelenése után heves csörtéket vívtak rajongók és ellenzők a közösségi médiában. Alapvetően megmaradt a serif font, és a négy nagybetű a márka nevéből, de míg a korábbi logóban kényelmes űr tátongott a betűk közt – könnyed, minimalista benyomást gyakorolva így –, addig az új összetömöríti a betűket, a betűtalpak egymásba kapaszkodnak. Még zavarosabbá teszi a helyzetet, hogy a Z és az R talpa visszakunkorodik.

„Nyilvánvaló az elmozdulás a tech-cégek és startupok által kedvelt minimál-logóktól a divatiparban komoly tradíciókkal rendelkező (Cartier, Gucci, Bulgari) komplexebbek felé” – írja Segran.

Az új logót a Baron & Baron tervezte, amelynek alapítója, Fabien Baron előszeretettel tömörít és alkalmaz átfedéseket, és a logón kívül több imázs-elemet is tervezett a Zarának. Baron nem új a divatiparban, dolgozott a Diornak és a Bottega Venetának is többek közt – ezen márkák örökségét, erejét is megidézi a Zara új, súlyos, csupa nagybetűs logója. Talán a spanyol márka ambícióit is jelzi, hogy milyen márkák társaságába igyekszik. De a Zara logója még Baron egyéb terveinél is sokkal zömökebb, zsúfoltabb.

Zara shop Brüsszelben, még a régi logóvalZara shop Brüsszelben, még a régi logóval

Mindazonáltal a nemzetközileg elismert német designer, Erik Spiekermann a Twitteren kertelés nélkül közölte: „Ennél rosszabb betűtípust évek óta nem láttam. Ezt az embereket leváltó új robotok egyike tervezte?” A kritikusok szerint olyan az embléma, mintha egy műszaki hibát ábrázolna, míg mások azzal élcelődtek, hogy ha így folytatódik, a következő logó egyetlen fekete téglalap lesz, a négy betűt pedig simán egymásra nyomtatják.

Mások – többek közt Segran cégénél – viszont egyértelmű előrelépésnek tartják a brand életében. Tavaly két kreatív igazgató, Thierry Brunfaut és Tom Greenwood arról cikkezett a Fast Company „hasábjain”, hogy a nagyon szellős logók teljesen általánossá váltak, annyira divatosak lettek, amit egyebek mellett egy sor tech-cég (Google, Airbnb, UberSlack) rebrandje nyomatékosított, divatvonalon pedig az Everlane és a Cuyana startupokat említették.

Ebből a masszából kitűnik a Zara. Miután a céget 1975-ben alapították, érthető, hogy inkább a nagyobb multú márkák közé pozicionálja magát, és nem a startup-világ újoncai közé. Ehhez képest másodlagos kérdésnek tűnik, hogy milyen tömörségnél kezdődik a túl tömör. 

Fotók: Wikipedia commons




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

A Pyxis Nautica emblémája egyszerű, kifejező és sokrétű. Elmondják, hogyan született.

Magyar designer kapta a tipográfia Oscar-díját

Magyar designer kapta a tipográfia Oscar-díját

A Lipcsei Könyvvásár magyar pavilonjának arculatával és az egy. magazinnak tervezett animált logóval nyert Farkas Anna.

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

A marketingesek csettinthetnek: 2014-ben cserélték le, de még most is külön életet él az arculati elem.

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

A Pyxis Nautica emblémája egyszerű, kifejező és sokrétű. Elmondják, hogyan született.

Magyar designer kapta a tipográfia Oscar-díját

Magyar designer kapta a tipográfia Oscar-díját

A Lipcsei Könyvvásár magyar pavilonjának arculatával és az egy. magazinnak tervezett animált logóval nyert Farkas Anna.

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

A marketingesek csettinthetnek: 2014-ben cserélték le, de még most is külön életet él az arculati elem.

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

A Pyxis Nautica emblémája egyszerű, kifejező és sokrétű. Elmondják, hogyan született.

Magyar designer kapta a tipográfia Oscar-díját

Magyar designer kapta a tipográfia Oscar-díját

A Lipcsei Könyvvásár magyar pavilonjának arculatával és az egy. magazinnak tervezett animált logóval nyert Farkas Anna.

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

A marketingesek csettinthetnek: 2014-ben cserélték le, de még most is külön életet él az arculati elem.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1