Hirdetés

Szekeres Ákos diplomamunkája.

Szekeres Ákos a rá jellemző gyakorlatiasságot kombinálta a kísérletezéssel, anyag- és formakísérleteket végzett, végül megalkotta az Antibag kollekciót, amelyben még nadrágtáska is található. Következik a MOME Divat- és Textiltervezés szakos hallgatójának diplomamunkája.

„Tervezői alkatomhoz a gyakorlatiasabb alkotói megközelítés áll közel. Ám nagy kihívás volt számomra az, hogy ennek határait kitoljam a kísérletezés irányába” – fogalmazza meg ars poeticáját Szekeres Ákos, aki a hanyatló magyar bőrdíszműiparba lehelhet új életet egy olyan koncepcióval, amely nemcsak imázsdarabokat, de sorozatgyártásra alkalmasakat is tartalmaz.

Célja egy „kvázi kereskedelmi” darabtól kiindulva egy konceptuális darabig lekövetni, skálázni a folyamatot technológiai szempontból: a „ready to wear”-től, az experimentális alkotásig egy azon kollekción belül, ötvözve ezzel a művészetet a divat világát uraló piaci hozzáállással.

Inspirációt a bútoriparból, közelebbről a bőrdíszműipar két társterületéről, a kárpitos szakmából és táskakészítésből merített; a bútoriparból főleg a steppelés technikáját emelte át. Az ihletvadászat során előkerültek Mario Bellini építész és bútortervező moduláris bútorai, a Le Bambole kanapéja, Annie Hieronimus Sandra névre hallgató szófája és Michel Ducaroy Togo fotelkollekciója is. Számos egyéb forrás is felmerült, köztük a divatipar elmúlt éveit meghatározó hivalkodó, extravagáns „hypebeast” darabok.

A kollekció alapanyagának növényi cserzett olasz marhabőrt választott, majd különböző anyag- és formakísérletekbe kezdett. Tervezéskor három darabból álló sorozatokban gondolkodott. Minden sorozat egy kiemelt részre épül, ami egyre inkább fokozódik:

Az első sorozat egyszerűbb ragasztott steppeléssel, a két hordozó anyagot erős oldószeres kontaktragasztóval összeragasztva készül el. „Itt a ‘steppelések’ szélességével és irányával kísérleteztem. A bal oldali táska egy, a nyílásánál elhelyezkedő csomózott fogót kap, amely a forma egyszerűsége miatt adekvát. A következő egy haránt irányban ‘steppelt’ nagy táska, a táskába rejtett fogó megoldással. Az utolsó a sorban, a ruhaméretűvé váló táska különleges fenék megoldást kap.

Párizsi tanulmányaim során egy olyan nadrágot sikerült kimodelleznem, amelyet táskává tudtam transzformálni.

Ennél a ‘nadrágnál’ a derékpántot egy rejtett bontható húzózárral láttam el, ahol rá tudott csatlakozni a külön kiképzett táskafenék. Ezek után a nadrág ülepét kinyitva kaptuk meg a táska nyílását. Hasonlóan ehhez a „nadrágtáska” megoldáshoz úgy alakítom ki a „ruhát”, hogy az alja nyithatóvá váljon. A „ruhatáska” fogó részénél pedig a modell kinyúlhat az objektből.

A második sorozatot a pánttal való formaalakításra építettem. Az előzőhöz hasonlóan, balról jobbra követhető a táska átváltozása. Az első táskánál a pántok segítségével kézi-, és hátitáskát kapunk. A következő egy már elég nagy méretű hátitáska, amit hasonlóan pánt húz össze, és ennek segítségével tudjuk a hátunkra venni. Itt a táska egy hatalmas zsebfedőt kap. Az utolsó objekt/forma már nem táskaként funkcionál, hanem egy tömött ruha.

A harmadik sorozat a hordó formára és annak variációira épít. Itt a már a gumírozott ragasztott steppelést alkalmazom, mely technológiával nagyobb anyag többletet tudok létrehozni. A sorozat egy hordó alakú kézitáskával indul, aminek az oldal gallér részébe pánt van vezetve és az alja résznél csomózott. Ezen felül egy hátitáskát is terveztem, nagyon hasonló megoldással, ahol a pántok különböző kötésével más táska jön létre. A második a sorban egy, a felső részénél összehúzott, gumírozva ragasztott kézitáska. Itt a modell egy-egy kézre vehető gumírozva steppelt ujjat kap. Az utolsó forma, pedig újból egy ruhaméretűvé nőtt buboréktáska.

A kivitelezéshez mindegyik sorozatból egy-egy formát választott, ezzel megadva a lehetőséget a kollekció további bővítésére a jövőben.


Szekeres Ákos
Divat- és Textiltervezés MA, 2020

Témavezető: Bráda Judit
Konzulens: Hajdú Anett

1 / 12 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Pusztaszabolcs Sörállomás – Dózsa Bercel munkája

Pusztaszabolcs Sörállomás – Dózsa Bercel munkája

MOME Diploma 2024 sorozatunkban végzősök munkáit mutatjuk be. A projektet a tervező leírásával közöljük.

Ilyen az, ha észszerű kereteken belül merész egy családi ház

Ilyen az, ha észszerű kereteken belül merész egy családi ház

Ebben a csobánkai házban nincs élében találkozó üvegfal, nincsenek drága nyílászárók és padlóburkolat, semmi, amit a kortárs építészeti luxusban és high-techben megszoktunk. Erről szóló cikkünk a 111-es, 2014/3-as lapszámunkból közöljük.

Zacskóstej-tartókról nyílt új kiállítás

Zacskóstej-tartókról nyílt új kiállítás

A '70-es és '80-as évek magyar háztartásainak kultikus tárgya kerül reflektorfénybe a kedden nyíló tárlaton, mutatjuk a részleteket.

Pusztaszabolcs Sörállomás – Dózsa Bercel munkája

Pusztaszabolcs Sörállomás – Dózsa Bercel munkája

MOME Diploma 2024 sorozatunkban végzősök munkáit mutatjuk be. A projektet a tervező leírásával közöljük.

Ilyen az, ha észszerű kereteken belül merész egy családi ház

Ilyen az, ha észszerű kereteken belül merész egy családi ház

Ebben a csobánkai házban nincs élében találkozó üvegfal, nincsenek drága nyílászárók és padlóburkolat, semmi, amit a kortárs építészeti luxusban és high-techben megszoktunk. Erről szóló cikkünk a 111-es, 2014/3-as lapszámunkból közöljük.

Zacskóstej-tartókról nyílt új kiállítás

Zacskóstej-tartókról nyílt új kiállítás

A '70-es és '80-as évek magyar háztartásainak kultikus tárgya kerül reflektorfénybe a kedden nyíló tárlaton, mutatjuk a részleteket.

Pusztaszabolcs Sörállomás – Dózsa Bercel munkája

Pusztaszabolcs Sörállomás – Dózsa Bercel munkája

MOME Diploma 2024 sorozatunkban végzősök munkáit mutatjuk be. A projektet a tervező leírásával közöljük.

Ilyen az, ha észszerű kereteken belül merész egy családi ház

Ilyen az, ha észszerű kereteken belül merész egy családi ház

Ebben a csobánkai házban nincs élében találkozó üvegfal, nincsenek drága nyílászárók és padlóburkolat, semmi, amit a kortárs építészeti luxusban és high-techben megszoktunk. Erről szóló cikkünk a 111-es, 2014/3-as lapszámunkból közöljük.

Zacskóstej-tartókról nyílt új kiállítás

Zacskóstej-tartókról nyílt új kiállítás

A '70-es és '80-as évek magyar háztartásainak kultikus tárgya kerül reflektorfénybe a kedden nyíló tárlaton, mutatjuk a részleteket.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1