25 éves az AXOR Starck kollekció, amely örökre megváltoztatta a fürdőszoba-designt.
25 éve, 1994-ben mutatták be az AXOR Starck kollekciót, amely örökre megváltoztatta a fürdőszoba-design piacát. A radikális egyszerűség és az élet forrásaként szinte szentként tisztelt víz AXOR Starck-féle koncepciója ma is ugyanolyan releváns, mint akkoriban.
Sok jelzőt aggathatunk a világ legismertebb formatervezőjére, az idén hetvenéves francia Philippe Starckra, de hogy ő volna a kortárs design apafigurája, azt biztosan nem. Alessandro Mendini, vagy például Ettore Sottsass, Antonio Citterio igen… Nem mondom a klasszikus, modernista olaszok a Memphis irányzat ellenére is alapítóatyái a „designer sztárok céhének”, hogy a skandinávokról, Alvar Aaltoról ne is szóljunk, de Starck mindig is megmaradt zabolátlan gyermeknek, egy „enfant terrible”, hogy stílszerűek legyünk. Zabolátlan, ugyanakkor a gyermekek bölcsességével, tisztaságával, felszabadult alkotói energiáival.
Személyesen majd tíz évvel ezelőtt a Hansgrohe-AXOR jóvoltából találkoztam először a tervezővel Schiltachban, a Fekete-erdő mélyén, a német szaniteripar központjában. Prezentációja, fellépése maga volt a nyíltszíni provokáció és színház, egyfajta alkotói performansz, ami nem az ügyfél fegyelmezett elvárásairól, hanem saját tervezői világáról, temperamentumáról, vitalitásáról, magánéletéről, szerelmeiről, a nőkhöz való viszonyáról szólt. Ha jól emlékszem, motoros ruhában érkezett, ami a nyakkendős, öltönyös világban, már magában is üzenetértékkel bírt. Kiszólásai és beszólása mögött viszont folyamatosan átvilágított, hogy a tárgyak születését ő az emberi kultúra és civilizáció, teremtő erő legmagasabb szintjének tartja.
Valóban. Az 1994-es AXOR-Starck kollekció radikális egyszerűségével, minimalizmusával teljesen új korszakot nyitott a fürdők világában, illetve a vízzel való viszonyulásunk egészében. Korszakhatár volt, vagyis valódi ikon született az akkor már sztárként rajongott tervező stúdiójában.
A kollekció kulcsdarabja, a csaptelep Starck vízhez való szenvedélyes viszonyát fejezte ki, egy lírai kiáltvány a víz természetes tisztaságáról. Egy egyszerű falusi kéziszivattyús kútfejben látta meg azt az egyszerűséget, ami a föld mélyéről feltörő vizet egy szimpla csővel vezeti át a vödörbe, hogy aztán itatásra, öntözésre használja azt a vidéki földműves, állattenyésztő.
Ez az archaikus forma egyszerűsödött tovább a designfolyamatban, amiben szerepet kapott a kezelőszerv technikai innovációja is, amivel végül a csap megnyitásának mozdulata, az elegáns, vékony kar elmozdítása is éppen olyan egyszerű és szép aktussá vált, mint amilyen letisztult szépséget a vízsugár hordoz magában. Ikon született, ami nem a trendeknek, divatoknak próbál megfelelni, hanem a tisztaság tökéletességének. Végeredményben a „víz lelkét” öntötte formába a tervező, ami időtlen szépséget hordoz, tehát a csaptelepnek, a kollekciónak is ebben az időtlenségben kell helytállnia.
Mindez azonban üres, öncélú és jövőtlen design volna, ha a terv mellé nem állt volna oda teljes mellszélességben a gyártó, a megrendelő. Philippe Starck és Klaus Grohe kapcsolatát ugyanúgy egy anekdota világítja meg, mint ahogyan Starck tervezői élet-anekdoták sorozata. A tervező egy augusztusi kánikulai napot idéz fel, amikor Formenterán, az Ibiza melletti apró szigeten délben kereste fel őt a kerékpáron érkező Klaus Grohe. Azonnal egymásra hangolódtak és rendkívül termékeny, szenvedélyes beszélgetést folytattak egy lehetséges közös munkáról, ami annyira lázba hozta mindkettőjüket, hogy utána már semmi kedvük nem volt a párizsi rideg irodában folytatni az üzleti megbeszélést. Értették egymást, mindent megtudtak egymásról ott az augusztusi nyárban, a verandán, egy asztal mellett.
Ez volt a kezdet, az egyszerűség, szépség, tisztaság, technológia és ergonómia időtlen ikonjához vezető út kezdete. Az elmúlt 25 év alatt az emberi civilizáció sokkal pontosabban látja, hogy mekkora kincs is életünkben a víz. 1994-ben az AXOR Starck kollekció ebben is megelőzte korát. Starck megérezte az emberi kultúra és a víz közötti alapvető viszony természetrajzát. Ezt fejezte ki ez a tárgy, ezt a kapcsolatot fogja kifejezni a jövőben is, amíg ezen a bolygón ember él.
Most, 25 évvel a kollekció bemutatása után Starck úgy fogalmazott, hogy „a víz annyira gyönyörű, hogy amikor anyaggal veszed körül, csak elvehetsz a szépségéből. Az elképzelésem – amely a mai napig is érvényes – egyszerű volt: a vizet mélységesen, strukturálisan tisztelő designt készíteni.
Nem vagyok intelligens. Nem tudok bonyolult dolgokon gondolkozni, nem is érdekelnek. De van egy ösztönös érzékem megtalálni a tárgyak lelkét, a csontokat, a gerincet, a középpontot. Ez az AXOR Starck kollekció esszenciája: a víz csodája és mágiája.
Ezért talán ez az egyik legjobb példája az AXOR-ral való jó együttműködésnek, amelynél ugyanazt a világos elképzelést osztottuk egy abszolút időtlen modell és kollekció elkészítéséről, megfelelő minőségben, megfelelő intelligenciával, megfelelő látásmóddal és megfelelő ergonómiával.”
VITA // PHILIPPE STARCK Az egyik legismertebb és legnagyobb hatású formatervező, Philippe Starck számára meghatározó a Föld iránti aggodalom, és egy jobb világ keresése. Egy szabad szellem, akit az átfogó, eredeti tehetségéről ismerünk: tervezett hangszórót és csillárokat, motorkerékpárokat és megajachtokat is. Az általa tervezett hotelek közül nem egy kult-státuszt élvez, a mindennapi tárgyai a maguk módján nem kevésbé látványosak, mint a mesés belső terei.
Az AXOR luxus fürdőszobákhoz és konyhákhoz tervez, fejleszt és gyárt csapokat, zuhanyfejeket és kiegészítőket. A legmagasabb esztétikai és technológiai szinten készít avantgárd, egyedi darabokat és kollekciókat – ezek némelyikét a fürdőszobai design klasszikusai közt tartunk számon.
Mindegyik megtestesíti az elvet: „a forma követi a funkciót”, vagyis egészen addig nem fejezik be a fejlesztési folyamatot, amíg semmit nem lehet többé elvenni vagy hozzáadni a termékhez.
Ebben a szellemben fejleszt a cég designtárgyakat több mint 25 éve, olyan, világszerte ismert tervezőkkel, mint Philippe Starck, Antonio Citterio, Jean-Marie Massaud vagy Patricia Urquiola. Az AXOR a Hansgrohe csoport tagja.
Az AXOR világában elmerülhetsz még
- a Facebookon
- a Twitteren
- és az Instagramon is.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.