A zene, a design és az innováció összefüggéseit vizsgáló kiállítást a koronavírus akasztotta meg.
Raverek, ide gyűljetek: hiánypótló kiállítást indít a londoni Design Museum, amelyben kísérletet tesz az elektronikus zene hipnotikus világának feltárására, a gyökerektől kezdve egészen a jelenkor trendjéig – írtuk még februárban, hozzátéve: a zene és a design együttélésén túl a kiállítás azt is megmutatja, miképp vált a rave kultúra a demokratikus jogok kifejezőjévé, az ellenállás eszközévé, vagy éppen a klubkultúra védelmezőjévé. És ezek a sorok most újra aktuálisak, mert július 31-én a kiállítást újra megnyitják.
Kraftwerk, The Chemical Brothers, Jeff Mills, Daphne Oram, Jean-Michel Jarre vagy éppen Aphex Twin: sokunknak jelentette a viszonyulási pontot nemcsak a zenéhez, de a körülöttünk lévő világ értelmezéséhez is. Innovációjuk nemcsak a hangzásban érhető tetten, de videóklipjeikben és koncertjeiken is olyan technológiát alkalmaztak, amelyeken keresztül jól megfejthető, hogyan jött létre a zene, a design és az innováció triumvirátusában egy új zenei műfaj, hogyan formálta mindez a gondolkodást, és hogyan hatott az egyes művészeti, vagy éppen iparágakra.
A kiállítás ennek megfelelően összekapcsolja az elektronikus zenét a kortárs formatervezéssel, a divattal és a művészetekkel, a zenészek mellett olyan alkotókat „szólaltat meg”, mint Charles Jeffrey (Loverboy), Andreas Gursky, Peter Saville, a Boiler Room, a Designers Republic, Christian Marclay, vagy éppen Jeremy Deller.
A kiállításon a felhasználói élményt a legújabb audiovizuális technológiák és egy multiszenzoros installáció is támogatja. Ezek segítségével beléphetünk például a Chemical Brothers vizuális világába, ahol megelevenedik az Adam Smith és Marcus Lyall tervezte látvány; a páros több mint két évtizede dolgozik a zenei formációval, ők feleltek többek között a „No Geography” turné vizuális effektjeiért.
„A design mindig is nagyon fontos eleme volt az élő shownak, ezzel a kiállítással az érdeklődök arra is választ kapnak, hogyan néz ki a gyakorlatban, amikor a zenész és designer együtt dolgozik a turnék vizuális vonatkozásaiban” – nyilatkozta a Chemical Brothers.
Az esemény nagy hangsúlyt fektet az Egyesült Királyság elektronikus és rave kultúrájára. A több mint 400 elemből felépülő kiállítást négy szekcióra osztották: Man and Woman Machine, Dancefloor, Mix and Remix és Utopian Dreams and Ideals. Az időutazás azokkal a hangszerekkel kezdődik, amelyekkel az elektronikus zene története elindult, de felépítették Jean-Michel Jarre hangstúdiójának másolatát is. A kiállítás 2020. április 1. és július 26. között tekinthető meg.
Borítókép: a Kraftwerk 2018-as koncertje Helsinkiben (wikipédia)
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.