Az osztrigák, a „kínaikajás doboz” és a formatervezés.
A kínaikajás doboz ikonikus designja, melyet évtizedek óta láthatunk az amerikai filmekben és sorozatokban, sokkal régebbi, mint gondolnánk – ráadásul a doboz megalkotásához semmi köze Kínának, ellentétben egy másik ázsiai országgal. A híres terméket Chicagóban tervezte meg Frederick Weeks Wilcox, aki „paper pail” (papír vödör) néven 1894. (igen, nem 1984) november 13-án iparjogvédelmi oltalmat is szerzett rá. A ma már egyszerűnek tűnő kis termék kizárólagos jogi oltalommal bírt, és rengeteg pénzt hozott megalkotójának.
A papírdobozt részben a japán origami ihlette és kirobbanó sikere a többé-kevésbé vízálló rétegének köszönhető. Wilcox eredetileg nyers osztrigák szállításához készítette, de a II. világháborút követően az Egyesült Államokban a kínai éttermek is elkezdték használni a kiszállításokhoz. Így a kínai konyha népszerűségével párhuzamosan nőtt a papírdoboz használók köre is. Mai napig tartó sikerét végül a külvárosba költözők számának jelentős emelkedése alapozta meg.
Az eredeti papírdoboz még egyszerű fehér színben, bármiféle minta vagy szöveg nélkül jelent meg, azonban piacra dobása után évtizedekkel egy Fold-Pak nevű vállalat, amely maga is hasonló „kínaikajás dobozokat” gyártott, felismerte az innováció lehetőségét a doboz designjában.
Az Egyesült Államokban működő cég az 1970-es években piros pagodát és „Thank you”, illetve „Enjoy” feliratot helyezett el a fehér dobozok oldalán, valamint tetején, amellyel egyedivé tette termékeit. A piros szín használata a kínai kultúrából ered és a jó szerencsére utal. S bár paradox módon a dobozok a nyugati kultúrában a keleti konyhát jelképezik, Kínában nem használják azokat ételek szállítására.
A Fold-Pak bevételei a népszerű designnak köszönhetően az egekbe ugrottak és az innovatív vállalat maga mögé utasította dobozgyártó versenytársait.
Azóta is rendszeresek a dobozzal kapcsolatos fejlesztések a cégnél, így például terveztek mikrohullámú sütőben is biztonságosan használható, drótmentes ragasztott változatot, valamint színezetlen (az anyag eredeti barna színét megőrző), környezetbarát dobozokat is.
Mindezek után felmerül a kérdés, hogy ezek a kreatív innovátorok hogyan tudták biztosítani termékeik kizárólag általuk történő hasznosítását?Hogyan tudták megakadályozni, hogy mások visszaéljenek a fejlesztéseikkel, szellemi alkotásaikkal?
Úgy, hogy kizárólagos jogot szereztek ezekre a szellemi alkotásokra. A termékek új és egyéni külső megjelenését formatervezésiminta-oltalommal lehet védeni, és biztosítani lehet a termék designjára vonatkozó kizárólagos jogot. Magyarországon a formatervezésiminta-oltalom a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál (SZTNH) igényelhető személyesen, postai úton, vagy a hivatal online felületén keresztül elektronikusan. Ennek a bejelentésnek a költsége rendkívül alacsony mivel, ha a bejelentő azonos a minta szerzőjével, egy minta esetében mindössze 8000 forintot, további mintánként pedig további 1600 forintot kell megfizetni az eljárásban. A bejelentés megtételét egy gyakorlati példákkal ellátott bejelentési útmutató segíti.
A formatervezésiminta-oltalom öt évre szól, és még négy alkalommal, további öt-öt évre, megújítható, így egy minta megjelenése összesen 25 évig állhat oltalom alatt. Ez a nemzeti formatervezésiminta-oltalom Magyarország egész területére kiterjedő kizárólagos jogot biztosít jogosultjának.
A formatervezésiminta-oltalomról további információ a Hivatal honlapján érhető el.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.