Az osztrigák, a „kínaikajás doboz” és a formatervezés.

A kínaikajás doboz ikonikus designja, melyet évtizedek óta láthatunk az amerikai filmekben és sorozatokban, sokkal régebbi, mint gondolnánk – ráadásul a doboz megalkotásához semmi köze Kínának, ellentétben egy másik ázsiai országgal. A híres terméket Chicagóban tervezte meg Frederick Weeks Wilcox, aki „paper pail” (papír vödör) néven 1894. (igen, nem 1984) november 13-án iparjogvédelmi oltalmat is szerzett rá. A ma már egyszerűnek tűnő kis termék kizárólagos jogi oltalommal bírt, és rengeteg pénzt hozott megalkotójának.

A papírdobozt részben a japán origami ihlette és kirobbanó sikere a többé-kevésbé vízálló rétegének köszönhető. Wilcox eredetileg nyers osztrigák szállításához készítette, de a II. világháborút követően az Egyesült Államokban a kínai éttermek is elkezdték használni a kiszállításokhoz. Így a kínai konyha népszerűségével párhuzamosan nőtt a papírdoboz használók köre is. Mai napig tartó sikerét végül a külvárosba költözők számának jelentős emelkedése alapozta meg.

Az eredeti papírdoboz még egyszerű fehér színben, bármiféle minta vagy szöveg nélkül jelent meg, azonban piacra dobása után évtizedekkel egy Fold-Pak nevű vállalat, amely maga is hasonló „kínaikajás dobozokat” gyártott, felismerte az innováció lehetőségét a doboz designjában.

Az Egyesült Államokban működő cég az 1970-es években piros pagodát és „Thank you”, illetve „Enjoy” feliratot helyezett el a fehér dobozok oldalán, valamint tetején, amellyel egyedivé tette termékeit. A piros szín használata a kínai kultúrából ered és a jó szerencsére utal. S bár paradox módon a dobozok a nyugati kultúrában a keleti konyhát jelképezik, Kínában nem használják azokat ételek szállítására.

A Fold-Pak bevételei a népszerű designnak köszönhetően az egekbe ugrottak és az innovatív vállalat maga mögé utasította dobozgyártó versenytársait.

Azóta is rendszeresek a dobozzal kapcsolatos fejlesztések a cégnél, így például terveztek mikrohullámú sütőben is biztonságosan használható, drótmentes ragasztott változatot, valamint színezetlen (az anyag eredeti barna színét megőrző), környezetbarát dobozokat is.

Fotó: Anthony Espinoza / Unsplash

Mindezek után felmerül a kérdés, hogy ezek a kreatív innovátorok hogyan tudták biztosítani termékeik kizárólag általuk történő hasznosítását?Hogyan tudták megakadályozni, hogy mások visszaéljenek a fejlesztéseikkel, szellemi alkotásaikkal?

Úgy, hogy kizárólagos jogot szereztek ezekre a szellemi alkotásokra. A termékek új és egyéni külső megjelenését formatervezésiminta-oltalommal lehet védeni, és biztosítani lehet a termék designjára vonatkozó kizárólagos jogot. Magyarországon a formatervezésiminta-oltalom a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál (SZTNH) igényelhető személyesen, postai úton, vagy a hivatal online felületén keresztül elektronikusan. Ennek a bejelentésnek a költsége rendkívül alacsony mivel, ha a bejelentő azonos a minta szerzőjével, egy minta esetében mindössze 8000 forintot, további mintánként pedig további 1600 forintot kell megfizetni az eljárásban. A bejelentés megtételét egy gyakorlati példákkal ellátott bejelentési útmutató segíti.

A formatervezésiminta-oltalom öt évre szól, és még négy alkalommal, további öt-öt évre, megújítható, így egy minta megjelenése összesen 25 évig állhat oltalom alatt. Ez a nemzeti formatervezésiminta-oltalom Magyarország egész területére kiterjedő kizárólagos jogot biztosít jogosultjának.

A formatervezésiminta-oltalomról további információ a Hivatal honlapján érhető el.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az origami ihlette evődoboz, ami sokkal régebb óta velünk van, mint gondolná

Az origami ihlette evődoboz, ami sokkal régebb óta velünk van, mint gondolná

Az osztrigák, a „kínaikajás doboz” és a formatervezés.

Hajónapló is tartozik az Irány a Balaton! kollekcióhoz

Hajónapló is tartozik az Irány a Balaton! kollekcióhoz

A Bomo Art Budapest új kollekciója a magyar tenger iránti hódolatból született.

Dunai kavicsok betonbútorba öntve

Dunai kavicsok betonbútorba öntve

Magyar designpad a Milánói Design Héten.

Hirdetés