Hajótervezés és építés Győrben
A kilencvenes évek elején egy győri garázsból indult kis asztalosműhelyként, mostanra a prémium minőségű, fából készült hajó munkáikra a világ egyik vezető motormárkája is felfigyelt. A DUNA HAJÓK alapítói, Győrffy Péter és Lakasz Péter szerint az asztalosmunka legmagasabb foka a hajóépítés, éppen ezért vágtak bele 2016-ban, hogy a felújítási megrendelések mellett saját termékeket is fejlesszenek – olyanokat, amelyek megjelenésükben a tradicionális értékeket is közvetítik új értelmezésben az elsőtől az utolsó részletig. Interjú!
1991-ben indította vállalkozását, ebből nőtte ki magát a Duna belsőépítészet Kft. manufaktúra rendszerű asztalos üzeme, majd 2016-ban a DUNA HAJÓK márka, amely saját hajótermékekkel állt elő az elmúlt években. Mivel foglalkoztak a kezdeti időben és hogyan fejlődött a cégük?
Bútorasztalosnak tanultam és mindig is nagyon szerettem a fát. Szerintünk a fa a világ egyik legjobb alapanyaga, amiből bármit lehet gyártani. Bútort, házat, hajót, sőt régen részben autót, vasúti kocsikat, repülőgépet is készítettek fából. Huszonegy évesen édesapám garázsából indult a vállalkozás. Három évvel később kerestünk egy nagyobb bérleményt. Ekkor már több kollégám volt és elkezdtünk egyre nagyobb asztalos-belsőépítészeti megrendeléseken dolgozni. Egyre nehezebb volt egyedül vezetni a műhelyt, ezért megkerestem volt osztálytársamat, iskolai barátomat Lakasz Pétert, hogy dolgozzunk együtt. Péterrel együtt voltunk asztalos tanulók, ő sokszor mondogatta, hogy a hajóépítés – csakúgy, mint a fa hangszerek készítése – az asztalosipar csúcsa, és hogy ő ezt kitanulja és menjünk Füredre, vágjunk bele. Ő elment és kitanulta Balatonfüreden a szakmát. Mikor visszajött Győrbe hozzánk, egy kérdése volt: hajót építünk? Igen volt a válasz és elkezdődött a közös munka. Még nagyobb műhelyrészt alakítottunk ki immáron Péterrel együtt, majd úgy döntöttem, behívom társnak a vállalkozásba – azóta üzlettársam, lassan 25 éve.
Hogyan kezdtek neki a hajóépítésnek, mik voltak az első megrendelések?
1999-ben megcsináltuk az első vitorlás hajónkat, amivel a győri vásáron különdíjat nyertünk, ekkor jött az ötlet, hogy ezzel komolyan foglalkozzunk. Egy régi TSZ gabonaraktárból egy műhelyt alakítottunk ki. Rövidesen megérkezett az első megkeresésünk: javítsunk meg egy mahagóni fából készült svájci Boesch motorcsónakot. Ezt csak precíz kézimunkával lehet kivitelezni, valóban olyan, mint egy hegedűkészítés. Ha a Riva hajó a vízi Rolls-Royce, akkor a Boesch a vízi Bentley – sok filmben, reklámban, sorozatban találkozhatunk ezekkel az impozáns megjelenésű hajókkal. Azóta már több ilyen hajót is hibátlanul felújítottunk, több ezer munkaóra van mögöttünk.
A sok megrendelői megbízás után 2016-ban úgy döntöttünk, elkészítjük a saját termékünket is. Délutánonként és éjjelente rajzoltam a terveket másfél évig Péter segédletével, majd a hajómérnökkel együttműködve végül elkészült a Duna 6.1 Cabin.
2020-ban mutattuk be a Budapest Boat Show-n. Nagy sikere volt. A Suzuki Zrt. is felfigyelt munkánkra, és egyik vezetőjük megkeresett minket. A beszélgetés után lehetőséget kaptunk a márkakereskedés és szerviz üzleti tervének elkészítésére, beadására. Kiderült, hogy a Suzuki Marine márkakereskedés és szerviz létrehozatala már tervben volt részükről A vezetés végül minket választott. 2022-ben partnerségre léptünk a Magyar Suzuki Marine üzletágával, létrejött a DUNA HAJÓK és a Suzuki Marine közös bemutatóterem, márkakereskedés és szerviz. A megnyitón a hajóinkat már a saját tervezésű trailerünkön mutattuk be.
A hajók jórészben teakfából készülnek, a termékek formavilága pedig a tradicionális értékeket és a luxus életérzést közvetíti. Miért éppen ez az anyag és miért éppen ez a látványvilág dominálja munkáikat?
Sokan kérdezik, miért éppen fával dolgozunk. Ennek van egyfelől egy múltidéző szerepe, másfelől azért is dolgozunk ezzel, mert
ez az egyetlen anyag, ami teljesen környezetbarát, ami 50-100 év alatt vissza tud kerülni a természetbe, ahonnan jött, minden károkozás nélkül.
Többen kérdezték, hogy készül-e nyitott verzió. Pontosan ezért hoztuk létre a nyitott típust, a Duna 6.1 Kadét modellt, amelyet tavaly szeptemberben mutattunk be. (A Duna 6.1 Kadét a Budapest Boat Show 2023. Újdonság Pályázat 2. helyezését érte el hajó kategóriában, továbbá a Legzöldebb Termék Különdíjat is elnyerte – a szerk.) A régi, ötvenes-hatvanas években gyártott üvegszálas hajók lebomlási ideje több mint 450 év, ezek utóéletével egyáltalán nem lehet úgy tervezni, mint azokkal, amelyek fából készültek. A fa valóban kényesebb, jobban kell rá vigyázni és ápolni, de sport- és hobbicélú hajózásra tökéletes járműveket lehet belőle készíteni.
Cégfilozófiánknak része, hogy a múltat tisztelni kell. Az Amszterdamban, Velencében látható régi fahajók és gondolák látványvilága, a fából készült vitorlások és fa fedélzetek a legtöbbünket sokkal jobban vonzzák, mint a műanyag hajók.
Azokat a formaelemeket és anyagokat kedveljük, amelyek autentikusak és soha nem mennek ki a divatból. Könnyű, friss, szép, életigenlő hangulatú hajókat szeretünk készíteni.
Itt szeretném megemlíteni, még a Kadét prototípus gyártása előtt kerestem kollégát a művészeti-design területre. Így került a csapatba Jakus Tamás hozzánk, aki miután megismerte a céget és munkáinkat, a Kadéton már főállású kollégaként dolgozott velünk a formán, és azóta is teljesen elkötelezett ezen a vonalon.
A hajóépítéshez csupán a szakmai presztízsérték felől közelítettek vagy volt személyes élményük is a hajózással kapcsolatban, mielőtt hajókat kezdtek volna építeni?
Péter a szakmai kihívás miatt húzott a hajóépítés felé. Én gyerekkoromban kajakoztam és kenuztam, minden nap sokat mentem a Szigetközben, a Dunán. Volt, hogy feleveztünk Zámolyra, Dunaszegre, és ott táboroztunk. Ez egy életre szóló kötődés a vízhez, teljesen más a Duna vizéről megtapasztalni a tájat, a természetet.
Milyen terveik vannak a közeljövőre?
Jelenlegi célunk, hogy legyen egy Suzuki motoros Kadét, ami terveink szerint idén el is fog készülni. Külföldön, például Ausztriában, Németországban, Svájcban és Olaszországban erősebb a hajózás kultúrája, így nem kizárt, hogy idővel ezekre a területekre is terjeszkedünk. Habár lehet, hogy ezeknek az országoknak évtizedes előnyük van marketingben és technológiában, az évek során többször bebizonyosodott, hogy mi szintén tudjuk hozni azt a szakmai színvonalat és asztalosmunkát, amelyet több ezer kilométerre tőlünk tudnak.
DUNA HAJÓK | Web
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.