Hirdetés

Interjú Hella Jongerius formatervezővel, aki egy paradicsomfarmról indult a világhírig.

Thomas Heatherwick után Hella Jongerius holland formatervező volt a Dezeen Face To Face podcast sorozatának vendége. A tervező elmesélte, milyen volt felnőni egy paradicsomfarmon, és hogyan fedezte fel kreatív képességeit akkor, amikor részt vett egy bútorasztalos tanfolyamon.
Fotó: WikipédiaFotó: Wikipédia

Jongerius, aki textilipari munkáival vált közismertté, a bevállalós interjúban nem kerülgette a forró kását, őszintén elmondta véleményét az iparágról és a gender témáról is. Amikor megkérdezték, hogy mi a véleménye arról, hogy a világ legfontosabb női tervezőjeként tartják számon, akkor azt válaszolta, hogy

ez hülyeség, mert kicsit olyan, mintha a kreativitásomat a melleimben hordanám.

A hetvenes években nőtt fel, családjának paradicsomültetvénye volt, a legmagasabb kulturális élménye az volt, hogy testvéreivel és a környékbeli lányokkal ültek egy szobában és makramét készítettek. Elmondása szerint már akkor tudta, hogy a kezeivel jól tud boldogulni, hogy „intelligens kezem van”. Eleinte azonban nem fűlött a foga ahhoz, hogy ebbe az irányba induljon el, hiába mondta neki az egyik tanára, hogy jó a kézügyessége és ezzel kellene valamit kezdeni.
A Polder kanapé - Fotó: VitraA Polder kanapé - Fotó: Vitra

„Azt hittem, azért nyomnak ebbe az irányba, mert a társadalmi konvenciók szerint egy nőnek hímzőszett való a kezébe. Csak később értettem meg, hogy ebben vagyok tehetséges” – mondta Jongerius.

Kreatív terápiát kezdett el tanulni, de abbahagyta a kurzust, és elment helyette egy esti iskolába asztalos ismereteket szerezni. Ekkor jött az a gondolat, hogy szívesen járna tervezőiskolába, felvételizett a Eindhoven Design Academy kurzusára, de először elutasították, mert tudása túl „technikai” volt. A következő nekifutásra azonban felvették, az 1990-es évek elején végzett az akadémián. Ezután a Droog tervezőcsoport tagjává vált, amely akkoriban felkarolta a fiatal és tehetséges designereket. Jongerius karrierje gyorsan beindult, munkát kapott a New York-i Maharam textilcégtől, vagy éppen a svájci Vitra bútorgyártó cégtől.

A Vitrának tervezett újvonalas, kockás Polder kanapéja a cég egyik legkeresettebb terméke lett. Amikor a Vitra akkori elnöke, Rolf Fehlbaun felkérte, hogy készítse el a terméket, a lázadó tervezőnő elsőre elutasította, mondván utálja a kanapékat. Dolgozott együtt a KLM holland légitársasággal is, a repülőgépek belső tereit szabta újra egyedülálló stílusában, a korábbiaktól eltérő textil- és színkombináció alkalmazásával.
A KLM gépeinek átalakított belső tere - Fotó: KLMA KLM gépeinek átalakított belső tere - Fotó: KLM
Az elmúlt időkben sokat beszélt az ipari termelés pazarlásáról. 2015-ben kiadott egy manifesztumot Beyond the New címen, amelyben leírja, hogy véget kell vetni az ipari formatervezésben tapasztalt értelmetlen termékek előállításának, a túlzott kereskedelmi hype-nak és a semmitmondó retorikának. A podcastban elmondta, hogy szerinte túl sok a rossz terv, ennek ellenére tovább folytatja egyszemélyes harcát a szektorban, mert minden rossz ellenére vannak igazi kihívások, a rossz módszereken pedig lehet változtatni, csak akarat kell hozzá.

A teljes videót itt tudjátok meghallgatni.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Hiszek benne, hogy ami jólesik, az valahogy másoknak is értékes lesz” – Interjú Erdei Gergely designerrel
  • 2025-02-18 18:10
  • Deco

„Hiszek benne, hogy ami jólesik, az valahogy másoknak is értékes lesz” – Interjú Erdei Gergely designerrel

Cikkünket a Deco Magazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

A nemesvakolat és a művészet találkozása vásznon és falon – Interjú Varga Péterrel
  • 2025-02-05 13:09
  • Deco

A nemesvakolat és a művészet találkozása vásznon és falon – Interjú Varga Péterrel

Cikkünket a DECO Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

Természetbe merülve: Interjú a Studio KASCHKASCH két tervezőjével
  • 2025-02-03 13:42
  • Deco

Természetbe merülve: Interjú a Studio KASCHKASCH két tervezőjével

Cikkünket a DECO Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

„Hiszek benne, hogy ami jólesik, az valahogy másoknak is értékes lesz” – Interjú Erdei Gergely designerrel
  • 2025-02-18 18:10
  • Deco

„Hiszek benne, hogy ami jólesik, az valahogy másoknak is értékes lesz” – Interjú Erdei Gergely designerrel

Cikkünket a Deco Magazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

A nemesvakolat és a művészet találkozása vásznon és falon – Interjú Varga Péterrel
  • 2025-02-05 13:09
  • Deco

A nemesvakolat és a művészet találkozása vásznon és falon – Interjú Varga Péterrel

Cikkünket a DECO Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

Természetbe merülve: Interjú a Studio KASCHKASCH két tervezőjével
  • 2025-02-03 13:42
  • Deco

Természetbe merülve: Interjú a Studio KASCHKASCH két tervezőjével

Cikkünket a DECO Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

„Hiszek benne, hogy ami jólesik, az valahogy másoknak is értékes lesz” – Interjú Erdei Gergely designerrel
  • 2025-02-18 18:10
  • Deco

„Hiszek benne, hogy ami jólesik, az valahogy másoknak is értékes lesz” – Interjú Erdei Gergely designerrel

Cikkünket a Deco Magazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

A nemesvakolat és a művészet találkozása vásznon és falon – Interjú Varga Péterrel
  • 2025-02-05 13:09
  • Deco

A nemesvakolat és a művészet találkozása vásznon és falon – Interjú Varga Péterrel

Cikkünket a DECO Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

Természetbe merülve: Interjú a Studio KASCHKASCH két tervezőjével
  • 2025-02-03 13:42
  • Deco

Természetbe merülve: Interjú a Studio KASCHKASCH két tervezőjével

Cikkünket a DECO Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1