Interjú Klein Vanda textiltervezővel!
Minimalizmus és romantika, tradicionális kézműves megoldások és kortárs technológiák – ellentmondásoknak tűnnek, mégis tökéletesen megférnek egymás mellett, sőt, gazdagítják és értékteremtő módon egészítik ki egymást Klein Vanda textiltervező munkáiban.
Vanda idén diplomázik a MOME textiltervező képzésén öltözéktervezés és kötöttanyag-tervezés szakon, portfóliója pedig már most igen izgalmas: munkái egyszerre autentikusak és nagyon is maiak, a kézi munka aprólékosságának és a kötött struktúrák szabályosságának kettőse, valamint egyéni látásmódja teszi munkáit különlegessé. Vandával eddigi munkáiról és jövőbeli terveiről beszélgettünk.
A portfólió oldaladon azt írod, hogy 2018-ban jött el az életedben a nagy karrierváltás. Mivel foglalkoztál a textiltervezés előtt?
Előző diplomámat gazdálkodási és menedzsment szakon szereztem 2012-ben, ezt követően Londonban és Luxemburgban dolgoztam főleg marketing és rendezvényszervezés területen.
Mi az, ami számodra különösen vonzó a divat világában?
Nagyon izgalmasnak tartom a divatvilág és a divattervezés interdiszciplináris jellegét. Lenyűgöző, hogy mennyire sokféle munkafolyamat és szaktudás szükséges egy-egy ruhadarab elkészítéséhez, vagy akár egy márka felépítéséhez és sikeres működtetéséhez. Úgy gondolom, hogy emiatt sok szempontból hasznos lehet a korábbi munkatapasztalatom a textil- és divattervezés területén is, de egy teljesen másfajta kreativitás lehetőségét is magában rejti számomra ez a terület.
Hogyan kerültél a MOME textiltervező szakára? Milyen szakirányokat választottál és miért épp ezeket?
A férjemmel elsősorban személyes okokból döntöttünk úgy, hogy a számos más országban töltött közel hét év után Magyarországra költözünk. Ez a változás esetemben nagyban hozzájárult a karrierváltás utáni vágy kialakulásához is. Bár már gyerekkoromban is nagyon érdekeltek a textilhez kapcsolódó kézműves technikák és a divat, végül sok tényező miatt szakmai szempontból teljesen más útra terelődtem. Annak ellenére, hogy mindig próbáltam az általam választott szakterületen belül a lehető legkreatívabb munkakörök felé orientálódni, körülbelül öt évente felmerült bennem a karrierváltás és a tervezés lehetőségének gondolata. Emiatt a költözést követően viszonylag hamar beiratkoztam a PreMOME előkészítő kurzusára, valamint egy szabástechnológiai kurzusra és – bár nem volt semmilyen szakmai előképzettségem – az ezt követő egy évben sokat dolgoztam és nagyon sok tehetséges embertől tanultam, hogy felvételt nyerjek a MOME textiltervező alapképzésre, ami sikerült is. A szakosodásra csak az első félév végén került sor. Én az öltözéktervezés és kötöttanyag-tervezés szakirányokat jelöltem meg első helyen és bár nagyon nagy volt a verseny az osztályon belül, végül szerencsére sikerült az általam választott szakirányokra bejutnom. Mindenképpen ruhákkal szerettem volna foglalkozni, de nagyon közel áll a szívemhez a textiles technikákkal való kísérletezés is, így az öltözéktervezés mellé kézenfekvőnek tűnt a kötöttanyag-tervezést választani, hiszen ott egy szakirányon belül van lehetőség struktúrák és formák tervezésére is.
Egy-egy kollekció tervezésekor gyakran mindkét szakirányod helyet kap. Különösen izgalmas összhatást eredményez, ahogy az adott koncepció különböző karakterű anyagokon keresztül végigvonul. Ezt a kettősséget nevezhetjük egyfajta ars poetica-nak nálad?
Nagyon szeretem valamilyen szinten összevonni a két szakirány tervezési feladatait, amire szerencsére már több alkalommal volt lehetőségem. Eddig általában azonos inspirációra, de viszonylag külön terveztem a két szakirány kollekcióit, aminek köszönhetően eltérő, de mégis egymással jól kombinálható ruhadarabok születtek, amik egyedül és együtt viselve is megállják a helyüket. A későbbiek folyamán mindenképpen szeretném ezt a kettősséget megtartani, illetve azzal is kísérletezni, hogy hogyan tudnám ennél organikusabb módon ötvözni a két szakirányon szerzett eddigi tapasztalataimat.
Hogyan írnád le a tervezői attitűdöd, stílusban mi áll hozzád leginkább közel?
Úgy gondolom, hogy elsősorban a romantikus stílus áll hozzám közel, de nagyon szeretem a minimalista stílust is. Annak ellenére, hogy ez kettő viszonylag ellentétesnek mondható, nagyon szeretem őket valamilyen módon ötvözni. Úgy gondolom, hogy – bár a tervezői identitásom folyamatosan formálódik – ez a kettősség alapvetően hosszú távon jellemző lesz a tervezői attitűdömre, hiszen ez személyesen is jellemző rám.
Melyek a legfontosabb alapvetések, sarokpontok számodra a kortárs divattervezésben, amelyek meghatározzák tervezői gondolkodásmódodat?
A fenntarthatóságra való törekvést mindenképpen ide sorolnám. Véleményem szerint ez a divattervezés esetében különösen összetett témának számít és a tervezési folyamat legelejétől fontos szem előtt tartani. Továbbá nagyon fontosnak tartom a modern technológiák alkalmazása és folyamatos tanulása mellett a tradicionális kézműves technikák tiszteletét és elsajátítását is. Ezeket nem csak gyönyörűnek tartom, de az értékmentés miatt újraértelmezett formában szívesen alkalmazom is őket.
Tervezel saját brandet indítani az egyetem elvégzése után?
Lehetséges, hogy a kicsit távolabbi jövőben szeretnék majd, igen, de úgy érzem, hogy ez előtt mindenképpen szeretnék a divattervezés területén is releváns szakmai tapasztalatot szerezni, illetve, akár tovább is tanulni.
Min dolgozol most?
Jelenleg a diplomakollekciómon dolgozom, melynek inspirációja egy tetszőleges 1945 utáni magyar képzőművészeti alkotás vagy művész életműve, amit saját identitásunk kifejezése végett dolgozunk fel. Én Berki Viola 1988-ban készült Boldogság felé című művét választottam. A koncepcióm lényege röviden a saját boldogságom keresésére, a személyes és tervezői identitásom megtalálásához vezető utamra való reflektálás. Ezen belül főleg a külső elvárások, a társadalmi nyomás és a személyes, belső vágyaim között húzódó feszültségeket szeretném kifejezni a ruhákkal az öltözéktervezés és a kötöttanyag-tervezés szakirányokon egyaránt.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.