Dimenziók és generációk a METU és az MNB Arts and Culture közös kiállításán.
IMMERZIÓ címmel nyílt tárlat az Infopark-beli METU Galériában. A kifejezés alatt játékos belemerülést is értünk egy témába, feladatba, de e kiállításban ennél többről van szó. Hallgató tehetségek lépték át a magyar kultúrában megcsontosodni látszó határokat.
Az MNB Arts and Culture missziója érdekfeszítő jelenség. Aki otthon van a hazai művészet világában, az megdöbbenéssel figyelte, hogy mindössze négy év alatt az egyik legkomplexebb képzőművészeti gyűjteménnyel robbant be ez a divízió a hazai mecenatúrába, ráadásul olyan apparátussal – a legnevesebb hazai szakemberek, kurátorok érzékeny válogatásával –, amilyenre nem igen láttunk példát a magyar művészettörténetben. A gyűjteményben vannak olyan izgalmas munkák is, mint mondjuk Melkovics Tamás szobrai, de lényegében kijelenthetjük, hogy inkább festmény kollekcióról van szó, melyben a közelmúlt mestergenerációja mellett tetten érhető egy unikális dolog. Nem más, minthogy a mostani 20-as, 30-as, 40-es korosztály számára is megteremti azt az eddig elhanyagolt lehetőséget, hogy nem kell kanonizációra várni idős, netán öröklétre szenderült korukig. A kortárs művészetnek ugyanis ez az egyik legnagyobb problémája itthon: a klasszikus vagy későmodern időszakok mellett a fiatal, kortárs alkotókba nem nagyon fektetnek a gyűjtők. Holott a jövő klasszikusai ők lesznek, számukra kell megteremteni most az alapot, a terepet és a hátországot a magyar kultúra felvirágoztatására.
Bár az MNB Arts and Culture hirtelen épített fel nagy gyűjteményt, ezt követően nem állt le az aktivitással, a nyilvánosság elől nem zárta el megszerzett értékeit. Rengeteg kiállítást rendeznek itthon és külföldön is. Ez az aktivitás most egy új műfajjal is gyarapodott, mely amellett, hogy a társadalmi felelősségvállalást erősíti , a kultúrstratégiában is eszes lépés.
A képző- és iparművészet területén tény, hogy hatalmas az elszigeteltség műfajok, területek, alkotók között. Ha ez nem volna elég, nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a generációk között sincs mindenhol híd. Ha egymásról nem veszünk tudomást, ne várjunk sokrétű, dinamikusan fejlődő és tényleg multidiszciplinaritáson alapuló jövőbeli örökséget. Ám azért valljuk be, ezt csak mondani könnyű. A saját területünk is általában olyan szerteágazó és kihívásokkal terhelt, hogy annak közösségén túl nem sok kapacitása van adott esetben mondjuk egy festőnek a magyar építészet alakulását is figyelemmel kísérni. Viszont jó, ha erre a nehézségre léteznek támogató szervezetek, akiknek lehetnek jó akciói a kibillentésre.
A Budapesti Metropolitan Egyetem friss és fiatalos csapata az MNB Arts and Culture vezetőivel olyan kurzust hozott létre tavaly ősztől, amiben a METU Tervezőgrafika BA és MA, a Kézműves tárgykultúra BA, valamint a Divat- és textiltervezés MA szakos hallgatói a designkultúra területén alkottak valamit a gyűjtemény darabjaiból inspirálódva. Nem csupán ihletről volt szó – a kapcsolódásnak egészen sokfajta válfaját fedezhetjük fel a színekhez, a matériához vagy a munkamódszerhez köthetően, de a tiszteletadás különböző lehetőségei, vagy épp az érzelmi reflexiók is előtérbe kerülhettek.
Ilyet ritkán látunk: világok, dimenziók találkoztak és különböző generációk is, de nem feltétlenül a fiatal tanul az idősebbtől. Sok gyűjteményi művész a 30-as vagy 40-es éveit tapossa, de talán már egy ifjonti 40-es sem ápol szoros kapcsolatot a 20-as hallgató-alkotó közösséggel, pláne nem egy totálisan más területen.Nem árulok el mindent, hiszen inkább a megtekintésre invitálom az olvasót, ízelítőnek azonban érdemes látni, hogy egy festményből kiindulva például társasjátékok születtek, vagy éppen egy kép láttán a családi emlékezetet magába sűrítő bőrtáska kollekció fogant meg a hallgató fejében.
Társasjátékokat szép számmal láthatunk a kiállításon, közülük egészen érdekes Lagzi Kata Alkotárs munkája, aki a gyűjtemény darabjaival hozott létre egy, a lapokkal vizuálisan is rétegezhető kártyajátékot. Komplex pontrendszert is felépített a kortársak párosításához köthetően, ahol a mester-tanítvány, vagy alkotótárs-szövevényekről, s ezáltal egy konkrét művészettörténeti miliőről edukál minket. Ha már mester-tanítvány, akkor a nemzedékeket tanító Keserü Ilona Labirint 8 című munkája mellett is látunk egy társast.
„Ha Keserü Ilonát egy szóval kellene jellemezni, akkor a színkutatás kifejezés jutna eszünkbe, hiszen elképesztő életművét, legkülönfélébb alkotásait is ez a terület szőtte át” – meséli a kiállításon Hamvai Kinga, az MNB Arts and Culture vezetője, aki kiemelte, hogy Lipcsei Gábor tervező grafikus immerziója például az, hogy a művész erejének lényegét ragadja meg. Azaz akárcsak Keserü munkái esetében, a maga egyszerűsége, logikája miatt jó az ő játékszabálya is. Ezek a társasok egyébként elképesztő vizualitással és igényes kivitelezéssel, csomagolással készültek, ezt látjuk például a figuratív és absztrakt festészet között lavírozó Csató József festészetéből táplálkozva született munkánál is, vagy ott van Boronyák Nóra asszociációs játéka Andreas Fogarasi műveivel – aki által kicsit az építészeti dimenzióba is utazást teszünk a sok egyéb műfaj közepette.
Lehetne még folytatni, hiszen látható a Velencei Biennálé mostani magyar képviselője, Nemes Márton egyik alkotása is vagy Melkovics Tamás szobra, amelyek alapján ruha- és táskakollekciók jöttek létre. A vizualitásba vetett energia szembetűnő, az alkotások ötletesek, csak egy baj van: ennél akár több eredményt is szívesen láttunk volna a kurzusokból. Reméljük, csupán egy kezdeti lépésről van szó, a jövőben pedig a két intézmény hasonló kreatívitással hoz létre párosításokat, crossovereket.
Az MNB kiállított művészei: Barabás Zsófi, Csató József, Fábián Erika, Keserü Ilona, Major Kamill, Melkovics Tamás, Nemes Márton, Szentpétery Ádám
Kiállító hallgatók: Anxhela Zenunllari, Bérces Bianka, Bognár Bettina, Boronyák Nóra, Detre Mikolt, Fekete Emese, Gáspár Panna, Godor Fanni, Kiss Laura Virág, Kláben Lili Györgyi, Krutek Jázmin, Lagzi Kata, Laki Sarolta, Lipcsei Gábor, Matus Fanni, Németh Adrienn, Pataki Lili, Pollermann Eszter, Rusvai Laura, Suppan Zoé, Szentgyörgyi Klára Júlia, Tóth Nikolett, Velek Boglárka, Vitos Emese, Wang Jia Yu
Oktató mentorok: Benczúr Emese, Brittnek Andrea, Börcsök Anna, Nagy Fruzsina, Remete Krisztina, Tepes Ferenc, Tóth Tamás
Kurátor: Hamvai Kinga
Helyszín: METU Galéria, Infopark sétány 1. I épület földszint
Nyitvatartás: 2024. március 28 - április 20., 10:00 – 19:00
MNB Arts and Culture:
Az MNB Arts and Culture gondozza a Magyar Nemzeti Bank által életre hívott művészeti gyűjteményt. Célja a nagyközönség számára széles körben hozzáférhetővé és megismerhetővé, a szakma számára pedig kutathatóvá és feldolgozhatóvá tenni annak anyagát mind a hazai, mind a nemzetközi színtéren.
A Budapesti Metropolitan Egyetemről
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Magyarország legnagyobb magánegyeteme, ahol két karon, a kommunikáció, üzlet, turizmus, vizuális művészet és kreatív ipar területén folyik a képzés. A folyamatosan bővülő magyar és angol nyelvű kínálatban, alap- és mesterképzések mellett szakirányú továbbképzések, felnőttképzés és felsőoktatási szakképzés közül választhatnak az érdeklődők. Az egyetem közel 7000 hallgatójából mintegy 1000 külföldi, akik a világ több mint 100 országából érkeztek. Öt kontinensen, több mint 200 külföldi oktatási intézménnyel tart fenn partneri kapcsolatot.
A Budapest Metropolitan Egyetem (METU) oktatási innovációi kivívták a világ egyik legrangosabb felsőoktatási szervezetének elismerését. A METU sikeresen teljesítette a QS Stars felsőoktatási minősítési eljárást és az eredmények alapján a Budapesti Metropolitan Egyetem a maximálisan adható 5 csillagos minősítésből 4 csillagos minősítést ért el úgy, hogy a nemzetköziesítés területén a legmagasabb, 5 csillagos értékelést kapott.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.