Bemutatjuk a 2020-as DECODE fődíjasait, Spotlight díjas csapatát és az idei díjtárgy tervezőjét.

Az idei lesz a negyedik DECODE díjpályázat fiatal építészek, valamint vizuális és alkalmazott művészek számára. A szervezők október 22-ig várják a pályázatokat, amelynek részleteiről itt tájékozódhatsz. Most viszont elmerültünk picit a pályázat hátterében: idén először a fődíj mellé egy egyedi tervezésű díjtárgy is készül, a tervezővel, Zalavári Fruzsinával beszélgettünk, valamint megszólaltattuk a Spotlight díjas PlexiPlay csapatot.

Zalavári Fruzsina: Ez egy organikus alkotói folyamat

Zalavári Fruzsina tervét a DECODE díjtárgyára a nyár közepén választotta ki a zsűri. A különleges, víztiszta üvegből készült, kézzel csiszolt díjtárgy a pályázat céljának megfelelően kifejezi a vizuális művészet és építészet metszéspontjait, letisztult tárgyi terv, amely időtálló módon ábrázolja a DECODE szellemiségét és kifejezi a díj átadásával járó elismerés horderejét. Ezt a díjtárgyat adják majd át a jövőben a DECODE pályázat fődíjasainak.

„Az alapötlet a ház archetípusának körvonalából építkezik – mondta korábban Zalavári Fruzsina. – A létrejövő tárgy egy olyan kis tér leképezése, amit különböző irányokból szemlélve mindig ez az egyszerű, szabályos ház-sziluett határoz meg. A szimmetrikus test kimozdul függőleges tengelyéből, ezáltal dinamikus látványt hoz létre. Az erősen építészethez köthető alakzatot a kiválasztott anyag optikai tulajdonsága tölti meg olyan belső tartalommal, ami a díjtárgyat kinyitja a DECODE szellemisége felé. A díj belsejében létrejövő reflexiók, illetve a környezet visszatükröződése változó vizuális megjelenést ad. Egyúttal utal a teret, az alkotást vagy az alkotó egyént megtöltő egyéni történetekre.”

A MOME Fémművesség MA szakán végzett tervező alkalmazott megbízásai közé tartozott a Nemzeti Strandkézilabda Bajnokság trófeáinak kivitelezése, illetve a 2017-es FINA Vizes Világbajnokság különdíjainak tervezése és kivitelezése is.

A véletlennél biztosan több a két sportdíj tervezése, de jelent-e valamiféle specializálódást, vagy inkább ehhez volt most ihleted?

Elsőéves mesterszakos hallgató voltam, amikor egy éremtervezési félévet választottam Bánfalvi András vezetésével. Ekkor zajlott a vizes vb itt Budapesten, és ennek apropóján terveztünk az eseményhez érmeket. Fiktíven zajlott a feladat, tehát nem megrendelői kérésre dolgoztunk. Több izgalmas éremkollekció született, amiket az egyetem kommunikált a FINA szervezői felé, akik ez alapján kértek fel a különdíjak megtervezésére és elkészítésére. A strandkézilabda díj már nem az én érdemem, ott a kiviteli terveken és gyártáson dolgoztam egy meglévő terv alapján. Ezeknek köszönhetően elindult egy specializálódás ebbe az irányba, ez igaz. Az, hogy a DECODE trófea tervezési pályázata során az én munkámat választotta nyertesként a zsűri, csak megerősít abban, hogy jó helyen vagyok a tárgytervezés ezen szegmensén.

Milyen más jellegű munkádat emelnéd ki?

Az alkalmazott tárgytervezés mellett párhuzamosan van egy autonóm alkotói szál is. Ennek középpontjában az ékszer áll, illetve engem lenyűgöző anyagok, jelenségek. Jelenleg Kozma Lajos ösztöndíjas vagyok, most éppen porcelánnal kísérletezem. Korábban rajzos kövekkel, achátokkal dolgoztam, most én hozom létre az anyagban megjelenő mintát és ezeket helyezem kiemelkedő pozícióba ékszerként.

Ez egy organikus alkotói folyamat, ahol egy ötlet a munka során még sok másikat szül. Az eredmények számomra személyes és különleges tárgyak.

A DECODE-ra tervezett munkád tovább él-e benned, mármint lehet-e például kiindulópontja, ihletadója az újabb munkáidnak?

Nagyon hasznos tapasztalatokkal járt a pályázatra való készülés és a kivitelezés is, amik a későbbi munkákba már biztosan beépülnek. Nem hiszem, hogy konkrétan ez a tárgy kiindulóponttá válna, talán csak egy esetben, ha az a tárgy a Decode Alapítványnak készülne. Ilyen típusú alkalmazott munkáknál mindig más kritériumoknak kell megfelelni, ezekre reagálva kell új dolgot létrehozni.

Mennyire követed az idei pályázatot?

Nagyon kíváncsi vagyok, kik kerülnek be, a díjátadóra már kaptam is meghívást, természetesen részt is veszek rajta. Ez a pályázat azért izgalmas számomra, mert a díjakat fiatal művészeknek és építészeknek ítélik, akik az én generációm, sőt biztos vagyok abban, hogy sok ismerősöm pályázik. A mi kérdéseink, a minket izgató friss ötletek, alkotások támogatása jó ügy.


PLEXIPLAY: a játék, ami design és üzleti díjat is nyert

A tavalyi Spotlight díjas csapat – Bata Balázs, Ludányi Nóra, Máté Manda, Molnár Tamás, Szigetvári Balázs – terve most is aktuális: a koronavírus megjelenése után kiürültek a parkokban a pihenés és a szórakozás terei, és ez a veszély most is fenyeget. Erre a szituációra válaszol egy, a síkjából kifordított játék: a PLEXIPLAY a korábbi vízszintes asztalsíkból átkerül a függőleges, a játékosokat elválasztó síkba, egy plexilapra, a tábla két felén ülők így nem érintkeznek egymással, a bábuikat a saját oldalukon mozgatják, mégis láthatják az ellenfelüket. A plexi, ami eddig elválasztott, most összeköt, a cserélhető táblán pedig sokféle játék játszható. 

Milyen utóélete lett a találmányotoknak? Fejlesztettétek például?

Több nemzetközi pályázaton is elindítottuk a PLEXIPLAY-t, és büszkék vagyunk, hogy a művészeti International Design Award-on és az üzleti Stevie Award-on is bronz minősítést nyertünk el. Ez inspirált minket arra, hogy továbbfejlesszük a játékot és megpróbáljunk együttműködni vendéglátóhelyekkel, cégekkel. Sokat kísérleteztünk, hogy hogyan tudjuk gyorsabban és tökéletes kivitelben előállítani a játékot, és több céget is megkerestünk ötletünkkel.

Meg is valósultak ezek a kezdeményezések?

Néhány új darabot készítettünk mind a sakkból, mind a malomjátékból ismerősöknek, kisebb cégeknek és egy-két rendezvényre is kitettük az érdeklődőknek kipróbálásra.

Most megint lezárásoktól tartunk, készültök esetleg más hasonlóval is?

A közelmúltban két koronavírushoz kapcsolódó projektünk is volt. Az egyik egy covidbiztos összeszerelhető és hordozható pad, a másik pedig egy jóval nagyobb léptékű vírusbiztos lakópark, ahol a funkciók tetszőlegesen változtathatók egy esetleges pandémia idején.

Ehhez látványvideót is készítettünk. Nagyon örülnénk, ha egy befektető rációt látna a lakópark tervünkben, és meg is valósulhatna, de dolgozunk a pad és a jól bevált PLEXIPLAY fejlesztésén és piacra dobásán is.

Ezek szerint együtt maradtatok, mint designer csapat?

Mai napig szoros a szakmai és baráti kapcsolat köztünk. A PLEXIPLAY projektünk óta több más pályázaton is részt vettünk közösen, bár nem designerként, hanem eredeti szakmánkhoz híven építészként. Ilyen például egy budapesti zöldmezős ingatlanfejlesztési pályázat, és egy svájci fürdő tervezése.

Fejléckép: a Zalavári Fruzsina-tervezte díjtárgy, fotó: Tomas Opitz.

További információkat és a többi díjazott bemutatását itt találod.

Az idei DECODE díjátadó november 10-én lesz a Faur Zsófi Galériában, ahol a beérkezett pályázati anyagból a szakmai zsűri válogatása alapján 2021. november 11-17-ig kiállítás is nyílik. A november 10-i díjátadó és a kiállítás a virtuális térben is megtekinthető lesz. 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Rohingya nőknek építettek közösségi központot a bangladesi menekülttáborban

Rohingya nőknek építettek közösségi központot a bangladesi menekülttáborban

Rizvi Hassan bangladeshi építész elindult Yasmeen Lari útján, mi pedig ezt csak üdvözölni tudjuk.

Szépségverseny indul társasházaknak

Szépségverseny indul társasházaknak

Négy kategóriában keresik a legszebb épületeket.

Fenntartható, egészséges és jövedelmező irodaépületek építése 10 egyszerű lépésben

Fenntartható, egészséges és jövedelmező irodaépületek építése 10 egyszerű lépésben

Niczki Tamás (TIBA Stúdió) ArchDailyre írt dolgozatának magyar átirata.

Hirdetés