Charles és Ray Eames neve talán a legtöbbek által ismert, ha bútortervezésről van szó. Charles Ormond Eames Jr. amerikai tervező, építész és filmrendező házastársával, Ray Kaiser Eames-szel szakmai partnerségben állt. Megannyi szakmai sikerük és kísérletező beállítottságuk révén ők lettek felelősei az építészet, a bútortervezés, az ipari formatervezés, a gyártás és a fotóművészet területén végzett úttörő munkákért.
A házaspár együtt kezdett kísérletezni a rétegelt lemez háromdimenziós öntésének technikáival. A cél az volt, hogy kényelmes székeket hozzanak létre, amelyek megfizethetőek. A háború azonban megszakította munkájukat, de újító ötleteiknek végül ez sem szabhatott határt. A Vitrára nagy hatást gyakorolt a pár, a közös munka 1957-ben kezdődött és a mai napig meghatározó alappillére a tervezőpáros gondolkodása a svájci bútorgyártó cégnek.
Ez a hatás a legvilágosabban abban a kérdésben tükröződik, amelyet a Vitra mindig feltesz a fontos tervezési döntések meghozatalakor: Mit mondana Charles és Ray? A Designtörténelem rovat harmadik főszereplője a Vitra Eames Tandem Seating ETS.
A több mint fél évszázada alapított svájci családi vállalkozás napjaink legbefolyásosabb bútorgyártó cégévé nőtte ki magát. A klasszikus Vitra design bútorok olyan világhírű tervezők alkotásai, mint Charles és Ray Eames, Verner Panton, George Nelson, Jean Prouve, Isamu Noguchi és Sori Yanagi.
A cég tevékenységi köre ma rendkívül szerteágazó és sokrétű. Múltjára építkezve kortárs, haladó szemléletű tervezőkkel együttműködve széleskörű irodai, otthoni és nyilvános helyek berendezésére alkalmas termékpalettát fejlesztett ki. A vállalat szorosan együttműködik világhírű építészekkel is. A méltán híres alkotópáros, Charles és Ray Eames nevéhez fűződik a Tandem Seating ülés rendszerének megtervezése, melyek mintájára a mai napig számos repülőtérre gyártják nemzetközi szinten a széksorokat.
A házaspárt barátjuk, Eero Saarinen építész kérte fel, hogy tervezzen alkalmas ülésrendszert az általa tervezett Washington Dulles nemzetközi repülőtér váróiba. Ezután a chicagói O'Hare repülőtér két új termináljának építészei is alkalmazták a széksorokat egyszerű karbantartásuknak és javíthatóságuknak köszönhetően.
Azóta pedig nehezen tudnánk olyan repülőteret mondani, ahol nem pihenhetünk meg egy Eames Tandem ihlette széksoron, várva a járatunkat. Az eredeti darabot 1962-ben tervezték, melyet azóta is gyárt a német Vitra.
POINT BUDAPEST | Web | Facebook | Instagram
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.