A fenntartható, az adalékanyagokat kiiktató textilipari megoldás ezúttal Japánból érkezik.
Japánban a cseresznyefa virágzása az újjászületés szimbóluma, ehhez pedig külön legenda is kapcsolódik. A hiedelmek szerint Fuji istennője, Konohana Sakuya Hime varázslatával minden tavasszal felélesztette az elhalt növényeket, és virágba borította az egész hegyet. Így vált a fa virága a megújulás szimbólumává. A megújulás, de leginkább az újítás szimbolikáját fejlesztette tovább egy japán cég, amely a lehullott virágokat pólók színezésére használja.
Nem újdonság, a textilipar az egyik legszennyezőbb iparág. A globális szén-dioxid-kibocsátás tíz százaléka a ruházati iparból származik, rengeteg hulladékot ont magából, nagy a vízigénye, ráadásul a szektor egyre csak növekszik:
termelése az elmúlt két évtizedben megduplázódott, évente több mint 150 milliárd ruházati cikket gyártanak.
A márkák sokszor azt mondják magukról, hogy fenntarthatóak, miközben a legfontosabb szempontjuk az olcsóság, amely káros a környezetre, és az iparágban dolgozókra is.
A PANGAIA cég érdekes módszerrel próbálja fenntarthatóbbá tenni a ruhagyártást, ugyanis a ruhák megfestéséhez nem használ szintetikus adalékanyagot, csak természetes szövetfestéket.
Az egyik ruhafesték alapanyagát a közismert Sakura fa virágzata adja, amelyből pólót készítenek, és kizárólag a leesett szirmokat használják fel a folyamathoz.
A Sakura póló unisex kivitelben készül, jelenleg 85 dollárért megvásárolható, és biológiailag lebontható csomagolásban küldi a gyártó.
Bár a Sakura póló a PANGAIA egyik legnépszerűbb terméke, érdemes vetni egy pillantást a többi textilárura is. A ruházat színezéséhez ugyanis a cseresznyevirág mellett egyéb növényeket, gyümölcsöket és zöldségeket is alkalmaznak. A textiltermék festése során jóval kevesebb vizet használnak fel, mint egy átlagos termék előállításakor, illetve a gyártási folyamat átláthatóságának érdekében minden ruhacímkét blockchain technológiával láttak el, amely a ruha teljes életciklusát megmutatja, a gyártás és szállítás valamennyi szakaszát nyomon lehet követni. A textilipar megújításának fontos eleme lehet ez a technológia, egy svéd cég is próbálkozott egy intelligens címke bevezetésével, de egyelőre kicsi a lobbiereje. Az irány viszont jó, az pedig különösen, hogy egyre több okos újítás jön a textiliparból is.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.