A BOCCI „100” névre keresztelt, fújt-üveg függesztékje 2021-ben debütált a Milánói Design Héten.
A kettős – berlini és vancouveri – székhelyű BOCCI-t Omer Arbel kreatív igazgató vezetésével alapították 2005-ben. A vállalat fő tevékenységi köre az üvegburás világítótestek tervezése és gyártása. Formavilágára jellemző, hogy a folyékony állapot egy-egy pillanatát merevíti ki, ehhez pedig az üveg és a fém nyújt tökéletes alapot.
A legújabb, függesztett lámpatest-családjuk a „100” nevet viseli. Megalkotásához a BOCCI a stúdió számos üvegművészét arra kérte, hogy egy közös akció keretében az egyenként fújt, még olvadt állapotú üvegbuborékokat nyomják egymáshoz. Ennek eredménye az összekapcsolt elemekből álló, a változás pillanatában megdermedt, gyönyörű üvegkehely-együttes.
A mintadarabot Nicolas Bellavance-Lecompte kortárs designspecialista, építész és művészeti kurátor magánlakásában mutatták be a 2021. évi Milánói Design Héten. A Carwan Galéria társalapítójának apartmanjában a ‘100’ mellett Omer Arbel több más alkotását is kiállították.
„A 100 tervezésekor olyan eljárást kerestünk, ami szokatlanul izgalmas formavilágot teremt. Megalkotása során jöttünk rá, hogy a legérdekesebb részletek valójában a lámpatestet alkotó halmaz belsejében rejtőznek” – osztotta meg tapasztalatait Arbel.
Az elmúlt években számtalan új módszert próbáltak ki, amivel különböző alakzatokat hoztak létre; ezeket rendszeresen megvágták, illetve megvizsgálták az elkészült próbadarabok belsejét is. Ennek kapcsán jutott eszükbe, hogy olyan lámpatestet alkossanak, aminek a burája eleve ez a megvágott üveg legyen. A 100 esetében gyémántfűrésszel metszik le a szeleteket a kihűlt üvegbuborékokról, majd ennek nyomán tárul fel a bámulatos belső geometria.
„A 100 az egyesülést és szétválást modellezi. A forró és hideg anyaggal való munka során hallgatnunk kell a megérzéseinkre, és szükségünk van az arányérzékünkre is. Valahogy úgy kell elképzelni, mintha röntgenszemeinkkel beleláthatnánk az anyagba, hogy kiválaszthassuk a leglátványosabb részeket” – magyarázza Jay MacDonnel, a BOCCI egyik üvegmestere.
MacDonnel elmondása szerint a művész különböző irányokból, többféle szögben vágja meg az egyes darabokat ahhoz, hogy a belseje láthatóvá váljon. Ugyanakkor arra is figyelnie kell, hogy a teljes függesztett szerkezet egyensúlya megmaradjon, és legbelül, ahol a fényforrás található, épen hagyja az üveget.
Két további kísérleti BOCCI alkotást is kiállítottak Milánóban, a „44” és a „103” elnevezésűeket is. A „44”-es elnevezésű függesztett fényinstalláció anyaga homok és műgyanta keverékből álló műkőre csorgatott megdermedt alumínium. A lámpatest törpefeszültségű LED fényforrásokkal üzemel, ennek elektromos vezetékei az öntvény „lámpatestház” kanyarulatain át láthatatlanul érik el a matt fehér burákat.
Minden egyes BOCCI termék kézzel megmunkált – fújt, öntött, faragott, vagy csiszolt. A kézműves gyártás eredményeként nincs két egyforma darab: valamennyi egyedi, szokatlan és szabálytalan.
Miközben elmerülünk látványukban, már-már részesévé válunk annak a hosszú, kísérletező gyártási folyamatnak, ami „materializálódásukhoz” vezetett.
BOCCI | Web | Facebook | Instagram
Omer Arbel | Web | Facebook | Instagram
Nicolas Bellavance-Lecompte | Web | Facebook | Instagram
Forrás: a designboom cikke nyomán
Még több fotó a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.