A csapat- és egyéni munka hagyományos modelljeinek újradefiniálására van szükség - ez a Steelcase konferenciájának legfontosabb üzenete.
Mark Eltringhammel, a napi ötezer olvasóval büszkélkedő Workplace Insight szaklap kiadójával, szerkesztőjével, a Royal Society of the Arts tagjával ülünk a müncheni repülőtérre tartó iránytaxiban. A bő száz éve alapított Steelcase, a világ egyik vezető irodabútor-gyártójának szakmai programja után az érintőleg az újságírásról, a print és online kiadók előtt álló kihívásokról, a Brexitről, a magyar miniszterelnök politikájáról, Cameronról, a brit Munkáspárt politikájáról beszélgetünk.
A belvárost elhagyva a taxi elővárosi autópályákon halad, majd Herzog és de Meuron épületét, az Allianz Arenát érintve egy óra múlva megérkezik a repülőtéri terminálhoz. Búcsút veszünk, névjegykártyát cserélünk. Hazaérkezésem után többet szeretnék tudni Markról, ezért a Google keresőhöz fordulok. Kisvártatva a Steelcase két éve frissen átadott Learning + Innovation Centréről (LINC) szóló cikkét olvasom a Workplace Insight oldalon.
Az írás felütésében úgy fogalmaz: ha tudni akarod, hogy mi történik az üzleti világban, a gazdaságban, kérdezz meg egy taxisofőrt! Majd azzal folytatja, hogyha tudni akarod, hogy mi történik a jövőben a munka világában, akkor keresd fel bármelyiket a nagyobb irodabútorgyártók közül.
Ez a gondolat nem pusztán a taxiban, a taxis füle hallatára elhangzott párbeszédünkre rímmel, hanem az egy nappal korábbi sajtóeseményre is. A Brienner Strasse 42. szám alatt álló 14 400 m2-es teljes alapterületű irodaház átépítése előtt egy nagy energetikai cég bérleménye volt. Az átalakítás legfontosabb eleme, hogy az épület fő irodai szárnyának emeleti födémjeit széles lépcsőkkel törték át, mindazonáltal a liftezés helyett a munkatársakat a lépcsők használatára kérték. Természetesen a ház teljes belső irodai struktúráját átszervezték, aminek a leglátványosabb eleme, hogy a tetőteraszos, gyönyörű panorámájú penthouse-szintről a csúcsvezetők üvegfalú irodadobozait az első emeletre, a főlépcsők közelébe hozták le. Így a 21 országból származó termékfejlesztéssel, értékesítéssel, pénzüggyel, kommunikációval, IT-val, marketinggel, HR-rel és jogi kérdésekkel foglalkozó 230 alkalmazott mindegyike közvetlen napi kapcsolatban lehet a cég legfelső vezetőivel, látja őket meetingek, prezentációk, egyéni munka közben nap, mint nap.
Miközben a csúcsmenedzserek is együtt lépcsőznek, kávéznak, ebédelnek a cég munkatársaival, a LINC alapfeladata az, hogy a világ minden tájáról érkező kiskereskedőket, belsőépítészeket, ingatlanfejlesztőket, ügyfeleket, döntéshozókat bevonja a Steelcase új innovációs folyamataiba: az irodabútor-gyártó tanítson és tanuljon bárkitől, aki a Learning + Innovation Centerben megfordul. Nyitott ház, egyetlen email-ről bárki bejelentkezhet, aki irodákkal foglalkozik a világon. A nemzetközi újságíró csapatnak prezentált program is ennek a multikulturalizmusnak és heterogenitásnak, illetve a munkakörnyezet változásának a jegyében zajlott.
A sajtórendezvény címe: „New Work. New Rules. How hyper-collaboration is redefining teamwork and me work?” volt. Ez nagyjából a csapat- és egyéni munka hagyományos modelljeinek újradefiniálását jelenti.
A Steelcase globális kutatása feltárta, hogy a munkában töltött idő 54 százalékát a dolgozók másokkal közös munkával töltik, továbbá, hogy az emberek 97 százaléka szerint az együttműködés fontos a munkájukhoz. Ugyanakkor a Steelcase kutatásai rámutattak arra is, hogy minden törekvés ellenére az átalakuló irodai terek és eszközök még mindig nem támogatják kellő hatékonysággal a csapat- és egyéni munka kettősét: például a megkérdezettek 70 százaléka elégedetlen az egyéni munka, a személyes zóna feltételeinek biztosításával, vagyis az egyensúly egyéni és csapatmunka között igen sérülékeny.
Dr. Jack Lewis idegtudományi kutató, neurológus, sikeres podcaster mellett Alessandro Centrone, a Steelcase marketing alelnöke (EMEA), valamint Robin Wittland, a Microsoft Surface Business Group igazgatója és Marcel Kummermayer, a Plan. Net kampány ügyvezető igazgatója foglaltak helyet a kerekasztalnál, míg a beszélgetés moderátora Serena Borghero, a Steelcase szakmai kiadványának, a 360 Magazine-nek a szerkesztője volt. Szó esett arról, hogy miközben az irodai dolgozók túlnyomó többsége hisz a csapatmunka fontosságában, 71 százalékuk még mindig hagyományos konferenciatermekben, meeting-szobákban próbál együttműködni a kollégáival. A csapatmunka 81 százalékban továbbra is előre tervezett és csak 19 százalékban alakul spontán módon. Ugyanakkor 74 százalékuknak mindennapi küzdelmet jelent, hogy figyelme koncentrált maradjon az egyéni munkafeladatai megoldása közben és 55 százalékuk nem tudja áthelyezni bútorát a csapatmunka támogatása érdekében.
72 százalékuk úgy érzi, hogy a munkájához szükséges információk elérhetetlenek, és csupán 37 százalékuknak van elérése a kollaboratív munkát támogató digitális eszközhöz.
Végeredményben a csapat- és az egyéni munka folyamatos, pulzáló átalakulások sorozata, ami az egymás közötti kommunikáció mellett az egyéni munka, sőt a privát, személyes élet átéléséhez is hozzájárul. A prezentáció második felében Michael Held, a Steelcase design részlegének igazgatója, Alban Moriniere, a Steelcase formatervezője és Penghao Shan, a Steelcase fiatal designere mutatta be a Steelcase Flex Collection koncepcióját, továbbá a Steelcase és a Microsoft által kifejlesztett digitális prezentációs eszközt: a Roam designed for Microsoft Surface Hub 2S-t.
Az új fejlesztések célja, hogy képesek legyenek támogatni a csapat tevékenységét, miközben tiszteletben tartják az egyének igényeit is. A kollektíváknak olyan „otthonra” van szükségük, ahol lényegében „körül tudják venni magukat a projekttel”, és bemutathatják gondolkodásukat és ötleteiket.
Tudniuk kell gyorsan váltani együttműködés és koncentrált munka között. Ezt támogatják a mágneses és írható, könnyű mobilfalak, táblák, egyszerűen mozgatható, gurítható, állítható magasságú asztalok, vagyis a Steelcase Flex Collection elemei, amik formavilága, gyakran textíliákat alkalmazó, puha formái, a mobilitást és kreatív átrendezhetőséget szolgáló „alultervezettsége” valóban meggyőző volt.
A cikk nyomtatásban megjelent az Octogon Architecture&Design magazin 155-ös lapszámában.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.