Hirdetés

Ernyey Gyula designtörténésszel a Designisso beszélgetett.

Ernyey Gyula megkerülhetetlen alakja a hazai designtörténet-írásnak. 1965-ben építész-belsőépítész-bútortervezőként diplomázott, de a hatvanas évek végétől a designelmélet felé fordult érdeklődése. Kiépítette az ipari forma egyetemes és hazai története, illetve az egyetemes tervezéselmélet történet tantárgyakat, és több mint ötven éven át tanította azokat. A 80. születésnapját ünneplő szerzővel a Designisso beszélgetett.

Ernyey jelenleg is három publikáción dolgozik, derült ki mindjárt a beszélgetés legelején: az Iparművészeti Múzeum számára ír tanulmánykötetet a designgyűjteményéről, valamint készül egy szövegválogatás az elmúlt három évtizedben született írásaiból, amelyben a hangsúly a hazai desingon lesz, ám külön részben vizsgálja a nemzetközi kölcsönhatásokat is, mivel „a magyar design önmagában nem értelmezhető igazán, csak viszonyítva valamihez”. A harmadik munka Mintaadók és mintakövetők munkacímmel fut, ebben a szerző azokat az országokat vizsgálja, amelyek mintát adtak a világnak, vagy éppen mintát vettek át – ám jelenleg ezt félretette egy időre.

A beszélgetés során rendre előkerült a design fogalma, annak változásai, értelmezése.

„Manapság a minimális követelmény, a működőképesség is sokszor alárendelődik annak, hogy mit üzen a tárgy. (...) Egy biztos: Magyarországon a design bűvös szó.

Évekkel ezelőtt rémülten kaptam fel a fejem, amikor a Fény utcai piacon két idősebb kávézó kofa beszélgetéséből hallottam, hogy milyen jó a kávés pohár designja.

Ennyire átkerült a közbeszédbe, már a megragadó jelleget, a karaktert is jelöli” – magyarázta Ernyey.

Szóba került a túlfinomítás problémája is, Ernyey pedig elmesélt egy hetvenesévekbeli esetet, amikor tanársegédként egy Ausztráliából érkezett magyar származású fiatalembertől először hallotta, hogy „egy terméket nem az örökkévalóságnak kell tervezni. Mit fog a következő évben csinálni a gyáros, a mérnök és a munkás?

Egy terméket legjobb esetben három évre szabad tervezni, mert a nagyobb gyárakban a gyártósablonok ennyi idő alatt tönkremennek, úgyis le kell cserélni. A profittal szemben szinte halálos vétek, ha ugyanazt a formát gyártják újra.”

A designtörténet-írás nem igazán választható el ezektől a társadalmi, gazdasági folyamatoktól, ahogy Ernyey mondja, „lehet írni pozitivista módon a designtörténetről, épp úgy, mint bármi egyébről. Egészen másfajta megközelítés ehhez képest, amikor komplexitásában próbáljuk vizsgálni – a design önmagában nincs. Ilyen módon önálló designtörténet-írás lehetséges, de nincs értelme. Ha egy valós céllal működő dologról beszélünk, akkor bizonyos területektől nem lehet elvonatkoztatni, a kultúrától vagy a tágabban értelmezett világtól, amiben élünk.”

A teljes interjút itt tudod elolvasni.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„A design önmagában nincs” – Ernyey Gyula designtörténész

„A design önmagában nincs” – Ernyey Gyula designtörténész

Ernyey Gyula designtörténésszel a Designisso beszélgetett.

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

Márciusban sem hagy program nélkül minket a Mutargy.com.

Merre járnak a turisták és merre a helyiek?

Merre járnak a turisták és merre a helyiek?

Eric Fischer látványos térképeket rajzolt egy okos módszer alapján. 

„A design önmagában nincs” – Ernyey Gyula designtörténész

„A design önmagában nincs” – Ernyey Gyula designtörténész

Ernyey Gyula designtörténésszel a Designisso beszélgetett.

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

Márciusban sem hagy program nélkül minket a Mutargy.com.

Merre járnak a turisták és merre a helyiek?

Merre járnak a turisták és merre a helyiek?

Eric Fischer látványos térképeket rajzolt egy okos módszer alapján. 

„A design önmagában nincs” – Ernyey Gyula designtörténész

„A design önmagában nincs” – Ernyey Gyula designtörténész

Ernyey Gyula designtörténésszel a Designisso beszélgetett.

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

Márciusban sem hagy program nélkül minket a Mutargy.com.

Merre járnak a turisták és merre a helyiek?

Merre járnak a turisták és merre a helyiek?

Eric Fischer látványos térképeket rajzolt egy okos módszer alapján. 

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1