Egyre gyakrabban hallani róla, hogy Magyarországon is lendületet kaphat a művészet, művészeti alkotások megjelenése épített környezetünkben, az ingatlanberuházások közegében.
Az általános tendenciákon túl az Országgyűlés által néhány hónapja elfogadott beruházási törvény ezt kötelezővé is teszi az állami tulajdonú fejlesztések esetében, ami további lökést adhat ennek a jelenségnek. 2024. október 17-én az Art Market Budapest, Magyarország legjelentősebb, trendteremtőként ismert kortárs képzőművészeti eseménye, Közép- és Kelet-Európa legnagyobb nemzetközi kortárs vására is bekapcsolódik a folyamatba, különleges nemzetközi találkozónak biztosít helyet. Ledényi Attilával, az Art Market Budapest alapító-igazgatójával beszélgettünk.
Miért és hogyan vállal szerepet egy nemzetközi művészeti vásár a bevezetőben említett folyamatban?
Az Art Market Budapest több szempontból is releváns platform egy ilyen jellegű találkozó létrehozására, hiszen alapvető célkitűzéseink egyike a kortárs képzőművészet fogyasztásának, élvezetének kiszélesítése, új közönségszegmensek bevonása a műtárgypiacra, a kortárs művészet iránti kereslet növelése. Nemzetközi kitekintésünk és kapcsolatrendszerünk ráadásul kellően kiterjedt ahhoz, hogy jó nemzetközi példákat és releváns szereplőket állítsunk törekvéseink mögé.
Az Inside Art néven ismert, és hagyományosan a vásár kísérőeseményeként jelentkező konferenciasorozat a régió legelismertebb szakmai találkozóhelyeinek egyike, az általunk kezdeményezett Building on Art, Hungary platform pedig évek óta dolgozik a művészet és az ingatlanfejlesztések közötti kapcsolatok kialakításán. Így tehát az adott témában nemcsak évente egyszer, az Art Market Budapest idején, hanem folyamatosan is van lehetőségünk kifejteni hatásunkat.
És mivel várják most, október 17-én az érdeklődőket?
A Building on Art – A művészetre építhetünk elnevezésű, a művészet területén kevéssé jártas közönség számára is érdekesnek és inspirálónak ígérkező találkozón először néhány jó példa segítségével igyekszünk bemutatni, mennyire, szinte magától értetődően, hasznos a művészet bevonása a különböző funkciójú ingatlanberuházásokba. A Magyarországon sem ismeretlen török ingatlanfejlesztő, a Polat egy különleges isztambuli városrészt mutat be, a Piyalepaşa negyedben Törökország vezető művészeti galériáinak egy csoportja számára biztosítanak kereskedelmi kiállítóhelyeket, és velük együttműködésben szerveznek programokat a környék vonzerejének és piaci pozíciójának erősítése szándékával. A világon elsőként nálunk mutatkozik be az a különleges architektúrájú, egykori vasúti infrastruktúrára épülő Ložionica elnevezésű ingatlanberuházás, amely 2025-ben Belgrádban kreatívipari központként jön majd létre, és amely már megnyitásakor egy nagyszabású szobrászati programmal hívja fel magára a figyelmet.
És szerencsére nemzetközi jelentőségű magyarországi projekt bemutatására is lehetőség nyílik, Ferencz Marcel a Néprajzi Múzeum épületének tervezőjeként például arról is beszél, miként épült voltaképpen egy meglévő köztéri szobor köré a világ jelenleg egyik legelismertebb középülete. A művészeti projektek létrehozásában, kiemelten például a köztéri szoborállításban Magyarországon legnagyobb tapasztalattal rendelkező EDGE Communications művészeti ügynökség vitaindítóját A művészet számít, de tényleg! címen nemzetközi panelbeszélgetés követi a művészet hasznosságáról.
És tényleg, miben rejlik a művészet jelentősége, gazdasági értelemben vett haszna?
Érdekes jelenség, hogy a műalkotások, művészeti beavatkozások annyira integráns részei a minket körülvevő környezetnek, hogy azokat gyakran nem is vesszük észre, így aztán azok számos módon érvényesülő hatása és hasznossága szinte láthatatlan marad. Aki ezeket a hatásokat felismeri és ügyesen használja ki, az várostervezőként, ingatlanberuházóként, kereskedőként vagy akár egyszerű munkaadóként gazdaságilag is értelmezhető előnyökre tehet szert. A művészet leginkább magától értetődő haszna nyilván az esztétikai értékben, a szépségben, a dekorativitásban rejlik, a minket körülvevő terekben megjelenő műalkotások kellemes környezetet, általános jó hangulatot biztosítva a közérzet javításával akár a termelékenységre is pozitív hatással lehetnek. Jól kiválasztott műalkotások az azokat befogadó közegek, helyszínek esetében azonban nemcsak a pozitív felhasználói élmény fokozására alkalmasak, hanem hozzájárulnak az adott terek egyedülálló jellegéhez, javítják azok ismertségét és vonzerejét.
De az ingatlanok kifejezett értékének, árának növelésére is számos kiváló példa ismert. Gondoljunk csak arra az angliai épületre, ahol egy váratlanul felbukkanó Banksy falfestmény következtében egyik napról a másikra sokszorosára emelkedtek a bérleti díjak. Vagy a világhírű Anish Kapoor szobrára Chicago Millennium Park nevű városrészében, amely felállítása óta 10 milliárd dollár értékű ingatlanberuházást vonzott a környékre. Még az olyan fogyasztóérzékeny területeken sem szokatlan a művészet „eszközszerűségének” kihasználása, mint az autókereskedelem.
Nyilván kutatásokkal is jól megalapozott döntés született például a Citroennél akkor, amikor egyik népszerű modelljük a Picasso elnevezést kapta, és az autókra a festőfejedelem szignója került. De a BMW sem véletlenül indított ART CAR néven művészeti programot, amelynek keretében képzőművészek, köztük például Jeff Koons által tervezett autók segítenek a márkának az arculatépítésben és egyes különösen értékes fogyasztói csoportok megszólításában. A fenti néhány példából is látszik, hogy a művészet rendkívül hatékony eszköz lehet a kulturális turizmusban, városmarketingben éppúgy, mint az ingatlanok vagy akár fogyasztási cikkek értéknövelésében. És akkor a jól kialakított művészeti portfólióban rejlő rendkívüli befektetési potenciálról nem is beszéltünk.
Az Art Market Budapest ráadásul kiváló közeg mindezek illusztrálására.
Valóban, Magyarország és a régió legnagyobb, ötszáz feletti művész többezer alkotását felvonultató nemzetközi választékában kizárt, hogy a látogató, adott esetben akár egy beruházó, ingatlanfejlesztő, építész ne találna olyat, ami akár tökéletesen illeszkedhet valamely általa menedzselt vagy tervezett ingatlanhoz. Ráadásul az idei évben, a vásár helyszíne által biztosított körülményeket kihasználva egy látványos kültéri szoborparkot is létrehozunk annak illusztrálására, hogy a művészettel való legközvetlenebb kapcsolatteremtést szolgáló művészeti ág milyen intenzitással és milyen széles forma- és anyagválasztékkal járulhat hozzá épített környezetünk egyediségének, különlegességének, tehát értékének növeléséhez. A sCULTURE néven szervezett szobrászati program a vásár népszerűségének köszönhetően a Millenáris épületei közötti parkban az Art Market Budapest idején több tízezres közönség előtt fejtheti ki különleges hatását.
BUILDING ON ART - A MŰVÉSZETRE ÉPÍTHETÜNK
Közönségtalálkozó és szakmai nap az Art Market Budapesten
az EDGE Communications és a Building on Art, Hungary szervezésében
2024. október 17., csütörtök, 16:30-18:30
Millenáris, B épület / Inside Art konferenciaterem (1024 Budapest, Kis Rókus u. 16-20.)
A találkozót az Art Market Budapest kiállítási csarnokában rendezik meg. Az előzetesen regisztráló vendégek részére az Art Market Budapest 2024. október 17-én díjmentesen látogatható. Előzetes regisztráció név megadásával, és a levél tárgyában „Building on Art” feltüntetésével az info@buildingonart.hu címen lehetséges.
Forrás: Art Market Budapest
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.