Cseh András, a CAN Architects építésze magával ragadó TED-előadást tartott a térről való gondolkodás megismertetéséről.
Jelenleg is épül a győri CAN Architects által tervezett Mosonmagyaróvári Piarista Iskolaközpont, amelynek tervezése nem is építészeti alapokról indult, árulta el a stúdió tervezője, Cseh András DLA a Dúll Andrea környezetpszichológusról írt cikkünkben. Az iskolaközpont tervezésekor a környezetpszichológus mellett több szakértő is részt vett, így egy példaértékűen előremutató, több tudományág kutatásait figyelembe vevő terv valósulhat meg hamarosan Nyugat-Magyarországon.
Cseh András a TED-előadásában az iskoláról is beszél, részletesen elmondja, hogyan terveztek tereket az óvodából éppen megérkező alsósok, illetve a nagyobb gyerekek számára, egészen a gimnazistákig. A modern kutatások gyakorlatba ültetésére jó példa a forgó osztályterem fejlesztése-kidolgozása, amely azóta turning classroom néven ment át a nemzetközi szakirodalomba. Ennek lényege, hogy
„egy pici geometriai váltással elértük, hogy meg tudjuk mondani a tanárnak, hogy az osztály melyik oldala felé fordulva milyen idegpályákat stimulál majd a tér”.
Szóba kerül a fenntarthatóság, és annak értelmezési lehetőségei is, miközben ábrák és rajzok segítik az előadás befogadását.
Az iskolaközpont tervezése a videó bő második felét teszi ki, ugyanakkor legalább ennyire érdekes az első, a tér és tanulás összefüggéseit bemutató rész is. Cseh itt szintén igen érzékletesen mutatja meg, mennyire hasznos, gyakorlatias és sokrétű tanulási lehetőséget kínál a térbeli környezet: a gyerekek kiásnak egy (nyugalom, eleve kivágásra szánt!) bokrot, majd dolgoznak vele.
Először megnézik, megmérik a bokrot, és máris elkezdik tanulni a „téri világ alapszavait”, rögzül, mi az öl, a láb. Aztán kiássák a bokrot, és elviszik a tanulási helyre, így
„átélhetővé válik a logisztika: egyre nehezebb lesz a bokrot cipelni, és egyre fontosabb lesz, hogy a legrövidebb úton jussunk oda”. Ezek után már teljesen másképp lehet beszélgetni a gyerekekkel arról, hogy mennyire súlyos kérdés a szállítás akár egy család, akár egy cég életében.
Később az iskolában kivetítik egy falra a fát, az árnyékát pedig körberajzolják. „Máris van homlokzatunk és alaprajzunk, és tanultunk vetületekről”. Kiszámolják, mekkora a bokor térfogata, milyen hosszúak az ágaik, mekkora a levelek felülete, és azok mennyi oxigént termelnek. Összességében térről, tanulásról, iskola és gyerek viszonyáról fontos állításokat tesz a videó, amelyet itt láthatsz teljes egészében:
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.