Rémiás Szilvia kísérletei a fény és az ékszer párosítására.

A fény atmoszférát teremt, vonzza a tekintetet, optikai játékával zsigerileg hathat. Az ékszer, mint tárgytípus hasonló erővel működik: kommunikáció funkcióval bír, gyakran nem titkolt célja a figyelemfelkeltés, hatáskeltés. Mi történik, ha a kettőt kombináljuk? Lehet-e a fényt magunkon viselni? Készen állunk-e a hordható technológiára akkor is, ha nem okoskészülékekről van szó? Bemutatjuk Rémiás Szilvia ékszertervező munkáit, melyek kísérletek arra, hogyan lehet a fényt az ékszertervezésbe integrálni.


A fény amellett, hogy lételemünk, a vizuális érzékelés elengedhetetlen feltétele is. Éppen ezért a különböző művészeti korszakok és stílusirányzatok már a kezdetektől kutatták a fény egyes aspektusait: a fény-árnyék hatásokat, a fény általi komponálást, a fényképezőgép megjelenésével a fénnyel való új alkotói munkát, majd a technológia további fejlődésével a fény „anyagának” alakítását és mozgását. Utóbbinak gyakran emlegetett mestere volt Moholy-Nagy László, aki a jövő festészeteként” gondolt a fény új, kreatív alkalmazási lehetőségeire. Fény-tér-modulátor című mozgó installációjában összegezte ars poeticáját: a mű szerkezeti elemei Moholy-Nagy képeinek motívumait idézik, azok térbe emelt formái itt fémből, drótból, műanyagból, üvegből testesülnek meg. Mozgásuk és az általuk vetett árnyjáték együttesen alkotnak dinamikus kompozíciót. Rémiás Szilvia ékszertervező ebből a hagyományból és alkotószemléletből merítve kezdett a fény és az ékszerek lehetséges találkozási pontjainak kutatásába.

A kortárs ékszer mibenléte, helye a művészet és a design intézményrendszerben sajátos: ezek általában konceptuális munkák, melyek művészeti indíttatással készülnek, sokszor gyűjtői darabokká válnak, anyagukból és méretükből adódóan olykor nehezen viselhetők. És mégis ékszerekről beszélünk, amelyek leginkább attól válnak ékszerré, hogy tervezőjük a testre pozícionálja őket, ékszer-archetípusokat (brossokat, nyakláncokat, fülbevalókat, karkötőket) idéznek az alkotások.
 

BODYLIGHT (2021) Fotó: Szentesi Imre BalázsBODYLIGHT (2021) Fotó: Szentesi Imre Balázs


A fénykísérletek művészettörténeti előzményeinek és a kortárs ékszer műfaji sajátosságainak ismeretében már könnyebben navigálunk Rémiás Szilvia portfóliójában, aki öt éve foglalkozik a fény ékszerekbe építésével. Első ilyen munkáját a MOME alapképzésén készítette, amikor a 2017-es Budapest Design Hétre tervezett kitűzőt. Mivel a kiállításmegnyitók, programok nagy része a késő délutáni órákra, sötétedésre esett, a világító kitűző ötletét dolgozta ki.

A tárgy plexiből készült, amely szétszórja a LED fényét. A kitűző akkor kezd világítani, amikor a patentként illeszkedő mágnes hatására a beépített REED kapcsoló működésbe lép. Ez volt az első fénnyel való kísérlete, amely ugyan még tartogatott technológiai fejlesztési lehetőségeket (az elem merülése után a tárgy nem világított többé), kijelölte számára a kutatási témát az egyetemi évekre. A fényt integráló ékszerek elkészítéséhez nagy löketet adott az is, hogy Szilvi nyaranta egy filmkellékeket gyártó cégnél dolgozott, ahol sokat foglalkozott fénytechnikával és LED-technológiával, majd idővel az elektronikai alkatrészforrasztásba is beletanult.
 

Follow the light (Budapest Design Hét 2017 kitűzőterv)Follow the light (Budapest Design Hét 2017 kitűzőterv)


Következő világító ékszerét, a PANDORA nyakláncot a tengerek mélyét benépesítő fluoreszkáló élőlények inspirálták, melyek fényjelekkel kommunikálnak egymással. A tárgyba rejtett elektronika az optikai szálak végéig vezeti a LED fényét. Ennél az ékszernél már van lehetőség az apró gombelem cseréjére.
 

PANDORA (2019). Fotó: Szentesi Imre Balázs


A PANDORA technológiai és anyaghasználati elveit követve született később a CYBERLIGHT kollekció, mely kifejezetten performatív helyzetre, színpadra készült. A darabokon a LED fénye a testtel való találkozási felületeknél koncentrálódik, az optikai szálak végén pedig ragyogó fénypontokban végződik. Mozgásra ezekből a pontokból absztrakt fényrajzok születnek. Mivel színpadra készültek, az ékszerek megjelenése teátrális, a mozgó fénypontok tekintetvonzó ereje dominál.
 

CYBERLIGHT (2019) Fotó: Szentesi Imre BalázsCYBERLIGHT (2019) Fotó: Szentesi Imre BalázsFotók: Lakos MátéFotók: Lakos Máté


Amíg a CYBERLIGHT esetében a fókusz az ékszerek mozgására került, és kevésbé kapott hangsúlyt a technológiai részletek pontos kidolgozása, addig a BODYLIGHT sorozatban kifejezetten a szerkezet felépítése válik központi kérdéssé. Rémiás Szilvia fényintegrálási kísérleteinek eddigi legkomplexebb munkája a diplomasorozatként debütáló BODYLIGHT, melynek egy darabja az idei évtől már megtalálható a németországi Pforzheim városának ékszermúzeumában, az ISSP gyűjteményében.

A kollekcióban a világításhoz szükséges áramkör nemhogy nincs elrejtve, hanem egyenesen az ékszer lényegévé válik, a brossok és gyűrűk esetében pedig az energiaforrás – a gombelem – a szó szoros értelmében központi elemként bukkan fel. A geometrikus szerkezet megvilágítja a test egyes részeit, és csakúgy, mint Moholy-Nagy Fény-tér-modulátora esetében, a látványt több komponens egymásra hatása alkotja:

a tárgysziluettek, az árnyékok, és a fény által megvilágított testrészek együtt adnak teljes képet.

A geometrikus elemekből építkező technikai apparátus előrevetíti a viselhető technológia lehetőségeit is. A CYBERLIGHT és a BODYLIGHT ékszereket több, a jövőt tematizáló előadáshoz és fotózáshoz használták már, legutóbb például a Fashion Street Magazin Future Issue című számában láthattuk Görög Zitán a tárgyakat.
 

Fotó: Udvardi Attila – A teljes fotósorozat a Fashion Street Magazin őszi/téli lapszámában jelent meg.Fotó: Udvardi Attila – A teljes fotósorozat a Fashion Street Magazin őszi/téli lapszámában jelent meg.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Fashion Street Budapest (@fashionstreetbp) által megosztott bejegyzés


Habár az ékszertervezésben ez még innovációnak tűnhet, az áramkörök testre illeszthetőségével a textiltervezés területén több hazai tervező is foglalkozott az elmúlt években, hordható okoseszközökkel pedig már korántsem csak koncepciószinten találkozhatunk... Ma még a fénylő ékszer-szerkezetek különböző állapotok között oszcillálnak: utópisztikus történetek színpadi látványelemeiként, alkalmi öltözékkiegészítőkként, ékszerként és fényközpontú művészeti projektként lényegülnek át helyzettől függően.
 

BODYLIGHT (2021). Fotók: Szentesi Imre BalázsBODYLIGHT (2021). Fotók: Szentesi Imre Balázs

 

Rémiás Szilvia | Instagram


 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Koncepció és hordhatóság egyensúlya

Koncepció és hordhatóság egyensúlya

Tulajdonképpen mi adja egy ékszer valódi értékét? Szubjektív válogatásunkban fiatal hazai ékszertervező művészek munkáit mutatjuk be.

Érintkezések/Contacts

Érintkezések/Contacts

Kortárs textil és ékszer bemutatkozása Veszprémben.

Design az új generációnak autóipari hatással és életszeretettel

Design az új generációnak autóipari hatással és életszeretettel

A bécsi DesignAustria The Future of Living című kiállításának anyagából szemezgettünk.

Koncepció és hordhatóság egyensúlya

Koncepció és hordhatóság egyensúlya

Tulajdonképpen mi adja egy ékszer valódi értékét? Szubjektív válogatásunkban fiatal hazai ékszertervező művészek munkáit mutatjuk be.

Érintkezések/Contacts

Érintkezések/Contacts

Kortárs textil és ékszer bemutatkozása Veszprémben.

Design az új generációnak autóipari hatással és életszeretettel

Design az új generációnak autóipari hatással és életszeretettel

A bécsi DesignAustria The Future of Living című kiállításának anyagából szemezgettünk.

Koncepció és hordhatóság egyensúlya

Koncepció és hordhatóság egyensúlya

Tulajdonképpen mi adja egy ékszer valódi értékét? Szubjektív válogatásunkban fiatal hazai ékszertervező művészek munkáit mutatjuk be.

Érintkezések/Contacts

Érintkezések/Contacts

Kortárs textil és ékszer bemutatkozása Veszprémben.

Design az új generációnak autóipari hatással és életszeretettel

Design az új generációnak autóipari hatással és életszeretettel

A bécsi DesignAustria The Future of Living című kiállításának anyagából szemezgettünk.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1