Interjú a STUDIO Ü duóval, Tücsök Esztivel és Szücs Bettivel.
Az OCTOGON magazin legfrissebb lapszámában bemutatjuk Budapest egyik legdekoratívabb gombócbisztróját, a Zhu & Co. éttermet, amelynek belsőépítészetét Hitka András jegyzi. A cikkhez kapcsolódóan készítettünk interjút a STUDIO Ü duóval, Tücsök Esztivel és Szücs Bettivel, akik az izgalmas belsőépítészeti koncepcióhoz méltó arculatot terveztek a vendéglátóhely számára.
Honnan ismeritek egymást, hogyan jött az ötlet, hogy közös stúdiót alapítsatok?
STUDIO Ü: A főiskolán találkoztunk először, a METU művészeti szakán végeztünk mindketten. A diploma után eltelt pár év, majd egy koncerten találkoztunk újra. Mindketten szabadúszók lettünk és úgy döntöttük, hogy kipróbáljuk milyen együtt dolgozni, aztán hamar ki is derült, hogy nagyon gördülékenyen megy a csapatmunka. Most már hat éve dolgozunk együtt egy alkotóstúdióban belsőépítész barátainkkal. A Studio Ü elnevezés a vezetéknevünkből ered, mindkettőnkében megtalálható a rövid ü betű és két embert ábrázol.
Hogyan működik köztetek a munkamegosztás, hogyan láttok neki közösen egy tervezési folyamatnak? Vannak „állandó szerepek” a közös munkában, vagy változó a szereposztás?
STUDIO Ü: Általában közös ötleteléssel indul, aztán felosztjuk a munkafolyamatokat és hogy ki az adott munka projektfelelőse. Innentől az egyikünk egyeztet és kommunikál az ügyféllel. A tervezéseket általában együtt csináljuk, szóval mondhatni abszolút változó a szereposztás.
Mely részét szeretitek a legjobban a hivatásotoknak és mi inspirál Titeket ebben?
STUDIO Ü: Szeretjük azt, hogy a munkánk által nagyon sokféle embert ismerünk meg. Létrehozhatunk valami újat, vizuálisan megfogalmazhatunk elképzeléseket, gondolatokat. Szeretjük a különböző stílusokat, a csapatban dolgozást, itt gondolunk arra, amikor például a belsőépítésszel vagy a szövegíróval, marketinges csapattal vagy a web fejlesztővel dolgozunk együtt. Leginkább egy-egy utazás, más kultúrák inspirálnak minket.
Hogyan írnátok le a Studio Ü karakterét? Milyennek látjátok magatokat?
STUDIO Ü: Szerintünk az egyik erősségünk, hogy nem ragadtunk le egy kifejezett stílusnál, mindig az adott márkához alakítjuk az arculatot, figyelembe véve a teljes brandet és legfőképp a megrendelő személyiségét. Szeretünk emberekkel dolgozni, és szeretjük a személyes találkozókat, új dolgokat megismerni és tanulni egy-egy projekt által.
Eddigi munkáitokban erős a vendéglátós ügyfelek túlsúlya, ez véletlen alakult így, vagy Benneteket ez a szegmens különösen vonz?
STUDIO Ü: Is-is, mert az egyik projekt vonzza a másikat. Egy időben például több volt a belsőépítész arculattervezés, aztán hirtelen egymás után jöttek az étterem arculatok. Persze ez a pandémia alatt sajnos meg is csappant. Most inkább a csomagolástervezés van többségben, de ott is inkább maradtunk a gasztro-vonalnál: borcímke és kávékapszula csomagolást is terveztünk az elmúlt hónapokban.
Milyennek látjátok a magyar tervezőgrafika elismertségét, presztízsét? Mennyire bíznak meg az ügyfelek a szakmaiságotokban, mennyire kaptok általában szabad kezet?
STUDIO Ü: Általában szabad kezet kapunk, illetve sokszor volt arra példa, hogy az elképzeléseinket és az ügyfél elképzelését közös nevezőre tudtuk hozni, vagy sikerült megnyerni a bizalmat egy általunk preferált ötlettel. Úgy látjuk, hogy azoknak az ügyfeleknek, akik eljutnak oda, hogy egy grafikai stúdiót bízzanak meg az elképzeléseikkel, már a bizalmuk is megvan és tudatosan döntenek amellett a tervezőcsapat mellett, bíznak bennük és rájuk bízzák a tervezést.
Meséljetek picit egyik legutóbbi munkátokról, a Zhu & Co. arculatáról: hogyan kezdődött a közös munka, hogy alakult ki a koncepció és mennyire vagytok elégedettek a végeredménnyel?
STUDIO Ü: Az utóbbi időben ez az egyik kedvenc projektünk volt. Még a pandémia előtt találkoztunk egy teával egybekötött tematikus reggelin a Zhao Zhou-ban, ahol Ji anyukája készítette a reggelit. Ekkor derült ki, hogy szeretnének nyitni egy éttermet, és amikor ez aktuálissá vált, megkerestek minket. Az első perctől megvolt az összhang. Hitka Andrissal karöltve egyeztettünk a belső tér és a grafikai tervek kialakításáról, megtervezéséről. Modern felfogásban közelítettük meg a kínai kultúrát és egy nagyon friss arculat volt a fejünkben. A malac, mint karakter (a kínai nyelvben a Zhu kismalacot jelen – a szerk.) fontos szerepet játszott, de nem akartuk túl direkt módon belevinni a logóba, így egy stilizált malacorr lett az ikon, amivel ki lehet egészíteni a logót. A végeredménnyel elégedettek vagyunk, azt gondoljuk, hogy sikerült abszolválni az elképzeléseket, nagyon megszerettük ezt a projektet és a csapattal való közös munkát.
Mindkettőtöknek van saját, egyéni design projektje a közös munkátok mellett – mondanátok ezekről pár szót?
STUDIO Ü: Betti esküvői meghívók tervezésével foglalkozik 725 Paper Shop néven. Eszti pedig méhviasz gyertyákat készít a Manuka Candle név alatt, de ezek abszolút hobbi szinten működnek.
Mit tartotok a kortárs tervezőgrafika legfontosabb céljának, feladatának? Mitől lesz szerintetek igazán jó egy grafikai munka?
STUDIO Ü: Szerintünk fontos, hogy minden összhangban legyen, hogy az emberek nyitottak legyenek a vizuális fejlődésre és a minőségre, igényességre. Fontos szerintünk, hogy meghatározzuk a célközönséget, a missziót, hogy mi, miért és mire épül. Fontos az egyediség és az eredetiség, hogy könnyen befogadható és megjegyezhető legyen.
Min dolgoztok most és mi lenne az álomprojektetek?
STUDIO Ü: Egy új magyar natúrsör márkának dolgozunk, ez egy hosszú távú projekt. Emellett pedig egy cold brew tea arculat- és csomagolástervezésén is dolgozunk, egy kisebb borászatnak tervezünk borcímkét, egy receptkönyvön, illetve kisebb arculattervezéseken dolgozunk, például egy gyógyszertár teljes megújulásán is. Az álomprojektünk egy külföldi étterem, kávézó vagy bár arculattervezése lenne, de szívesen terveznénk gin-, illetve kávécsomagolást vagy kiállítás arculatot is.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.