Öt újabb elemmel bővül az Uppgradera kollekció.
Nem megfelelő ívben öntöz a locsolókannád? Esetleg a szemedbe világít az olvasólámpád? Ne válj meg tőle! Inkább hackelj! Miklósi Ádám designer tavaly debütált – a kedvenc IKEA termékeinket „feljavító” – Uppgradera kollekciója 2021-ben újabb öt elemmel bővül. A tervezővel beszélgettünk.
Miklósi Ádám Red Dot-díjas tervező is nagy rajongója az IKEA-nak, ugyanakkor nemcsak mint felhasználó, de mint formatervező is vizsgálja a termékeiket a mindennapokban. Első distributed-design IKEA-hack kollekciója, az Uppgradera motivációja az elmúlt években a designer által használt termékek felhasználása során felmerülő hibák kijavítása volt, 3D nyomtatás segítségével.
„Olyan termékek létrehozására törekedtem melyek valós problémákat oldanak meg és egy apró »uppgradera«-val kellemesebbé, hatékonyabbá teszik a felhasználói élményt” – jegyezte meg Ádám.
Az első, 2020-as kollekció öt darab eszköz 3D nyomtatható – az Etsy-n is megvásárolható – gyártási fájlját tartalmazza, melyet az adott IKEA terméket használó lokálisan legyárthat, legyártathat magának a világ bármely pontján. Vagyis az Uppgradera a distributed design szemléletét követi, melynek köszönhetően egy-egy termék ökológiai lábnyoma is jelentősen csökken, hiszen a fizikai termék gyártása a felhasználó által történik.
De vajon nem termelünk-e így még több műanyagot? Ádám rögtön eloszlatja a kétségeket: „az Uppgradera elemeit csak az vásárolja meg és nyomtatja ki, akinek tényleg szüksége van rá, így nincs felesleges tömeggyártás, több ezer kilométeres utaztatás, csomagolás és még sorolhatnám”. A 3D nyomtató típusára és az alapanyagra azonban nincs ráhatása. A termék rövid leírásában tesz javaslatot a gyártási paraméterekre.
Az Uppgradera brand nemcsak magát a digitális terméket foglalja magába, hanem egy gyártói-felhasználói közösséget is. Ádám a fejlesztés során közel 30 béta-teszter segítségével validálta az egyes termékeket és magát a szolgáltatást, a felhasználók száma pedig 4 hónap alatt elérte a nyolcvanat.
„A közösség tagjaival többnyire Instagramon kommunikálok. Amikor segítségre, béta-tesztelésre, validálásra van szükségem, akkor kiteszek egy toborzó sztorit, amire sok segítőkész maker szokott jelentkezni a világ minden tájáról. Mindkét kollekció esetében 2-3 körben vontam be külsős tesztelőket, és kértem ki a véleményüket, fejlesztési javaslataikat” – mondta el Ádám.
A legújabb, 2021-es Uppgradera kollekció a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj keretében készülhetett el. Ádám az induló termékcsalád sikerein felbuzdulva bővítette a termékpalettát: öt új eszközt tervezett és validált. Ezúttal is az IKEA legnagyobb számban gyártott és elérhető termékeire helyezte a fókuszt – a SUNNERSTA falisínhez, a SUNNERSTA tárolóhoz, a NÄVLINGE asztali lámpához, a HÅRTE asztali lámpához és a SOCKER locsolókannához tervezett újabb „hackeket”.
„A kollekció megtervezésekor igyekeztem az első termékcsalád tapasztalatait figyelembe venni. Az eddigi legnépszerűbb termék az NÄ01 volt. Csak ebből a hackből annyit sikerült értékesítenem, mint a többiből összesen. Éppen ezért célszerűnek láttam továbbfejleszteni – leginkább egyszerűsíteni és optimalizálni. A forma tekintetében a redukcióra törekedtem, vagyis igyekeztem megtalálni a lehető legletisztultabb változatot. A bújtatós-rápattintós megoldás helyett az NÄ02 hosszirányú osztása mellett döntöttem, aminek köszönhetően a búra ráhúzható a világítótestre. A nyomtatási időt közel 40 százalékkal csökkentettem és szerintem az új verzió esztétikailag is jobban illik a NÄVLINGE lámpákhoz” – mondta el Ádám.
Ádám mindaddig szeretné bővíteni az Uppgradera kollekciót, amíg „egyetlen meghackelhető IKEA termék sem marad”. Így az eddigi éves timingot megtartva, jövőre is várhatók újabb tervezői termékkiegészítők. Sőt, 2022-ben érkezik egy kapszulakollekció is, amely bár nem 3D nyomtatással, ugyanúgy a distributed design szemléletmód szerint készül majd.
Miklósi Ádám | Web | Bahance | Instagram
Még több és nagyobb fotóért katt a képgalériára!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.