Határtalan Design kiállítás nyílt Pozsonyban.

2023. március 10. – április 9. között először jelenik meg külföldön a Határtalan Design kiállítás. A pozsonyi Umelka Galériában megrendezett tárlaton a Határtalan Design elmúlt négy évének kiemelkedő projektjeiből láthatunk egy több mint száz tételes válogatást.


Aki eddig figyelemmel kísérte a Határtalan Design (Design without Borders, továbbiakban: DWB) kiállításokat, az szinte minden, az Umelka Galériában most kiállított munkával találkozhatott már, mégis tartogat egy-két újdonságot a Pozsonyban bemutatott anyag. Az elmúlt négy év budapesti kiállításainak szubjektív best of válogatását láthatjuk a kiállítótérben, miközben a szervezők a saját intézménytörténetüket is felidézik archív fotók formájában.
 

Határtalan Design, Umelka Galéria, 2023.

A fotókon kibontakozó programtörténet 2004-ig vezet vissza, amikor a két szervező, Szigeti Szilvia textiltervező és Radnóti Tamás belsőépítész a Lakástrend és Design Kiállítás szatellit programjaként a Műcsarnokban rendezte meg a DWB elődjét, ekkor még csak magyar tervezők munkái szerepeltek a repertoárban. 2012-ben vetették fel a régiós nyitás lehetőségét, amely egyúttal a pályázható támogatások spektrumát is szélesítette. Immáron valamivel nagyobb költségvetéssel és több tervezővel számolhattak. Amikor a Lakástrend kiállításoknak vége lett, Szigeti Szilvia és Radnóti Tamás szerették volna életben tartani tárlatukat, ekkor kerültek a BTM – Új Budapest Galériába, a Bálnába, ahol Andrási Gáborral, Török Tamással és Szegedy-Maszák Zsuzsannával kezdték meg a közös munkát. A hely hozta magával a további nyitást: a designfókusz mellett olyan képzőművészeti munkák is bekerültek a válogatásba, melyek a tárgyalkotással valamilyen formában viszonyban vannak, majd 2018-ban a kortársékszer műfaja is a program része lett. A BTM – Új Budapest Galéria megszűnésével a kiállítás 2020-tól a BTM - Kiscelli Múzeumban kap helyet. A Határtalan Design tehát sok viszontagságot és intézményi bezárást túlélt, ez pedig a két szervező fáradhatatlansága mellett annak is köszönhető, hogy sikerült megőrizni a függetlenségüket: a kurátori feladatoktól az installációs elemek szállításáig minden a saját szervezésükben történik, kizárólag olyan kulturális platformok és pályázatok segítségével, amelyeket ők választanak.
 

Határtalan Design, Umelka Galéria, 2023
Határtalan Design, Umelka Galéria, 2023. Az OLOOP stúdió (balra) és az itthon. munkái (jobbra)

A mostani külföldi szereplésnek voltak előzményei, ugyanis már 2021-ben szerették volna bemutatni legfrissebb válogatásukat Pozsonyban és Bécsben is. A pandémia miatt a tárlat fizikális megrendezése ugyanakkor meghiúsult, de az anyag mégis bárki számára elérhetővé vált a Dezeen online magazinnal együttműködésben a szó szoros értelmében határok nélkül, hiszen a szervezők egy nemzetközi szinten is innovatív felületet hoztak létre DWB VLOG néven, amely a DWB kiállítás 14 országból származó 154 résztvevőjének munkáit mutatja be 30-35 másodperc hosszú
rövidfilmekben. A pozsonyi galériás megjelenésre ez idáig várni kellett: az elmúlt négy évet összefoglaló tárlat most a Duna parti Umelka Galéria két terében kapott helyet. A kiállítás elrendezése a Határtalan Design kiállítások jól megszokott struktúráját idézi. A bútorok, tárgyak és textilek néhány fotó- vagy videóalapú munkával kiegészülve feszes rendezésben követik egymást, a munkák vagy szellemiségükben vagy közös vizuális jellemzőik alapján lépnek párbeszédbe egymással.

Habár a látogatók számára egyértelműen jelölt tematikus tagolások nincsenek, tartalmilag mégis felfedezhetőek témacsoportok, melyek egyúttal kirajzolják azt is, hogy a szervezők szerint melyek a design legfontosabb állításai az elmúlt évek tapasztalatai alapján.

mischertraxler studio: Ratio

A térbe belépve jobb kézre rögtön az osztrák mischer‘traxler stúdió kritikai design projektje vezeti fel az ökotudatos designszemlélettel készült munkákat. A tervezők tárgyai egyúttal adatvizualizációk is, melyek megmutatják, hogy bizonyos fémek kinyeréséhez mennyi ércet kell kibányászni. A szekciót a bioanyagokból készült tárgyak, és a lokálisan könnyedén elérhető használati eszközökből felépített bútorok alkotják, melyek a recycling témájával és egy 2021-es MOME-s hallgatói projekttel érintik a social design aktuális kérdéseit.

A MOME építészeti képzésén készült Csőváz! diplomamunka Farkas Sára, Jakabos Juli, Kopacz Hanna és Rudolf Vincze István projektje, mely során a tervezők a budapesti X. kerületi Wesley János Óvoda és Általános Iskola udvarán kiselejtezett csővázas iskolapadokból és székekből készítettek új közösségi udvari bútorokat a gyerekek bevonásával együtt.
 

Farkas Sára, Jakabos Juli, Kopacz Hanna, Rudolf Vince: Csőváz! projekt, 2021

A kiállításon a lokális tervezőkhöz kapcsolódva önálló szekcióban jelennek meg a Pozsonyi Képzőművészeti Egyetem (VŠVU) hallgatóinak munkái, melyeket a storytelling és design viszonyát tematizáló munkák követnek. Utóbbiak egyik statement szereplője Helena Dařbujánová cseh tervező, aki Suzanne fiókos szekrény-kollekciójával öt, számára fontos nő előtt tiszteleg, köztük Zuzana Čaputová, az első szlovák női államfő előtt, de nagymamája emlékét, sőt Leonard Cohen nagysikerű Suzanne slágerét is beemeli a bútortörténetbe.

Ezzel párhuzamosan jelennek meg a kézművesség és a social design keresztmetszetében álló designprojektek, például az itthon. tárgycsalád vagy a szlovén OLOOP stúdió tárgyai, melyeket azok a nők készítettek közös munkával, akik a délszláv háború traumái után menekültként kerültek Szlovéniába. A tematikus rendezés Kas Oosterhuis Body Chair munkája kapcsán a parametrikus design példáival zárul.
 

Helena Dařbujánová: Suzanne, 2021

A tárlat további részén a Texhibition textilválogatása, kerámiamunkák és bútorok szerepelnek, melyek leginkább vizuális hasonlóságaik mentén kerülnek kapcsolatba egymással (a Határtalan Design művészeti szemléletének kétélűségéről korábban itt írtunk). Ez a rendezési elv folytatódik az Umelka külön termében kiállított nemzetközi ékszerválogatásnál is, melyeket a falakon a Texhibition további munkái kísérnek.

Összességében a kiállítás marad a biztonságos közegében a megszokott struktúrákkal és bemutatási módokkal. A külföldi látogatók számára a tárlat egy hiteles és kifejezetten igényes összefoglaló a DWB történetéről és a nemzetközi designszcéna tárgyalkotói eredményeiről. Hazai, visszajáró szemlélőként viszont nem lehet figyelmen kívül hagyni azokat a kihagyott lehetőségeket, amelyek még a bemutatott válogatásban rejlenek, és amelyek további anyagi és humánerőforrás bevonásával akár létre is jöhetnének: a tárgyakkal való interakció, a mélyebb értelmezések, a tárgyak gazdasági és kulturális beágyazottságának beható ismertetése, az új típusú látogatói élmény kidolgozása a már egyébként is nívós kiállításokat innovatív, szemléletformáló és vitaindító eseményekké fokozhatná a jövőben.
 

Határtalan Design, Umelka Galéria, 2023


Enteriőr- és megnyitófotók: Juhász G. Tamás
 


Határtalan Design | Web | Facebook

 

 

Még több fotó a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Designbútorok a 3D nyomtatás gyártási hulladékából

Designbútorok a 3D nyomtatás gyártási hulladékából

Két svájci formatervező drótból és nejlonporból készít mobiliákat, melyeket közelről is megnézhetsz a Határtalan Design kiállításon.

Tárgyak műanyaghulladékból, hamuból, tűlevélből és kávézaccból

Tárgyak műanyaghulladékból, hamuból, tűlevélből és kávézaccból

A hulladék hulladékát is újrahasznosítja egy holland designer, de magyar zöldprojektet is találtunk a Határtalan Design kiállításon. 

A szék, ami az agyat is stimulálja

A szék, ami az agyat is stimulálja

Egy biológus és egy asztrofizikus közös projektje.

Hirdetés