Határtalan Design kiállítás nyílt Pozsonyban.
2023. március 10. – április 9. között először jelenik meg külföldön a Határtalan Design kiállítás. A pozsonyi Umelka Galériában megrendezett tárlaton a Határtalan Design elmúlt négy évének kiemelkedő projektjeiből láthatunk egy több mint száz tételes válogatást.
Aki eddig figyelemmel kísérte a Határtalan Design (Design without Borders, továbbiakban: DWB) kiállításokat, az szinte minden, az Umelka Galériában most kiállított munkával találkozhatott már, mégis tartogat egy-két újdonságot a Pozsonyban bemutatott anyag. Az elmúlt négy év budapesti kiállításainak szubjektív best of válogatását láthatjuk a kiállítótérben, miközben a szervezők a saját intézménytörténetüket is felidézik archív fotók formájában.
A fotókon kibontakozó programtörténet 2004-ig vezet vissza, amikor a két szervező, Szigeti Szilvia textiltervező és Radnóti Tamás belsőépítész a Lakástrend és Design Kiállítás szatellit programjaként a Műcsarnokban rendezte meg a DWB elődjét, ekkor még csak magyar tervezők munkái szerepeltek a repertoárban. 2012-ben vetették fel a régiós nyitás lehetőségét, amely egyúttal a pályázható támogatások spektrumát is szélesítette. Immáron valamivel nagyobb költségvetéssel és több tervezővel számolhattak. Amikor a Lakástrend kiállításoknak vége lett, Szigeti Szilvia és Radnóti Tamás szerették volna életben tartani tárlatukat, ekkor kerültek a BTM – Új Budapest Galériába, a Bálnába, ahol Andrási Gáborral, Török Tamással és Szegedy-Maszák Zsuzsannával kezdték meg a közös munkát. A hely hozta magával a további nyitást: a designfókusz mellett olyan képzőművészeti munkák is bekerültek a válogatásba, melyek a tárgyalkotással valamilyen formában viszonyban vannak, majd 2018-ban a kortársékszer műfaja is a program része lett. A BTM – Új Budapest Galéria megszűnésével a kiállítás 2020-tól a BTM - Kiscelli Múzeumban kap helyet. A Határtalan Design tehát sok viszontagságot és intézményi bezárást túlélt, ez pedig a két szervező fáradhatatlansága mellett annak is köszönhető, hogy sikerült megőrizni a függetlenségüket: a kurátori feladatoktól az installációs elemek szállításáig minden a saját szervezésükben történik, kizárólag olyan kulturális platformok és pályázatok segítségével, amelyeket ők választanak.
A mostani külföldi szereplésnek voltak előzményei, ugyanis már 2021-ben szerették volna bemutatni legfrissebb válogatásukat Pozsonyban és Bécsben is. A pandémia miatt a tárlat fizikális megrendezése ugyanakkor meghiúsult, de az anyag mégis bárki számára elérhetővé vált a Dezeen online magazinnal együttműködésben a szó szoros értelmében határok nélkül, hiszen a szervezők egy nemzetközi szinten is innovatív felületet hoztak létre DWB VLOG néven, amely a DWB kiállítás 14 országból származó 154 résztvevőjének munkáit mutatja be 30-35 másodperc hosszú
rövidfilmekben. A pozsonyi galériás megjelenésre ez idáig várni kellett: az elmúlt négy évet összefoglaló tárlat most a Duna parti Umelka Galéria két terében kapott helyet. A kiállítás elrendezése a Határtalan Design kiállítások jól megszokott struktúráját idézi. A bútorok, tárgyak és textilek néhány fotó- vagy videóalapú munkával kiegészülve feszes rendezésben követik egymást, a munkák vagy szellemiségükben vagy közös vizuális jellemzőik alapján lépnek párbeszédbe egymással.
Habár a látogatók számára egyértelműen jelölt tematikus tagolások nincsenek, tartalmilag mégis felfedezhetőek témacsoportok, melyek egyúttal kirajzolják azt is, hogy a szervezők szerint melyek a design legfontosabb állításai az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
A térbe belépve jobb kézre rögtön az osztrák mischer‘traxler stúdió kritikai design projektje vezeti fel az ökotudatos designszemlélettel készült munkákat. A tervezők tárgyai egyúttal adatvizualizációk is, melyek megmutatják, hogy bizonyos fémek kinyeréséhez mennyi ércet kell kibányászni. A szekciót a bioanyagokból készült tárgyak, és a lokálisan könnyedén elérhető használati eszközökből felépített bútorok alkotják, melyek a recycling témájával és egy 2021-es MOME-s hallgatói projekttel érintik a social design aktuális kérdéseit.
A MOME építészeti képzésén készült Csőváz! diplomamunka Farkas Sára, Jakabos Juli, Kopacz Hanna és Rudolf Vincze István projektje, mely során a tervezők a budapesti X. kerületi Wesley János Óvoda és Általános Iskola udvarán kiselejtezett csővázas iskolapadokból és székekből készítettek új közösségi udvari bútorokat a gyerekek bevonásával együtt.
A kiállításon a lokális tervezőkhöz kapcsolódva önálló szekcióban jelennek meg a Pozsonyi Képzőművészeti Egyetem (VŠVU) hallgatóinak munkái, melyeket a storytelling és design viszonyát tematizáló munkák követnek. Utóbbiak egyik statement szereplője Helena Dařbujánová cseh tervező, aki Suzanne fiókos szekrény-kollekciójával öt, számára fontos nő előtt tiszteleg, köztük Zuzana Čaputová, az első szlovák női államfő előtt, de nagymamája emlékét, sőt Leonard Cohen nagysikerű Suzanne slágerét is beemeli a bútortörténetbe.
Ezzel párhuzamosan jelennek meg a kézművesség és a social design keresztmetszetében álló designprojektek, például az itthon. tárgycsalád vagy a szlovén OLOOP stúdió tárgyai, melyeket azok a nők készítettek közös munkával, akik a délszláv háború traumái után menekültként kerültek Szlovéniába. A tematikus rendezés Kas Oosterhuis Body Chair munkája kapcsán a parametrikus design példáival zárul.
A tárlat további részén a Texhibition textilválogatása, kerámiamunkák és bútorok szerepelnek, melyek leginkább vizuális hasonlóságaik mentén kerülnek kapcsolatba egymással (a Határtalan Design művészeti szemléletének kétélűségéről korábban itt írtunk). Ez a rendezési elv folytatódik az Umelka külön termében kiállított nemzetközi ékszerválogatásnál is, melyeket a falakon a Texhibition további munkái kísérnek.
Összességében a kiállítás marad a biztonságos közegében a megszokott struktúrákkal és bemutatási módokkal. A külföldi látogatók számára a tárlat egy hiteles és kifejezetten igényes összefoglaló a DWB történetéről és a nemzetközi designszcéna tárgyalkotói eredményeiről. Hazai, visszajáró szemlélőként viszont nem lehet figyelmen kívül hagyni azokat a kihagyott lehetőségeket, amelyek még a bemutatott válogatásban rejlenek, és amelyek további anyagi és humánerőforrás bevonásával akár létre is jöhetnének: a tárgyakkal való interakció, a mélyebb értelmezések, a tárgyak gazdasági és kulturális beágyazottságának beható ismertetése, az új típusú látogatói élmény kidolgozása a már egyébként is nívós kiállításokat innovatív, szemléletformáló és vitaindító eseményekké fokozhatná a jövőben.
Enteriőr- és megnyitófotók: Juhász G. Tamás
Határtalan Design | Web | Facebook
Még több fotó a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.