Olaszország lesz az egyik vendégországa – Ausztria és Szlovákia mellett – a huszadik évfordulójához érkezett fontos kiállításnak

2024. május 10. és június 23. között várja az érdeklődőket a Határtalan Design – Design Without Borders (DWB) kiállítás a budapesti Kiscelli Múzeumban. A nemzetközi design és összművészeti rendezvénysorozat alapító kurátorai, Szigeti Szilvia és Radnóti Tamás elmondása szerint idén 20 ország közel 200 kiállítója mutatja be a legkülönfélébb alkotóművészeti területekhez tartozó tárgyait, alkotásait. A kiállításon társművészeti programsorozat, tárlatvezetések és koncertek is lesznek.

Az olasz részvételre az Olasz Nagykövetség, az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ITA) és az Olasz Kultúrintézet által március 14-én szervezett Olasz Design Világnapjának kísérőrendezvényeként kerül sor. Az „Értékalkotás – befogadás, innováció és fenntarthatóság” címet viselő 2024-es Italian Design Day tematikája kiválóan illeszkedik a DWB koncepciójába, amely a design, az innováció, a fenntarthatóság és a társadalmi tudatosság hívószavaira épül.

Fotó: Fondazione Achille Castiglioni

Az idei olasz fókuszban az említett értékeken kívül konkrét alkotásokon keresztül is visszaköszön az Italian Design Day: újra megcsodálhatóak lesznek Achille Castiglioni olasz tervező és építész ikonikus design bútorai és kiegészítői. Március 14-én Giovanna Castiglioni, Achille Castiglioni lánya és a róla elnevezett alapítvány alelnöke és főtitkára tartott előadást édesapja munkásságáról és jelentőségéről az Olasz Kultúrintézetben összegyűlt szakmai közönségnek, számos Castiglioni-tervezte tárgyon keresztül bemutatva a legfőbb filozófiát: a forma nem kerekedhet felül a funkcionalitáson.

Fotó: Fondazione Achille Castiglioni

A DWB-n külön szigettel tisztelegnek a világot kimeríthetetlen kíváncsisággal és humorral szemlélő tervező előtt, kiállított alkotásain keresztül meglepetést, játékosságot és egyediséget csempésznek az olasz fókuszba. A VA Design közreműködésével ismét bemutatják a Zanotta Sella és Zanotta Mezzadro modelleket, míg a TH Design jóvoltából a FLOS Taccia és a FLOS Snoopy lámpák színesítik a Castiglioni-válogatást.

Az elegancia, egyediség, minőség és az olasz kézműves gyártás egyik kiemelkedő területe a muránói üvegművészet. Az Olasz Külügy- és Nemzetközi Együttműködési Minisztérium által kezdeményezett ’100 Váza’ (100 Vasi) projektre reflektálva, a Confindustria Veneto Est közreműködésével a legnevesebb muránói üveggyártók lenyűgöző vázái láthatók a kiállításon. A Venini együttműködésének köszönhetően az olasz „vázatörténelmet” körüljáró projekt egyik főszereplője, a Vittorio Zecchin-tervezte 1921-es, ikonikus Veronese váza is Budapestre érkezik. A Carlo Moretti kézműves gyár pedig két klasszikus (Gemmato, Colate) és két kortárs muránói üvegvázából álló kollekciót hoz el a magyar közönségnek. Ezenkívül, a jubileumi kiállítás ismét vendégül látja Alessandro Mandruzzato muránói tervező munkáit, aki korábbi sikeres debütálását követően újabb alkotásokkal tér vissza a rendezvényre.

A kurátorok által szorgalmazott sokszínűség jegyében fiatal olasz ékszertervezők, a milánói IED – Európai Design Intézet ékszertervezési tanszék művésztanárainak és hallgatóinak munkáiból összeállított ékszerkollekció is bemutatkozik. Ezzel a válogatással a kísérletezés végtelen lehetőségeit emelik ki a kortárs ékszerek világában az anyagok, technikák és az inspirációk terén. Mandruzzatóhoz hasonlóan az IED is visszatérő vendég a Kiscelli Múzeumban, csakúgy, mint Leonardo Talarico, akitől a Trussardi Casa számára tervezett két bútordarab lesz látható. Végezetül, az idei osztrák és olasz fókusz egyfajta összekötéseként a kiállítás bemutatja a Torinóból érkező Gebrüder Thonet Vienna Loop széket, amely a határtalan design valódi megtestesítője: olasz-osztrák identitásán kívül említést érdemel, hogy a darabot a Párizsban élő, iráni származású építész, India Mahdavi tervezte.

Fotó: Lara Reduzzi

A Határtalan Design idei olasz fókuszának szervezésében az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ITA), az Olasz Nagykövetség kereskedelemfejlesztési szekciója is aktív szerepet vállal. Az ITA fő célja a Made in Italy nemzetközi népszerűsítése, különös tekintettel a kis- és közepes vállalkozásokra és a kézműves gyártásra. Ebből a célból promóciós rendezvényeket szerveznek Magyarországon és Olaszországban egyaránt, ennek példája a DWB részvétel is.

Ezenkívül kereskedelmi partnerkereséseket, piackutatásokat végeznek és üzleti találkozókat szerveznek. Az utóbbi években számos támogatott szakmai kiutazást indítottak olasz belsőépítészeti szakvásárokra és networking eseményekre magyar beszerzők, építész- és tervezőirodák, lakberendezők, kivitelezők számára; ennek apropóján folyamatosan keresik a kapcsolatot új, az olasz design iránt nyitott magyar szakmai partnerekkel.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„A lakástextilek óriási stílusteremtők és hangulatfelelősök egy térben”

„A lakástextilek óriási stílusteremtők és hangulatfelelősök egy térben”

A TEXHIBITION és az OCTOGON közös, hatrészes sorozatában fiatal tervezőket mutatunk be a következő egy hétben.

Párizs, Milánó, Budapest – bemutatkoztak a hazai design- és divatmárkák

Párizs, Milánó, Budapest – bemutatkoztak a hazai design- és divatmárkák

Divatbemutatók, lakberendezési kiállítások, kerekasztal-beszélgetések, digitális konferencia és megannyi színes program tette még izgalmasabbá a tavalyi őszt az Magyar Divat & Design Ügynökség által megvalósított Fashion & Design Autumn keretében.

Hirdetés