Újrahasznosító tervezők a Határtalan Design kiállításon.
Az újrahasznosítás az idei Határtalan Design kiállításon is előtérben lévő téma. Három olyan design-tereméket emelünk most ki, melyek mindegyike valódi zöld alternatívát kínál: a Krill Desing Team narancshéjból készült lámpája akár vissza is adható a természetnek, Eva Mochalova és Marcel Mochal fűrészporon tenyésztett gombákból készített kollekciót, Noemi Niederhauser pedig egy sörfőzde által kidobásra ítélt malátatörmelékből állított elő masszív alapanyagot.
Újrahasznosított és újrakomposztálható lámpa
A milánói székhelyű Krill Design Team zöld megoldást kínál a különféle háztartási élelmiszer-hulladékok kreatív újrahasznosítására. Ivan Calimani, Yack Humberto di Maio és Martina Lamperti innovatív technológiákat alkalmazva egy körkörös gazdasági modell szerint dolgozik. Munkájuk során az organikus hulladékból egy természetes alapú, új anyag születik.
Korábban készítettek már kávézacc alapú kollekciót, legújabb termékük pedig a komposztált narancshéjból készülő Ohmie, a világ első 3D-nyomtatott lámpája. A gyümölcs héjából finom port készítenek, ehhez növényi keményítőt adnak, a végeredmény pedig egy ellenálló és hosszú élettartamú szál, amelyből a nyomtatás során megszületik a tárgy.
Az Ohmie színében és jellegében is emlékeztet a narancs héjára, sőt kellemes narancsossütemény-illatot is áraszt. Egy lámpa elkészítéséhez két-három gyümölcs héját használják fel, az alapanyag-utánpótlást a szicíliai ültetvények biztosítják. A gyártás során nem keletkezik hulladék, sőt a lámpa apró darabokra törve 100 százalékban komposztálható.
A LED-izzós modell progresszív példája annak a törekvésnek, hogy éljünk nagyobb harmóniában a természettel, és alkossunk kompromisszummentes tárgyakat.
Foglaljon helyet – a gombán!
Eva Mochalova és Marcel Mochal egyszerre tartja magát művésznek, designernek és fantasztának. Tevékenységük nem merül ki a formatervezésben: grafikai megbízásokat és kreatív koncepcióalkotást egyaránt vállalnak. Portfóliójukban alkalmazott és autonóm munkák is szerepelnek.
Sikerük titka az a magával ragadó kifejezőerő, amelynek eredője a problémára személyes válaszokat kereső, a sematizmust minden formában kerülő szemlélet. Tárgyaik progresszívak, mégis tisztelettel fordulnak a tradíciók felé, ugyanakkor sokszor ironikusak, anyagválasztásuk gyakran meglepő.
Mint a Myceelium névre keresztelt kollekciójuk, amely 100 százalékban természetes anyagból, a gombák testét alkotó hifakötegből készül.
Az ökologikusan előállított asztalkák és gyertyatartók fűrészporon tenyésztett gombák, amelyek első pillantásra nem is fedik fel valójukat. A finom rajzú, érdekes színű, rusztikus felület önmagában is különleges karakterűvé teszi ezeket a tárgyakat, a szokatlan alapanyag pedig számos jelentésréteggel gazdagítja az egyedi sorozatot.
A malátatörmelék és a lejárt élelmiszer kombója a rétegeltlemeznél is jobb
Noemi Niederhauser keramikus, designer, vizuális művész, kurátor és az A-DASH alapítója. A londoni Central Saint Martinsban végzett, ezt megelőzően Svájcban keramikustanulmányokat folytatott. Munkái a képzőművészetet, az iparművészetet és a designtárgyakat elválasztó keskeny határvonalon egyensúlyoznak. Tervezőként a gazdasági, társadalmi és ökológiai szempontok iránt is elkötelezett. Munkájában rendkívül lényegesnek tartja a végeredményen túl a teljes kreatív folyamatot, sőt
olyan zárt gyártási lánc kialakítására is törekszik, amellyel megváltoztatja a fogyasztáshoz fűződő viszonyunkat.
Wastematter névre keresztelt innovatív alapanyaga egy lausanne-i főzdében a sörkészítés során hetente tonnányi mennyiségben keletkező, rendszerint kidobásra ítélt malátatörmelékből és egy, a helyi boltokban megmaradt, lejárt szavatosságú élelmiszerekből nyert organikus fehérjéből készül.
Az új anyag jellegében és fizikai tulajdonságaiban egyaránt hasonlít a rétegelt lemezhez, de annál ellenállóbb, és textúrája is izgalmasabb. A fejlesztés célja az anyag felhasználási — elsősorban bútoripari alkalmazási — területeinek feltérképezése, piaci bevezetése.
Határtalan Design / Design Without Borders
2021. október 10. – november 28.
Kiscelli Múzeum, 1037 Budapest, Kiscelli u. 108.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.