A Magyar Divat & Design Ügynökség inkubációs programjáról Bata-Jakab Zsófia vezérigazgatóval beszélgettünk.

­A Magyar Divat & Design Ügynökség 2020 tavaszán indította el design LAB gyártásfejlesztési inkubációs programját, aminek célja, hogy a hazai gyártók és a tehetséges tervezők egymásra találásából magasminőségű, szériaérett termékek szülessenek. Az első pályázatra több mint negyven tervező-gyártó páros jelentkezett, akik közül hét kapott támogatást termékeik megvalósításához. Az MDDÜ kiemelt projektjéről beszélgettünk Bata-Jakab Zsófia vezérigazgatóval

A Rotte és Kele Sára együttműködésében készült Tangens Office Home irodabútorcsalád 

Bata-Jakab Zsófia a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója. 
Fotó: HFDA/ The Sparkle Content

Mi keltette életre a design LAB programot és mi a legfőbb célja?
Ez az egyik legösszetettebb programunk, aminek legfontosabb célja, hogy a gyártók és a tervezők összekapcsolásával ösztönözzük együttműködésüket. Bár a gyártóknak jelentős kitettségük van a nemzetközi piacokon, többségük bérgyártással foglalkozik, ezért a program azt hivatott elősegíteni, hogy kapcsolatba kerüljenek fiatal, tehetséges tervezőkkel, és velük közösen, saját gyártású termékeket hozzanak létre. 

Gyártók és tervezők közös pályázattal jelentkezhetnek, de kapcsolat, ismeretség híján, hogy találnak egymásra?
Valóban, a pályázat beadásakor már párban jelentkeznek a gyártók és a tervezők, de egy hónappal a leadási határidő előtt szervezünk egy úgynevezett Speed Dating programot azok számára, akik még „nem találták egymásra”. Az online eseményre először a gyártók jelentkezhetnek, akiknek a névsorát azonnal közzé is tesszük, hogy a tervezők ennek függvényében dönthessék el, kivel szeretnének egy húszperces megbeszélés erejéig találkozni és vázolni az elképzeléseiket. Ez természetesen nem kötelező, inkább egy lehetőség a kapcsolati tőkével nem rendelkező vállalkozások számára, melyen évről évre egyre nagyobb számban vesznek részt a tervezők és a gyártók.

Ezek szerint a gyártók már az első programnál felismerték a programban rejlő lehetőséget? 
Abszolút. Eleinte megbecsülni sem tudtuk volna, hogy vajon hányan jelentkeznek majd a Speed Datingre, vagy magára az inkubációs programra, de nagyon örülünk, hogy már az első alkalommal is nagyon sokan meglátták benne a lehetőséget. Rengeteg, közel 40 pályázat érkezett be a design LAB programra jobbnál-jobb termékfejlesztési koncepciókkal, amelyek elbírálása igazán megnehezítette a hazai és nemzetközi szakemberekből álló zsűri dolgát.

Hogyan zajlott, milyen eredményekkel, tapasztalatokkal zárult az első inkubációs program? 
Nagyon jól „vizsgázott” az első program. Hét kollaborációt választottunk ki a zsűrizés során, akiket közel negyven, teljesen új, 100%-ban magyar tervezésű és gyártású bútorok, lámpák és egyéb lakberendezési kiegészítők létrehozásában támogattunk. Az elkészült alkotásokra mi magunk is rendkívül büszkék vagyunk, de annak is örülünk, hogy számos esetben a pályázati eredménytől függetlenül is megszülettek a programra benyújtott termék ötletek az új ismeretségeknek hála – és ez, mint említettem, a legfontosabb célja a programnak.

Bár itthon ez egy újszerű kezdeményezés, külföldön régebb óta működnek már hasonló programok. 
Valóban, az ötletet nem mi találtuk ki. A koncepció a VIA-tól (Valorisation de l’Innovation dans l’Ameublement), a francia designintézettől származik, akiknek több mint tíz éve működik hasonló programjuk, és a kezdetektől szakmai partnerként segítették a munkánkat a program kialakításában. Sőt aktív szerepet vállalnak a támogatott pályázatok kiválasztásában, valamint utógondozásában is.

Már az első inkubációs programban változatos termékek születtek. Általánosságban mi jellemezte ezeket? 
Eredeti célkitűzésünknek megfelelően, sorozatgyártásra alkalmas, nagyon magasminőségű termékek valósultak meg, melyek mindegyikében megjelenik az innováció, valamint a funkcionalitás és az esztétika ötvözése. Emellett a tervezőpárosok külön figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra is, mind az anyaghasználat, mind a gyártási folyamat során, ami külön öröm, hiszen a jövő mindenképpen ebbe az irányba mutat.

Az Úri Lux és POSITION Collective BERRI lámpacsaládja

Hol találkozhatunk a termékekkel? 
Hatalmas öröm és elismerés számunkra, hogy a VIA felajánlotta, hogy az őszi Párizsi Design Héten bemutathatjuk mind a hét tervező-gyártó páros alkotását a kiállítási területükön, vagyis a termékek szeptemberben megjelennek a nemzetközi színtéren, valamint biztosan találkozhatnak velük az érdeklődők többek között a 360 Design Budapest kiállításon is.

A megvalósult termékek forgalomba is kerülnek?
Természetesen. A jelentkezőknek nem csak egy kész terméket kellett előállítaniuk, hanem a termék piaci bevezetését, árazását, marketing stratégiáját és forgalmazását is átgondolniuk. Utóbbi mindegyik páros esetében különbözik: van, aki saját webshopján, más saját értékesítési csatornáján keresztül fogja árulni a tárgyakat. 

Jelenleg hol tart az idei pályázat?
Túl vagyunk az idei Speed Dating találkozókon, amire összesen 18 gyártó és 24 formatervező jelentkezett és közel 90 találkozót szerveztünk le. Az elkészült pályázatokkal június 13-ig lehet jelentkezni, így azt még nem tudjuk, hogy idén pontosan hány pályázati anyag fog érkezni, de ha a Speed Datingből indulunk ki, a tavalyi évhez képest reméljük felülmúljuk a tavalyi rekordot.

Vannak visszatérő jelentkezők is?
Igen, vannak olyanok, akik valószínűleg idén ismét pályáznak. A visszajelzések alapján mind gyártói, mind tervezői oldalról nagyon sikeresnek ítélték meg a programot. Gyors volt a tempó, hiszen fél év alatt kellett teljesen új termékeket lefejleszteni, de a várakozásainkat is meghaladta, hogy mennyi energiát tettek bele a vállalkozások abba, hogy nemcsak gyártásra alkalmas, hanem kifejezetten részletgazdag designtárgyak jöjjenek létre. Ha a VIA rendszerét megnézzük, ott körülbelül 2-3 évvel az indulás után önálló lábra állt az inkubácós program, ott már nincs támogatási keret, a VIA magát a kooperációt segíti, de a gyártók maguk finanszírozzák a termékeket. Abban bízunk, hogy a gyártói szektor itthon is felismeri, hogy ez nekik is egy olyan befektetés, ami a saját működésük és fejlődésük érdekében szinte elengedhetetlen.
 




Intelligens kutyaháztól az otthoni irodabútorig

A Magyar Divat & Design Ügynökség tavalyi, első design LAB inkubációs programjának keretében hét gyártó-tervező páros közös termékfejlesztési ötlete valósult meg. 

Árkossy Bútor és Horváth Máté: LOOP Bútorcsalád

A LOOP nevet, ami angolul hurkot jelent azért választotta a társaság, mert ebben a formában benne vannak azok a lendületes ívek, melyek a bútoraikat jellemzik.  A 12 darabból álló kollekció darabjainak vázszerkezetei, íves frontjai és alkatrészei hulladékokból előállíthatóak, felületkezelésül is környezettudatos. Anyaghasználatuk egyedülállóan sokszínű: készülhetnek naturális fával, festett felületekkel, kárpitozott bevonatokkal.  

 

Varkoly Fiai és Horváth Máté: MATCH moduláris ülőgarnitúra család


A MATCH ülőgarnitúra család modularitásának köszönhetően a megrendelő igényeivel együtt nőhet és változhat. Különlegessége a kárpitozáshoz alkalmazott PET palackokból készült szövet és a párnák töltőanyaga, amely a gyártás során keletkezett hab hulladékból állt össze.

 

Micro-Licht Világítástechnikai Stúdió és Leits Miklós: Hommage lámpacsalád 


A lámpatestek fő attrakciója a kézzel készült porcelán, üveg, alabástrom és más különleges anyagokból készült műtárgy értékű fényvető korong. A termék innovációs értéke, hogy a hozzá készülő gesztusvezérlő modul lehetőséget ad mozdulatainkon keresztül vezérelni a kívánt fényhatásokat. Emellett mobillal és Wifin keresztül is irányíthatóak a lámpák. 

 

Rotte és Kele Sára: Tangens Office Home irodabútorcsalád 

A terméket ölelésre tervezték: az íves formák, az anyag és a név is az érintésre, magas minőségű, finom tapintású anyagokra, összekapcsolódásra utal. A modulárisan összerakható, légies irodabútorok könnyedségük révén egyszerűen rendezhetők a térben, emellett hordozzák az otthon kialakított home office környezet komfortját. A bútorok újrahasznosított PET palackból készültek szövött gyapjú textilek felhasználásával.

 

Balaton Bútor és Lakos Dániel: Tiles szék 


Új karakterű, síkokból és poligonokból építkező formaalkotásokon alapuló, ergonómiailag tökéletesre fejlesztett szék, mely többszörösen görbült felülettel rendelkezik. A gyártó-tervező korábbi együttműködése során született TILT szék 2020-ban Formatervezési díjat nyert.

 

Tilia 2002 és Ulmann István: Pet Flat intelligens kutyaház

A Pet Flat kutyaház tetején elhelyezett napelem segíti összegyűjteni az energiát a világításhoz, valamint további elektronikus eszközökhöz, például kamerához. Eltolható hőszigetlet paneljeivel télen fűteni, nyáron szellőzni tud. A kutyaház újrahasznosított anyagfelhasználásával oldja meg a fenntarthatóság kihívását, miközben egy olyan design bútort testesít meg, amely nemcsak megkönnyíti az eb és a gazdája életét, hanem egy beltéri/kültéri design tárgy is egyben.

 

Úri Lux és POSITION Collective: BERRI lámpacsalád 

A kollekció létrehozásának célja a nyitott, légies, extenzív formák megalkotása volt, melyhez az inspirációt a hóbogyó növény adta. A lámpaburák egyedileg, szájjal fújt üvegből készültek hazánk egyik utolsó üvegmanufaktúrájában.



(X)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Bálnába költözik a Red Dot-díjas 360 Design Budapest

A Bálnába költözik a Red Dot-díjas 360 Design Budapest

A kiállítás első éve díjesőt hozott, a másodikban a küldetés ugyanaz marad, de a koncepció, a helyszín és a tervezők változnak.

Fashion & Design Autumn Budapesten

Fashion & Design Autumn Budapesten

A következő hónapokban számos rendezvényen ismerhetjük meg hazánk kreatívipari tehetségeit.

Nemzetközi designversenyen nyert aranyat a 360 Design Budapest

Nemzetközi designversenyen nyert aranyat a 360 Design Budapest

Az arany mellett három bronzot is szerzett a Magyar Divat & Design Ügynökség „figitális” tárlata.

Hirdetés