Hirdetés

A brit író szerint újra kell gondolni a kiállított darabok és a látogatók közötti kapcsolatot.

Owen Hopkins építészkritikus és történész szerint a múzeumoknak a járvány okozta felbolydulást arra kell használniuk, hogy alapjaiban átgondolják működésüket és céljaikat. A deezen-en publikált cikkében Hopkins arról értekezik, hogy voltak már nehéz történelmi idők, amikor újra kellett gondolni a közönség elérésének módjait, és most az várhat a kulturális terekre, amely a nyomtatott újságoknál a 2000-es években elkezdődött.

1939 nyarának végén, a második világháború küszöbön a brit Nemzeti Képtár összes festményét Wales-be, egy régi palabányába szállították, hogy biztonságban legyenek a háború alatt.

A kiürült galéria innentől kezdve más funkciót kapott, ebédidőben koncertek sorozatát rendezték meg az üresen maradt épületben, amelyet a rádióban követhettek az érdeklődők. 

A bombatámadások elmúlta után havonta egy képet visszahoztak Londonba, amelynek óriási sikere volt, egyben kettős célt szolgált: egyrészt felhívták az emberek figyelmét a kultúra fontosságára, másrészt pedig egyfajta emocionális menekülőútvonalat is jelentettek a háborús krízisből. 

A koronavírus járvány következtében most a Képtárból, és egyáltalán a világ legtöbb múzeumából nem a festmények, hanem az emberek hiányoznak. A múzeumok nyilvános épületei közönség nélküli objektumokká váltak, a legtöbben ebben a helyzetben az internetet hívták segítségül.
A Nemzeti Képtár épülete, fotó: FlickrA Nemzeti Képtár épülete, fotó: Flickr
A Magyar Nemzeti Múzeum minden héten új, szórakoztató és ismeretterjesztő tartalmakat oszt meg a weboldalán és közösségi platformjain, miközben a járvány a kulturális kísérletezés ideje is lett: március elején indult el Hollandiából a Tussen Kunst & Quarantaine Instagram oldal, amely arra ösztönzi az otthonukba zárt embereket, hogy híres festményeket, fotókat alakítsanak át úgy, hogy a lakásukban megtalálható tárgyakat használnak fel az újragondoláshoz.

Az online sikerek ellenére azonban a múzeumok pénzügyi szempontból nehéz helyzetbe kerültek. A látogatók kiesése nemcsak a múzeumok belépési díjai szempontjából veszteség, de az épületekben üzemelő kávézók és üzletek is bevétel nélkül tengődnek.

Az online tér erősödése pozitív, de ezzel pont azt vesztik el a múzeumok, amely alapvetően a legfontosabb megkülönböztetőjük:

van, amit élőben kell látni, ennélfogva váltak a múzeumok afféle "szent helyekké" a történelem során, az emberi kreativitás legfontosabb őrzői, és összekötik a múltat a jelennel. 

Kicsit most az történik a múzeumokkal, mint ami a 2000-es években az internet térhódításával párhuzamosan a nyomtatott újságokkal történt: az olvasás egyre inkább áttevődik a virtuális térbe. Ennek megfelelően újfajta művészeti és pénzügyi stratégia kialakítása szükséges, teljesen új, eddig idegennek tűnő irányokban kell gondolkodniuk. Owen Hopkins szerint első lépésben a múzeum belső egységeinek, munkatársainak kell átprogramozni magukat egy új világra, majd újra kell gondolni a kiállított darabok és a látogatók közötti kapcsolatot. Ez történt a nyomtatott lapokkal is: a válság és a változó világ arra késztette őket, hogy figyelmüket az olvasók és a tartalom közötti kapcsolatokra összpontosítsák, a múzeumoknak is ezt az utat kell követniük. 

Borítókép: A Szépművészeti Múzeum épülete




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Katalógus Katalógus az ISBN Galériában.

Egy monolit önazonosságáról

Egy monolit önazonosságáról

Az új Néprajzi Múzeum és Látogatóközpont. Cikkünk az OCTOGON magazin 175-ös (2022/3-as) lapszámából.

Múzeumi service design

Múzeumi service design

Digitális stratégiába és service designba fektetnek a múzeumok a pandémia után.

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Katalógus Katalógus az ISBN Galériában.

Egy monolit önazonosságáról

Egy monolit önazonosságáról

Az új Néprajzi Múzeum és Látogatóközpont. Cikkünk az OCTOGON magazin 175-ös (2022/3-as) lapszámából.

Múzeumi service design

Múzeumi service design

Digitális stratégiába és service designba fektetnek a múzeumok a pandémia után.

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Katalógus Katalógus az ISBN Galériában.

Egy monolit önazonosságáról

Egy monolit önazonosságáról

Az új Néprajzi Múzeum és Látogatóközpont. Cikkünk az OCTOGON magazin 175-ös (2022/3-as) lapszámából.

Múzeumi service design

Múzeumi service design

Digitális stratégiába és service designba fektetnek a múzeumok a pandémia után.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1