A forgalmi sávok átrajzolásával csökkenthető a balesetek száma, és biztonságosabban közlekedhetnek a biciklisták.

Hogyan "foghatjuk diétára" a közutakat, illetve segíthetjük elő az alternatív közlekedési módok elterjedését? Ezt a kérdést tette fel a várostervezéssel foglalkozó szakember Jeff Speck, aki Spencer Boomhower grafikussal együttműködve felvázolt négy lehetőséget arra vonatkozóan, hogyan csökkenthetjük a balesetek számát és teremthetünk biztonságosabb körülményeket azzal, ha kicsit átrajzoljuk a forgalmi sávokat. A két szakember 2015-ben írta az első elemzését, azóta az ötleteiket sok városban sikerrel alkalmazták.

Három forgalmi sáv az autóknak, kettő a parkolásra és külön sáv a biciklistáknak

Speck szerint egy forgalmi sáv eltolásával és a parkolósáv szűkítésével a városok könnyedén kialakíthatnak egy külön közlekedőt a biciklistáknak. Ez a fajta elrendezést Brooklynban már bevezették, 63%-kal csökkent a közlekedési balesetek száma.

Négy helyett 3 sáv

A négy forgalmi sávból hármat képeznek, mindkét irányra gondolva az autók esetében, a középső sávot pedig meghagyták kanyarodósávnak. Így megszűnik egy teljes autós sáv, amit a kerékpárosok vehetnek igénybe. Egy 2013. évi tanulmány szerint ez a kialakítás kisvárosokban 47%-kal,  nagyvárosokban pedig 19%-kal csökkentette a balesetek számát. 

Védettebb kerékpársávok

A négy helyett 3 modellből indul ki ez az ötlet, viszont jobban védi a kerékpárosokat, mint a fenti megoldás. Az előző verzióban a két kerékpáros irányt az út két oldalán oldották meg, most viszont a közúti forgalomtól egy külön sáv választja el a biciklistákat, jobban ügyelve ezzel a biztonságukra.

Csökkentett sávszélességek

Ebben az elrendezésben két forgalmi sávot, két parkolósávot és egy biciklisávot látunk, az átlagos sávszélességet azonban lecsökkentették. Speck úgy gondolja, ha leszűkítik az egyes sávokat, akkor a sebesség is csökkenni fog, amely még biztonságosabbá teszi a közlekedést. 

A modelleket itt tudjátok megnézni:

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, ötödik rész.

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, negyedik rész.

Nyolc budapesti közterületi fejlesztést végez a BKK

Nyolc budapesti közterületi fejlesztést végez a BKK

A Lánchíd és a Blaha felújítását mindenki ismeri, de nézzük meg a többi hatot is!

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, ötödik rész.

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, negyedik rész.

Nyolc budapesti közterületi fejlesztést végez a BKK

Nyolc budapesti közterületi fejlesztést végez a BKK

A Lánchíd és a Blaha felújítását mindenki ismeri, de nézzük meg a többi hatot is!

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, ötödik rész.

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, negyedik rész.

Nyolc budapesti közterületi fejlesztést végez a BKK

Nyolc budapesti közterületi fejlesztést végez a BKK

A Lánchíd és a Blaha felújítását mindenki ismeri, de nézzük meg a többi hatot is!

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1