Az AU Műhely kortárs széktanulmányai a Néprajzi Múzeum gyűjteménye alapján. Lapozz bele!

Emlékszel a furcsa ülőalkalmatosságokra a Néprajzi Múzeumból? Kipróbáltad a hústőke sámlit és ültél a vörösréz gondolkodószékben is? Van egy jó hírünk: mostantól könyv formájában is hazaviheted!
 


Ahogy egykor, a múzeum sötétjében megörültünk az AU Műhely (Ghyczy Dénes, Szederkényi Lukács) cseppet sem magamutogató, de mód felett rendhagyó székeinek (és foglaltunk bennük helyet), úgy most is lelkesen fogtunk kezünkbe a kiállítás kapcsán elkészült kiadványt. A Székátiratok cseppet sem tűnik kiállítási katalógusnak. (Talán nem is az?) Félrevezetésről vagy szemfényvesztésről szó sincs: az ötletgazdák nem ígérnek mást, mint amit korábban, a Néprajzi Múzeum gyomrában rendezett kamarakiállításon láthattunk tőlük. (Vagy talán mégis?)
 


A hagyományos kiállítási katalógusoknak az a (rossz) szokása, hogy albumszerű kinézetükkel egyszerre nyűgözik le és rettentik el (néha) a kíváncsi érdeklődőt. A kiállítási katalógus mint műfaj alapvetően azt ígéri nekünk, hogy hazavihetjük magunkkal a kiállítás-élményt, könyv formájában. Egy efféle könyv konzerválja számunkra a korábban látottakat, vagy akár afféle pótszerként is szolgálhat, ha esetleg lemaradtunk volna a konkrét tárlatról.
 


Kiállítási katalógust szerkeszteni és tervezni tehát – még ha olybá tűnik is – nem egyszerű. Különösen akkor nem, ha a muzeológus, a tervezői csapat elrugaszkodna a lerágott csontoktól (tudniillik: „kinyomtatni” és tartósítani a korábban a múzeum falai között létrehozott tárlatot), s valami maradandót, frisset és izgalmasat szeretne adni az olvasó kezébe. Jó hír, hogy a Néprajzi Múzeum csapatának és az AU Műhely tervezőinek sikerült megugrania a feladatot – s ezen cseppet sem lepődünk meg, hiszen voltaképp a korábbi kiállításhoz méltó módon közelítettek a most megjelent könyvhöz is. Ahogy anno a kiállítás, úgy most a kiadvány kapcsán sem spóroltak a kreatív energiákkal és ötletekkel.
 


A méret és a nyomdai kivitel barátságos, nem elrettentő, a metszett betűkből kirajzolódó könyvcím mintha valamiféle székely rovásírással kapcsolatos tanulmánykötetet rejtene... Korántsem! Ez a finom púder, ez a fáradt rózsaszín szép (ami egyébként az AU Műhely duó által leggyakrabban használt matéria a vázlatkészítés során) párbeszédet folytat a kötet másik meghatározó árnyalatával, azzal a világoszölddel, ami a kiállítás faanyagában, a kerekeken guruló polcrendszeren is megjelent (annak pedig – építészekről lévén szó – nagyon is megvolt a praktikus oka, tudniillik a kártevők elleni védelem).
 


A képanyag is figyelmet érdemel. Az unásig ismételt ingerszegény tárgyfotók helyett itt a kiállítás és a kötet főszereplőit, a régi és kortárs ülőalkalmatosságokat valóban „helyzetbe hozták” – az analóg fotográfiákon mintha nem is bútorokat, de autonóm személyiséggel rendelkező (vagy legalábbis mesebeli) lényeket látnánk, akik hol egy teherliftben várják a következő emeletet, indulnak felfelé a lépcsőn, vagy belenéznek még utoljára a kamera lencséjébe a rideg fényben úszó mélygarázsban.
 


Ahogy a kiállítótérben, úgy most a kiadványban is érződik, hogy muzeológusok, művészettörténészek és építészek ugyanolyan lelkesen közelítenek a téma felé, ki-ki a saját szemüvegén keresztül lát és láttat, s meghagyja a többi kolléga számára is a mozgásteret – ebben nagy szerepe lehet a koncepcióalkotásért felelős Zsoldos Annának, aki végig a szép (de nem unalmas!) egyensúly megtartására törekszik a kötetben.

Mindenki egyenlő reflektorfényt kap, ugyanúgy, ahogy a kiállítótérben sem vetült több fény egy szépen megmunkált, mívesen díszített gondolkodószékre, mint rézből készült kortárs párjára. A különbség akkor is csak annyi volt közöttük, hogy a polcon pihenő, múzeumi tárgyat nem, csak a sakktáblán mozgathatót volt szabad kipróbálnia a múzeumi látogatónak.

A Székátiratok kiadvány nem kiabál, nem feltűnősködik, mégis mindenki elmondhatja benne azt, amit szeretne.

Talán nem véletlen, hogy a kötet bevezetőjében Frazon Zsófia habitusokról és karakterekről mesél, a könyv pedig Kőszegi Gábor Szék-történeteivel zárul – e kettő között pedig nemcsak az derül ki, hogyan gondolkodik, tervez és épít az AU Műhely párosa, de sok olyan nézőpont is megmutatkozik, amire a székek kapcsán talán nem is gondoltunk.


A Székátiratok időszaki kiállítás ugyan a Néprajzi Múzeumban már nem látogatható, de az anyag több vidéki városba is utazik majd. Legközelebb októberben Veszprémben, a Művészetek Háza Dubniczay-palotában láthatók a régi ülőalkalmatosságok és kortárs átirataik.
 

Koncepció: Zsoldos Anna
Szövegek: AU Műhely (Ghyczy Dénes Emil és Szederkényi Lukács), Frazon Zsófia, Kőszegi Gábor, Molnár Tamás, Fabian Tobias Reiner, Zsoldos Anna
Könyvterv, tördelés: Hoffmann Tamás Boldizsár
Analóg műtárgy- és installációfotók: Szász Marcell
Analóg munkaközi fotók: AU Műhely


 

AU Műhely | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Öt magyar projekt a Future Architecture pályázatán

Szolidáris együttműködés és kollektív önszerveződés az idei év témája

Nem bírod az ellenőröket? Akkor tervezd meg te az új formaruhájukat!

Nem bírod az ellenőröket? Akkor tervezd meg te az új formaruhájukat!

Ötletpályázat a BKK jegy- és bérletellenőri formaruhájának tervezésére.

Téged nem izgat a klímaváltozás? Akkor nézd meg, milyen lesz Szeged 2050-ben!

Téged nem izgat a klímaváltozás? Akkor nézd meg, milyen lesz Szeged 2050-ben!

Tudományos kutatások alapján készítettek ütős honlapot az Elephant Studio designerei.

Hirdetés