A CHROMIEZ kollekció a szocialista blokk autócsodáival bárkit lenyűgöz.
A KGST-autók a mai napig üde színfoltjai nem csak a magyar utaknak – egy-egy márkahű tulajdonos büszkén őrzi és gondozza ezeket a veterán csodákat, átmentve ezáltal egy járműnyi kis szeletet a régi szép időkből a jelenbe. A Lada, az IFA, a Žuk vagy a Polski Fiat generációkat átívelő kultusszal bírnak; szinte mindenkinek a családjában van egy jó, ízes sztori velük kapcsolatban. A HYPEANDHYPER új termékkollekciója, a CHROMIEZ ezeket az ikonikus járműveket mutatja be újratervezett, friss köntösben, egy csipetnyi humorral.
A szocialista autóipar népszerű négykerekűi egészen a kilencvenes évekig meghatározó látványelemei voltak a magyar utaknak, mára azonban ezek a nosztalgikus gépcsodák egyre ritkább (és így egyre értékesebb) járművekké váltak. Néhány eredeti állapotában megőrzött vagy épp felújított példány már jócskán hétjegyű összegekért talál új gazdára.
Az a generáció – főleg a fiúk –, amelyik a huszadik század második felében játszódó magyar filmeken nőtt fel, különös érzékkel szagolta ki azokat a jeleneteket, amelyekben a kelet-európai járműgyártás történetének meghatározó példányai bukkantak fel. Ilyen volt többek között az 1982-ben bemutatott Dögkeselyű című film, ahol a peches taxisofőrt alakító Cserhalmi György Ladákkal száguld át a városon. András Ferenc krimijében van minden, ami egy pörgős filmhez kell: autólopás, ámokfutás a Kerepesi úton, üldözés a pesti éjszakában. Jelenetek harminc évvel ezelőttről, melyek filmsztárt csináltak a keleti blokk hétköznapi járgányaiból. A filmvásznon is felbukkanó négykerekűk generációk mindennapjait határozták meg, szinte családtaggá váltak. Ki ne emlékezne a jellegzetes, benzinszagú utastérre, ahonnan nem hiányozhatott a fagolyós üléshuzat és a díszes műgyanta váltógomb sem?
Árpás Renátó formatervező, a CHROMIEZ-széria tervezője szívéhez is nagyon közel állnak a szocialista kor járművei. Egyetemi éveinek elején gyerekkori barátaival együtt – kimondva vagy kimondatlanul – klubot alapítottak, ez volt a Régimódi Sofőrök. A régi típusú autókat kedvelő banda egy része családi ereklyéket keltett újra életre, míg mások korabeli, stílusos vasak bütykölésével foglalatoskodtak. Egyszerű javíthatóságának, hamisítatlan karakterének köszönhetően a csapat kedvenc darabja egy Zsiguli lett, egy igazi ezerkettes. A banda tagjai számára meghatározó jelentőséggel bírt továbbá két fehér és egy piros szedán Lada, illetve volt még egy „strandkorlátkék” kombi is, amelyet Renátó a jogosítvány megszerzését követően először vezetett. „Előástuk a szüleink korabeli italodisco-slágereit hordozó, nyúlós kazettaszalagjait, beleszippantottunk a negyvenéves műbőr kárpit illatába, ment ólompótló a benzintankba, a korszellem ritmusára pedig tőlünk már csak a bólogatós kutya rázta jobban a fejét a kalaptartón” – idézte fel Renátó.
A most debütáló CHROMIEZ-termékkollekció célja, hogy bemutassa a keleti blokk ikonikus járműtípusait – a limitált példányszámban készült kis fakocsik pedig egy jóízű, közös nosztalgiázásra is alkalmat adnak. A márkanév a króm szóból ered, amely a korabeli autók éke volt, ma már azonban az autóipar letűnt, ámde dicső korszakára utal. A CHROMIEZ-széria első pillanatától fontos volt, hogy az eredeti formákat megtartva, kortárs köntösben elevenedjenek meg az emblematikus gépjárművek. Az ötféle automobilt – Kombi Lada, Sedan Lada, Fiat Polski, Szippantós IFA, Žuk – felvonultató CHROMIEZ egész biztosan mosolyt csal majd azok arcára, akik szerették az életnagyságú változatokat. A fiatalabbaknak, akik ezt a korszakot még nem ismerhették, érdekes történelmi lenyomatként szolgálhatnak a kicsi kocsik, az autógyártás egy markáns korszakáról tudósítva.
A mini-járművek a Hype and Hyper oldalán érhetők el.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.