A Magyar Formatervezési Díj Vizuális Kommunikáció kategória fődíja után a Kreatív magazin által alapított RGB díjának nagyarculat kategóriájában is díjat kapott a Néprajzi Múzeum DE_FORM és Explicit Studio által tervezett arculata – a szakmai zsűri a legjobb, azaz RED fokozattal minősítette. Ennek kapcsán osztjuk meg a témában írt korábbi cikkünket!

A Néprajzi Múzeum 2022-ben küldetéséhez, gyűjteményének összetettségéhez, valamint a néprajztudományban betöltött szerepéhez méltó helyet kapott a Városliget kapujában. A megújulást, a jelenkorral való szimbiózist, a múlt örökségének vibrálóan színes rétegeit egyszerre tükrözi az intézmény megújult arculata.
 

A Néprajzi Múzeum Európa egyik legkorábbi néprajzi múzeumaként 1872 óta gyűjti, archiválja, óvja, kutatja és közvetíti a magyarországi, az európai és az Európán kívüli közösségek hagyományos és modern kulturális emlékeit. Az intézmény tárgyak, képek, szövegek, hangok és gondolatok gyűjteménye, a világ megismerésének gazdag és sokrétű forrása, a kultúrák és generációk közötti párbeszéd fóruma. Ez a folyamatos nézőpontváltást igénylő gondolkodás köszön vissza a múzeum új arculatában.
 

A megújulás elengedhetetlen szempontja, hogy az arculat képes legyen a jelen és a jövő digitális környezetében is megállni a helyét, és képviselni tudja az intézményt a nemzetközi színtéren is. 

Az új arculat kialakításánál a cél a néprajz kulturális sokszínűségéhez illeszthető, az intézmény magyar és nemzetközi tárgygyűjteményének szerteágazó motívumvilágára reflektáló vizuális identitás megalkotása volt. Az embléma mintarendszere a négy égtáj irányából olvad össze egy vizuális jellé, ezzel utalva a változatos, minden földrészt magába foglaló gyűjteményre és a múzeum nyitottságára. Az embléma kör alakjával és vizuális gazdagságával reflektál az intézmény múltbeli arculatára, ez esetben azonban három különböző jelből egy összetett jel született.

Az embléma reszponzívan, háromféle léptékben használható, a különböző médiumokon mégis ugyanazt a vizuális benyomást nyújtja. A small verzió a kis méretű felületeken való megjelenésre, a medium általános használatra, a large a nagyobb méretű felületekre, főként dekoratív célú felhasználásra készült. Az arculathoz választott Approach betűcsalád semleges, időtálló karakterével jól kiegészíti az embléma és az arculati rendszer markáns vizuális megjelenését.
 



Az intézmény alaparculata monokróm módon fekete-fehérben, illetve az embléma szintjén a piros színnel kiegészítve használható. A különböző kommunikációs felületeken már egy összetettebb, a néprajz színvilágához köthető skála áll rendelkezésre a minél lendületesebb, változatosabb, és figyelemfelkeltőbb tartalmak létrehozásához. Az embléma mintázatából kiemelhető négy alapelemből egy egyszerűen variálható mintakészlet hozható létre, amely a különböző arculati és kommunikációs felületeken biztosítja az intézmény vizuális identitásának felismerhetőségét.
 



A múzeum szokatlan megoldást választott a tervezés során. Egy eredménytelenül záródó arculati és logópályázat során több olyan tervező került a látóterébe, akivel szívesen együtt dolgozott volna. Végül öt alkotót kért fel közös munkára, az intézmény munkatársaival való együtt gondolkodásra. A DE_FORM Stúdióból ismert Demeczky Nóra és Dér Enikő, az Explicit Stúdióból érkező Kátay Hunor, Kovács Szilárd és Németh Sebestyén vállalták, hogy részt vesznek a folyamatos párbeszéden alapuló alkotófolyamatban.
 

 

A „Reszponzív_rugalmas_szokszínű” című cikkünk eredetileg 2021. november 24-én jelent meg.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Interjú Orbán Péterrel | STANC pályázat

Interjú Orbán Péterrel | STANC pályázat

„Egy csomagolás, amint fizikai formát ölt, annak már súlya van”

Interjú az L²-vel | STANC pályázat

Interjú az L²-vel | STANC pályázat

„Nem tudsz nem trendkövető lenni, mert akkor lemaradsz”

A hazai design legjobbjait díjazták

A hazai design legjobbjait díjazták

Kihirdették a Magyar Formatervezési Díjakat és a Design Management Díjat

Hirdetés